کرونا باعث تعطیلی 80 درصد بنگاه های گردشگری شد

دکتر فرید جواهر زاده، رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: هم اکنون سرزمین ایران به علت تنوع اقلیم و تاریخ دراز دامن خود دارای جاذبه های میراث فرهنگی و گردشگری  فراوانی است. در این بین ظرفیت قابل توجهی از گردشگری داخلی و خارجی ایران را گردشگری فرهنگی، تاریخی و زیارتی برعهده دارد. در حال حاضر بخش اعظمی از گردشگران خارجی که وارد ایران می شوند، تابع ها مقاصد گردشگری فرهنگی هستند چراکه ایران سرزمینی کهن و خواستگاه فرهنگ و هنر است. از سوی دیگر به دلیل وجود مرقد مطهر ثامن الحجج (ع)، مشهد مقدس نیز به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری مذهبی به شمار می رود.

مدیر کارگروه گردشگری فرهنگی، زیارتی، تاریخی و طبیعت گردی و ورزشی سمپوزیوم ملی یکصدسال گردشگری ایران افزود: مسلم است که بخش عمده ای از گردشگران ورودی به کشور ما را گردشگران فرهنگی تشکیل می دهند که  ریشه در فرهنگ تاریخی و کهن سرزمین مان دارد واین خود موید آن است که باید به این موضوع بسیار اهمیت دهیم.

وی اظهارداشت: طی یکصد سال اخیر شاهد تغییرات شگرفی در همه ابعاد گردشگری ایران از نظر کمی و کیفی بوده ایم؛ جهانگردی  تقریبا از سال 1304 با راه اندازی نخستین اداره جهانگردی درایران به نام «اداره جلب سياحان خارجی و تبليغات» در وزارت داخله (وزارت كشور) در کشورمان شکل گرفت. طی تقریبا یک سده از عمرگردشگری در ایران ، تغییرات زیاد فرهنگی، زیارتی، تاریخی و اکوتوریسم ایجاد شده است. اهمیت این موضوع باعث شد تا سمپوزیومی پیرامون این مساله تشکیل شود تا ابعاد مختلف صنعت گردشگری و روند تاریخی آن مورد نقد و بررسی قرار بگیرد و مشخص شود طی یک قرن اخیر چه فرایندهایی در این حوزه رخ داده است و نقاط ضعف و قوت ما در صنعت گردشگری کدام بوده است.

به گفته وی، مطالعات نشان داده اند که صنعت گردشگری ایران طی یک قرن اخیر بسیار وسیع شده است و لازم است تا ابعاد مختلف آن مورد واکاوی و ‌توجه قرارگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نه تنها گردشگری ایران بلکه گردشگری در تمام دنیا تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و دچار خسران شده است. بر اساس آخرین آمارها بالغ بر 80 درصد از گردشگران بین المللی در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است. همچنین به گواه آمارها صنعت گردشگری جهان میلیاردها دلار خسارت متحمل شده است.

جواهر زاده گفت: تمام معادلات و پیش بینی های سازمان های بین المللی از جمله سازمان جهانی گردشگری در سال 2020 با شیوع و گسترش ویروس کرونا بهم ریخت به طوری که سال گذشته را  سال سیاه توریسم در دنیا لقب دادند.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران تصریح کرد: ایران نیز از این چالش بی نصیب نماند و طی یک سال و نیم اخیر چند هزار میلیارد تومان خسارت متحمل شده است. بیکاری هزاران نفر و تعطیلی یا نیمه تعطیلی 80 درصد بنگاه های گردشگری ایران موید این واقعیت است.

وی تاکید کرد: ما باید بپذیریم در دوران کرونا قرار داریم و این دوران شرایط بسیار حاد و چالش های بسیار زیادی برای کشور ما ایجاد کرده است پس  باید خودمان را برای شرایط جدید گردشگری و توسعه گردشگری در پسا کرونا آماده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قطعا در دوران پسا کرونا یک سری اتفاق ها و رویدادها رخ خواهد داد. مثلا پیش بینی می شود بخشی از گردشگری که مبتنی بر خلاقیت است جایگزین دیدگاه های سنتی و رایج شود. همچنین پیش بینی می شود انواع گردشگری همچون اکوتوریسم و بوم گردی با استقبال زائد الوصفی روبرو شوند بنابراین ضرورت دارد خودمان را برای شرایط پسا کرونا آماده کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در این حوزه با چالش هایی روبرو هستیم که عمده ترین آنها مربوط به مساله آموزش و فرهنگ سازی است. متاسفانه هم اکنون در این خصوص اقدام خاصی انجام نداده ایم.

وی در پایان به سیناپرس گفت: ما برای رونق مجدد صنعت گردشگری نیازمند ایجاد سازو کارهایی هستیم تا بتوانیم آسیب های وارده به این صنعت را رفع کنیم. همچنین برای تحقق این امر باید بررسی کنیم در بخش دولتی یا خصوصی نیازمند انجام چه اقدامات سازنده ای هستیم تا صنعت گردشگری از حالت انفعال کنونی خارج شود. مسلما  رونق مجدد گردشگری مستلزم ساز و کارهایی است که بتواند آسیب‌های وارده به این صنعت را رفع کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا