امشب و فردا شب چشم از آسمان برندارید

بارش شهابی پرساووشی یکی از بهترین بارش های شهابی امسال است که در بیشتر شب های ماه جاری (مرداد- شهریور) می توان شاهد بارش این آذرگوی‌های زیبا در آسمان بود.

به گفته ناسا، این بارش شهابی «بهترین بارش شهابی سال» محسوب می شود و نمایش خیره کننده ای از آتش بازی آسمانی است که تماشاگران نمی خواهند آن را از دست بدهند. بارش شهابی پرساووشی تا ۲۴ اوت (دوم شهریور) ادامه دارد اما فعالیت بارش شهاب های آن در شب چهارشنبه ۱۱ اوت (۲۰ مرداد) و صبح پنجشنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) به اوج خود می رسد.

ناسا همچنین شب پنجشنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) و صبح جمعه ۱۳ اوت (۲۲ مرداد) را به عنوان یک فرصت عالی دیگر برای تماشای شهاب باران در آسمان اعلام کرده است.

انجمن «رویال استرونومیکال سوسایتی» در بیانیه ای در مورد اوج بارش شهابی پرساووشی امسال که در انگلیس و اروپا در شب پنجشنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) خواهد بود، اعلام کرد: این شهاب ها از نیمکره شمالی زمین بهتر دیده می شوند و در شرایط ایده آل و بدون ابر، ناظران می توانند حداکثر ۵۰ شهاب را در ساعت مشاهده کنند. در این شب ماه در کمال آرامش به سر می برد و آسمانی تاریک و زیبا را برای تماشاگران به همراه خواهد داشت.

اوج بارش شهابی پرساووشی در ایران پنجشنبه ۲۱ مرداد

پایگاه اینترنتی انجمن نجوم آماتوری نیز به نقل از مهندس «مسعود عتیقی» رییس این انجمن، زمان اوج بارش پرساووشی در کشور را ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه شبانگاه پنج شنبه ۲۱ امرداد ۱۴۰۰ دانست و اظهار کرد: علاوه بر این زمان، ۳ زمان اوج دیگر در بامداد روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۲۰، ۲۱ و ۲۲ امرداد ماه سال جاری برای مشاهده شهاب‌های این بارش پیش بینی شده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: بهترین زمان رصد پرساوشی‌های امسال در کشور، پس از نیمه شب تا صبح است و خوشبختانه ماه امسال در وضعیت هلال شامگاهی است و مزاحم مشاهده رصد این شهاب باران نخواهد بود.

وی میزان بارش ساعتی سرسویی (ZHR) این بارش را ۶۰ شهاب در ساعت عنوان کرد و یادآور شد که زیر سقف یک آسمان تاریک امکان مشاهده تا ۱۰۰ شهاب در ساعت نیز وجود دارد.

عتیقی با تاکید بر اینکه علاقه مندان در نظر داشته باشند که شهاب با شهاب‌سنگ متفاوت است، در این باره توضیح داد: شهاب‌ها بر عکس شهاب‌سنگ‌ها که دارای جرم و حجم قابل توجه هستند، ذرات میلی متری و میکرومتری هستند که در حدود ۱۰۰ کیلومتری سطح زمین بر اثر اصطکاک با اتم‌های جو برانگیخته می‌شوند و درخشش زیادی در آسمان ایجاد می‌کنند که حتی به صورت رد تا مدتی هر چند کوتاه در پهنه آسمان دیده خواهند شد.

وی اضافه کرد: باید دقت داشت که در میان شهاب‌های این بارش، هنوز شهاب‌‎هایی از بارش قبلی یعنی «بارش دلتا دلوی» مشاهده می‌شود و تفاوت آنها با یکدیگر تنها در کانون بارش است.
به گفته این فعال حوزه نجوم آماتوری، کانون بارش پرساوشی در صورت فلکی به همین نام در آسمان است و با امتداد شهاب‌های این بارش، به صورت فلکی پرساوش یا «بُرنده سر غول» می‎‌رسیم که نام بارش نیز از آن گرفته شده است. این صورت فلکی از شمال شرق آسمان پس از نیمه شب طلوع خواهد کرد.

عتیقی، منشأ بارش پرساوشی را دنباله دار  ۱۰۹P/ Swift-Tuttle (سوئیفت تاتل) دانست که در جو زمین با برخورد ذرات به جا مانده از این دنباله دار، درخشان می‌شوند و با سرعت سرسام آور ۲۱۰ هزار کیلومتر بر ساعت ذرات این دنباله دار با جو زمین برخورد می‌کند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: همانگونه که پیش از این تاکید شده، برای مشاهده و ثبت شهاب‌های یک بارش نیاز به تلسکوپ و ابزار رصدی خاصی نیست و کافی است رصدگران از نور و آلودگی هوای شهرها دور شوند و در یک منطقه با آسمان باز و عاری از موانع دید برای مشاهده شهاب‌ها، نه تنها اطراف کانون بارش بلکه سراسر آسمان را جستجو کنند.

وی اظهار کرد: بدیهی است مشاهده یک بارش شهابی همچون دیگر پدیده‌های زیبای نجومی (به جز رصد خورشیدگرفتگی که نیاز به فیلتر خاص دارد) برای رصدگران بی خطر است.

عتیقی گفت: عکاسی از شهاب‌ها، ترسیم دست آزاد یا اسکچ از رد شهاب‌ها، تعیین درخشش هر شهاب، میزان جا به جایی آنها در آسمان و یادداشت نام صورت فلکی مسیر عبور شهاب‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که آماتورها در کنار لذت بردن از یک بارش شهابی، می‌توانند انجام دهند.