قاعدگی های دردناک با آلوده شدن هوا

به گزارش سیناپرس به نقل از دیلی میل، آلودگی هوا مشکلی است که بخش های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار داده و از سرطان ریه گرفته تا بیماری قلبی را برای افراد به همراه دارد. محققان و دانشمندان بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی چین در تایوان اعلام کرده اند که قرار گرفتن طولانی مدت در میان آلاینده های هوا خطر شدت خونریزی و دردهای قاعدگی را در زنان افزایش می دهد.

یافته ها حکایت از آن دارد زنانی که در مناطقی با بیشترین میزان آلاینده های هوا زندگی می کنند تا 33 برابر بیشتر از دردهای نواحی شکم در دوران قاعدگی رنج می برند.به گزارش سیناپرس، محققان هنوز مکانیسم زمینه ای این فرآیند را شناسایی نکرده اند اما استرس عاطفی در زنانی که در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند یا افزایش سطح متوسط هورمون پروستاگالاندین در بدن آنها، بخشی از واکنش نسبت به این پدیده است. 

دردهای قاعدگی عارضه شایعی است که با دردهای انقباضی در ناحیه زیر شکم قبل یا در طول قاعدگی همراه است. این دردها معمولا به دلیل تغییرات هورمونی در بدن خانم ها رخ می دهد که ممکن است با دیگر بیماری های زمینه ای زنان مانند آندومتریوز، فیبروم و بیماری التهابی لگن هم مرتبط باشند. 

به گزارش سیناپرس، با وجود این که دردهای قائدگی درمان قطعی و شناخته شده ای ندارند، اما علائم آن را با مصرف داروهای ضدالتهابی می توان کنترل و مدیریت کرد. زنانی که در دوراه قاعدگی خود سیگار کشیده یا مشروبات الکلی مصرف می کنند یا اضافه وزن دارند یا اولین دوره قاعدگی خود را در سنین پایین تجربه کرده اند، بیشتر در معرض قاعدگی های دردناک قرار می گیرند. در زنانی هم که سابقه بارداری نداشته اند، قاعدگی های دردناک شیوع بیشتری دارد. 
محققان بر این باورند که مواجهه زنان با انواع آلاینده های هوا از قبیل اکسید نیتروژن، اکسید نیتروژن، دی اکسید نیتروژن، منوکسید کربن و PM2.5 جزء ترکیبات مضری هستند که دردهای قاعدگی را تشدید می کنند. 

در این بررسی ها مشخص شده که زنان در سنین پایین، زنان خانواده های کم درآمد و زنانی که در مناطق شهری تر زندگی می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به قاعدگی های دردناک هستند. به طورکلی، در زنانی که در مناطقی با بالاترین میزان آلودگی هوا زندگی می کنند، خطر قاعدگی های دردناک بین 7/16 تا 1/33 درصد بالاتر است. این آمار، لزوم رسیدگی آژانس های زیست محیطی را به منظور اقدام برای کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت سلامت بشر نشان می دهد. 

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا