مرگ از دیدگاه علم چگونه است؟

به گزارش سیناپرس، مرگ همواره یک موضوع خاص بوده که نکات پنهان زیادی را در خود جای داده است. در حالی که نمی دانیم پس از مرگ چه اتفاقی می افتد اما دقیقاً می دانیم در لحظات منتهی به پایان زندگی چه رخ می دهد.

دکتر کاترین مانیکس (Kathryn Mannix) در این رابطه توضیحات لازم را ارائه می دهد. مرگ مانند زایمان، یک فرایند جسمانی با مراحل و پیشرفت قابل تشخیص است. سرعت آن نیز می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. گاهی اوقات برای اینکه مرگ (یا زایمان) تا حد امکان ایمن و راحت باشد، نیاز به حمایت پزشکی است.

به گزارش سیناپرس، بیشتر مردم با نزدیک شدن به مرگ، علاقه ای به خوردن و آشامیدن ندارند. این طبیعی است اما لذت خوردن و آشامیدن هنوز هم می توانند مورد استقبال قرار گیرد.

افراد در حال مرگ به طور مداوم فاقد انرژی هستند. بسیاری از آنها دچار خستگی شدید ناشی از بیماری می شوند و نمی توانند از رختخواب خارج شوند. این خستگی شدید می تواند ناشی از آنفولانزای شدید یا هنگام بهبودی از جراحی رخ دهد. خواب معمولاً انرژی ما را افزایش می دهد و می تواند بخشی از بهبودی باشد اما در پایان زندگی، به تدریج با کاهش حرکت بدن به سمت مرگ، خواب اثر کمتری بر افزایش انرژی می گذارد.

اگر فرد در حال مرگ به داروهای معمولی متکی است تا علائم را از بین ببرد، اکنون زمان آن است که به سراغ داروهای برود که برای بلعیدن آنها نیازی به بیداری ندارد.به گزارش سیناپرس، می توان به آمپول ها، سرم های تقویتی یا حتی شیاف اشاره کرد. مهم است بدانید که بیهوشی معمولاً ناشی از داروها نیست، بلکه بخشی از خود فرآیند مرگ است.

با پیشرفت مرگ، ضربان قلب کمتر شده، فشار خون کاهش یافته، پوست بدن سرد شده و ناخن ها تیره می شوند. اندام های داخلی با کاهش فشار خون عملکرد کمتری دارند. ممکن است دوره های بیقراری یا لحظاتی از سردرگمی وجود داشته باشد، یا فقط به تدریج بیهوشی عمیق تر شود.

به طور کلی هیچ روش اثبات شده ای برای بررسی آنچه افراد در هنگام مرگ تجربه می کنند، وجود ندارد. تحقیقات اخیر نشان می دهد، حتی در نزدیکی مرگ، مغز ناخودآگاه به صداهای داخل اتاق پاسخ می دهد. با این حال، ما نمی دانیم موسیقی یا صداها چقدر برای یک فرد در حال مرگ تأثیرگذار است.
به گزارش سیناپرس، تنفس افراد، ناخودآگاه از الگوهای خودکار ایجاد شده توسط مرکز تنفسی در ساقه مغز پیروی می کند. افراد در حال مرگ ممکن است با صدای بلند، با سر و صدا یا از طریق بزاق در پشت گلو اما بدون ناراحتی ظاهری نفس بکشند.

در چرخه های تکراری، تنفس از عمیق به کم عمق و از سریع به کند حرکت می کند. در نهایت تنفس کند شده و سپس بسیار سطحی می شود. در این میان مکثی وجود دارد و در نهایت، تنفس متوقف می شود. چند دقیقه بعد، ضربان قلب متوقف  خواهد شد زیرا اکسیژن آن تمام می شود.

دانستن الگوی مرگ معمولی و تشخیص مراحل آن، به همراهان کمک می کند تا آنچه را که مشاهده می کنند درک کرده و از عوارض احتمالی آن کمتر بترسند و در صورت نیاز به مراقبت های پزشکی برای رفع علائم و همچنین فعال سازی اعتماد به نفس، کمک بگیرند. 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا