گردشگری امروز در نتیجه تحولات انقلاب صنعتی چهارم شکل گرفته است

نخستین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌ های فناوری و مراکز رشد به صورت مجازی آغاز به کارکرد و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز ازدر این کنفرانس با موضوع محوریت انقلاب صنعتی چهارم در پیشرفت صنعت گردشگری شرکت داشت.

به گزارش سیناپرس؛ مهدیه شهرابی فراهانی، مدیر اداره تحقیق و توسعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به نمایندگی از پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در نخستین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌ های علم و فناوری و مراکز رشد ایران با محوریت انقلاب صنعتی چهارم در پیشرفت صنعت گردشگری، گفت: انقلاب صنعتی دوره های متفاوتی را  دیده است از عصر زغال سنگ تا اینترنت. اما آن مولفه ای که انقلاب صنعتی چهارم را  با اعصار گذشته متمایز می کند، سرعت آن در به کارگیری دانش و فناوری است که روند سریعی در صنایع و دانش به وجود آمده است. همچین ارتباطات سیستماتیک اجزا با یکدیگر از پیامدهای این انقلاب بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری از دهه شصت میلادی به صورت توسعه یافته و پایه ای برای اقتصاد کشورها مطرح شد و شاخه ای از دانش را در کشورهای توسعه یافته به خود اختصاص داد و تقریبا از آن نگاه تفریحی خارج شد. این نگرش نقش مهمی را در اقتصاد کشورها به جای گذاشت که در نهایت توانست به عنوان یکی از نخستین صنایع پر درآمد  این کشورها محسوب شود و  بستر گسترده ای را برای رشد کشورها فراهم کند.

شهرابی افزود: نمونه هایی بوده اند که با صنعت گردشگری، اقتصاد خود را متحول ساختند و بنیان درآمد خود را بر پایه گردشگری گذاشتند. گفتنی است؛ کشور ایران از نظر گردشگری رتبه دهم جهان را به خود اختصاص داده است و از نظر تنوع گردشگری در رتبه پنجم قرار دارد.خوشبختانه ما دارای انواع جاذبه های طبیعی، مذهبی، تاریخی  و غیره هستیم  که توانسته ما را در این صنعت جزو اولین ها کند.

این فعال در عرصه گردشگری گفت: در حوزه مذهبی با اینکه یک کشور اسلامی هستیم، اما جاذبه های زیادی را به واسطه تاریخ باستانی در دیگر ادیان و مذاهب می توانیم به نمایش بگذاریم. همچنین به لحاظ تاریخی پتانسیل های به سزایی برای پیشبرد این صنعت و سود آن در اقتصاد کشور را داریم.  

به گفته شهرابی، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت گردشگری، این صنعت عنصر قدرتمندی در توانمندی انسان ها دارد. گفتنی است؛ انقلاب صنعتی چهارم این را به ما نشان داد که در نهایت انسان به باطن و اصل خود باز می گردد و سفر همواره توانسته به بازیابی سلامت جسم و جان انسان کمک کند و امروزه این نگرش فراگیر تر از گذشته شده است.

وی با اشاره به ارتباط انقلاب صنعتی چهارم با صنعت گردشگری گفت: گردشگری در انقلاب صنعتی چهارم بر مبنای خدمات است. در حقیقت تحولات انقلاب صنعتی  می تواند ابزار توسعه این صنعت باشد. شاید در نگاه نخست نتوانیم گردشگری را در دل انقلاب صنعتی چهارم قرار دهیم اما با با نگاهی دقیق می توانیم جایگاه ویژه ای را برای آن در نظر بگیریم. همچنین انسان هم جایگاه مهمی در صنعت گردشگری امروز دارد.

شهرابی گفت: با توجه به اینکه فناوری های نوین محور اصلی انقلاب صنعتی چهارم است و از طرفی هم گردشگری جزء فعالیت های توسعه یافته امروزی محسوب می شود، توانسته از این فناوری ها بهره بگیرد و می توان از آن به عنوان یک تحول مهم یاد کرد.

وی ادامه داد: به اعتقاد نخبگان این عرصه سرمایه انسانی حرف اول را در صنعت گردشگری می زند و بزرگترین خدمات اجتماعی در جهان در صنعت گردشگری معنا پیدا می کند. این صنعت می تواند در بستر های گوناگون  جریان سازی کند و یک رویکرد تعاملی مهم در اقتصاد کشور محسوب شود. بنابراین گردشگری بزرگترین صنعت خدماتی در جهان است که خوشبختانه منابع آن را درایران داریم. در نتیجه باید گفت گردشگری که امروز می شناسیم در نتیجه تحولات انقلاب صنعتی چهارم  شکل گرفته است.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا