درمان سریع‌تر «سوختگی پوشک» با پماد بابونه

التهاب و سوختگی ناشی از پوشک در کودکان که اصطلاحا «درماتیت پوشک» نامیده می شود، یک از شایع ترین انواع درماتیت های پوستی است. این بیماری علاوه بر آن که باعث تحریک پذیری و بی قراری کودک می شود، پوست را نیز در معرض عفونت قرار داده و شانس ابتلا به عفونت ناشی از میکروب های فرصت طلب ساکن روی پوست مثل باکتری استرپتوکوک و یا قارچ را افزایش می دهد. هر چه درمان بیشتر به تاخیر افتد، احتمال اتفاقات بدتری نظیر چسبندگی و ایجاد زخم در دستگاه تناسلی کودک وجود دارد.

کودکان مبتلا به درماتیت پوشک اغلب تحت درمان های خانگی قرار گرفته و به همین دلیل میزان شیوع آن دقیقا مشخص نیست. ولی در مطالعات مختلف به شیوع حدود 25 درصد اشاره شده است. برای درمان این مشکل، در حال حاضر محصولات متعددی مثل پودر تالک، زینک اکسید، کالاندولا، ویتامین A D و لانولین وجود دارد. ولی هر کدام از این موارد دارای عوارض جانبی خاص خود بوده و ممکن است کودک را هنگام استفاده دچار آلرژی نماید. به همین دلیل یافتن داروهای کم عارضه ای مثل پماد کالاندولا که از اسانس «گل همیشه بهار» تهیه می شود، می تواند گزینه های انتخابی پزشکان را به خصوص برای بیماران دارای آلرژی افزایش دهد.

محققینی از دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی این شهر، در همین خصوص پژوهشی را به انجام رسانده اند که در آن تاثیر پماد گیاهی بابونه بر این عارضه مورد بررسی قرار گرفته و با پماد گیاهی دیگر یعنی کالاندولا مورد مقایسه قرار گرفته است.

این تحقیق که بر روی 90 کودک بستری شده در بیمارستان تامین اجتماعی اردبیل انجام شده است از نوع کارآزمایی بالینی بوده و نتایج به دست آمده از آن اخیرا و طی مقاله ای علمی پژوهشی در فصل نامه مراقبت مبتنی بر شواهد به چاپ رسیده است.

نتایج این پژوهش جالب نشان می دهد که با این که هر دو پماد گیاهی مورد استفاده، در درمان و بهبودی درماتیت موثرند، ولی پماد بابونه روند بهبودی را به طور معنی داری سریع تر پیش می برد.

محققین مجری این مطالعه بیان کرده اند که این محصولات گیاهی به علت اثرات ضدالتهابی و ضدمیکروبی باعث بهبود این عارضه می شوند و با توجه به روند بهبودی سریع تر با پماد بابونه، می توان آن را به عنوان یک داروی مناسب و بدون عارضه برای درمان درماتیت مورد استفاده قرار داد.

قابل ذکر است درماتیت پوشک در اثر عوامل متعددی ممکن است ایجاد شود که از میان آن ها می توان به رطوبت و مالش ناحیه پوشک یا کهنه، بسته بودن محیط، تماس طولانی با ادرار و مدفوع ، کاهش عنصر روی در بدن، وجود آنزیم های گوارشی و نمک های صفراوی در مدفوع شیرخواران و همچنین تغییر PH پوست اشاره نمود.

منبع: افشاری، ز.، جبراییلی، م.، اسداللهی، م.، قوجازاده، م. و جوادزاده، ی. 1394. مقایسه تأثير پماد بابونه و کالاندولا بر درماتيت پوشک. فصل نامه مراقبت مبتنی بر شواهد، دوره 5، شماره 15، ص‌ص 56-49

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا