رشد چند پله ای صنایع خلاق با یک رویداد ایده پردازانه 

مهندس حسین بختیاری، معاون امور پارک ها و مراکز رشد ستفا جهاد دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره تاثیرات برگزاری رویدادهایی نظیر جشنواره «ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع فرهنگی» در توسعه صنایع خلاق گفت: صنایع خلاق صنایعی هستند که تأثیر زیادی بر اقتصاد دارند و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی یکی از حلقه های مفقوده شده در توسعه اقتصادی در کشور ما بود که همواره توجه بسیار کمی به آن می شد. 

وی گفت: از آنجایی که این صنایع سهم کمی در تولید ناخالص ملی به خود اختصاص داده بود، این نیاز احساس شد که کشور باید به سمت توسعه صنایع فرهنگی حرکت کند و در کل اساس شکل‌ گیری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی هم این بود که بتوانیم زمینه های کافی برای توسعه صنایع فرهنگی در کشور را به وجود بیاوریم. 

به گفته وی، جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با دقت خوبی در حال برگزاری است و هدف آن این است که علاوه بر تبیین مفهوم صنایع خلاق در جامعه، از ایده های افراد خلاق در این حوزه حمایت کند و ایده های جدید را وارد صنعت خلاق کشور کند؛ تا این ایده ها بتوانند با تجاری سازی خود نقش اساسی برای توسعه صنایع فرهنگی در کشور داشته باشند. 

بختیاری در پاسخ به این پرسش که چه المان هایی برای رسیدن به توسعه صنایع خلاق ضرورت دارد؟ گفت: توسعه صنایع فرهنگی منوط به عوامل مختلفی نظیر فعالیت دانشگاه ها، دولت و نهاد های علمی است اما با توجه به تخصصی بودن موضوع نیاز است تمام مرکز بر اساس هدفمندی خود نقش آفرینی کنند. در واقع توسعه صنایع خلاق نیازمند پلت فرم خاص خود است و هر مرکز باید با توجه به قوانین، اطلاعات و نهاد های متناسب با خود در این زمینه اقدام کند. 

این عضو اکوسیستم صنایع خلاق و فرهنگی کشور در ادامه افزود: این جشنواره اگر بتواند از تمامی فرایند های توسعه ای و از پلت فرم تخصصی صنایع فرهنگی حمایت کند،یعنی اگر از صفر تا صد کنار ایده ها باشد، می‌ تواند تاثیر بسیار مهمی در توسعه صنایع خلاق در کشور داشته باشد و این اتفاق  باعث می شود تا عموم مردم شناخت خوبی نسبت به آن پیدا کنند. 

بختیاری تاکید کرد: اگر فراخوان ها و تبلیغات به نحو شایسته ای انجام شود و مشوق های مورد نیاز هم پای کار باشند به طور قطع اتفاق خوبی رقم می‌ خورد و با تعداد زیادی ایده مواجه می شویم. پیش بینی من این است که از آثاری که به دبیرخانه می‌ رسد، 20 ایده گزینش و فیلتر شده برای تجاری سازی و سرمایه گذاری انتخاب شود.

گفتگو:مهتاب دمیرچی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا