جهش ژنتیکی گیاه گل گاوزبان در ارتفاعات 2300متری سبلان

حبیب ابراهیم پور، رییس پارک علم و فناوری استان اردبیل در گفتگو با سیناپرس درباره مهمترین فعالیت های این مجموعه گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان اردبیل و شرایط اقلیمی این منطقه، پارک علم و فناوری این استان بر رشد کشاورزی و محصولات کشت و صنعت توجه ویژه دارد. به همین دلیل تلاش زیادی بر توسعه گیاهان دارویی کردیم و تا کنون به صورت پراکنده فعالیت هایی هم در این زمینه انجام شده است..

وی خبر از تاسیس مرکز نوآوری در این راستا داد و گفت: در کل از آنجایی که هشت در صد فعالیت استان اردبیل کشاورزی است؛ به صورت متمرکز مجوز مرکز نوآوری گیاهان دارویی و فراورده های گیاهی را گرفتیم. این مجوز از سوی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری اخذ شده است و تا شش ماه دیگر مرکز افتتاح می شود. گفتنی است، این مرکز در تلاش است با روشی مدرن و نوین به تولید گیاهان دارویی بپردازد. 

ابراهیم پور ادامه داد: تا کنون این گیاهان به روش سنتی تولید می شد و از مرحله برداشت تا تولید اسانس هیچ نوآوری و فناوری در آن به کار گرفته نمی شد؛اما ما در تلاش هستیم تا این مرکز تبدیل به آزمایشگاهی به عنوان «مرکز مطالعات گیاهان دارویی» شود. تا با روش های نوین و مدرن به تولید محصولات مرتبط بیانجامد.

وی خبر از همکاری صندوق کارآفرینی امید در تولید گیاهان دارویی داد و گفت: در راستای افزایش تولید گیاهان دارویی، روستایی در استان اردبیل وجود دارد که به روستای بدون بیکار مشهور است. در واقع شغل اصلی مردم روستای سها یا همان روستای بدون بیکار، جمع آوری گیاهان دارویی از دشت ها و صحراهای منطقه است. در این رابطه صندوق کار آفرینی امید با حضور رییس جمهور در برنامه ای، روستای سها را به عنوان روستای نمونه در حوزه تولید گیاهان دارویی معرفی کرد که در نهایت منجر به اعطای تسهیلات شد. کارگزاران این صندوق در خلال برنامه ای از مردم محلی خواستند که در کوه ها و دشت های منطقه، گیاهان دارویی را جمع آوری کنند تا این مرکز به رشد و توسعه خود ادامه دهد. گفتنی است، اکنون دو سال است که کشت و صنعت این گیاه در روستای سها انجام می شود.

به گفته ابراهیم پور، یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان اردبیل مدیریت این مرکز را بر عهده دارد. جدیدترین اتفاق روی داده در ماه های اخیر  جهش ژنتیکی گیاه گل گاو زبان  است که در ارتفاع دو هزار و 300 متری در سبلان کشف شده است و در حال ثبت است. گفتنی است؛ این گیاه در سرمای منفی چهل درجه رشد می کند.

رییس پارک علم و فناوری استان اردبیل تاکید کرد: برای پیشبرد اهداف خود در بحث توسعه گیاهان دارویی همکاری دانشگاه علوم پزشکی را داریم و این دانشگاه با تشکیل گروهی به نام تیم تخصصی غذا و دارو و همکاری مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی این فرآیند پیگیری می شود. در واقع مثلثی سه ضلعی  متشکل از دانشگاه علوم پزشکی، پارک علم و فناوری و مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شکل گرفته است که  این کار را انجام می دهند و امیدواریم نجات خوبی هم کسب شود.

طبیعت گل گاو زبان

بومی سازی کشت نشایی گل گاوزبان در دامنه سبلانطبیعت گل گاوزبان گرم و ‌تر است و این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین‌های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم می‌باشد. برای بهره بردن از خواص درمانی این گیاه گل‌ها و برگ‌های گل گاو زبان را خشک می‌کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می‌کنند.

از تجزیه شیمیایی گیاه گل گاوزبان مهم‌ترین ماده‌ای که به دست می‌آید نیترات دو پتاس می‌باشد و بیشتر خواص آن مربوط به این ماده است.

گل گاوزبان گیاهی طبی است که تقریباً تمامی اجزاء آن، اعم از گل‌ها و برگ‌ها و دانه‌های آن به عنوان دارو استفاده می‌شود. همچنین دانه‌های این گیاه را برای تهیه روغن مورد استفاده قرار می‌دهند.

در معالجه تب‌های دانه‌ای مانند سرخک، آبله‌مرغان مصرف دم کرده آن با لیموعمانی اثر شفابخشی دارد. این دم کرده در درمان درد‌های ناشی از سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه نیز بسیار مفید است. اگر دچار آلرژی‌های فصلی می‌باشید توصیه به مصرف دم کرده گل گاوزبان است. دم کرده گل گاوزبان برای درمان جوش‌های دهان، آفت دهانی بسیار نافذ است.

دم‌کرده گل گاوزبان، دمنوشی برای سرماخوردگی

بومی سازی کشت نشایی گل گاوزبان در دامنه سبلانگاهی اوقات سرفه‌های فصل سرما را هیچ قرص و شربتی درمان نمی‌کند، اما تجویز یک جوشانده سنتی مانند گل گاوزبان به صورت مرهمی قوی عمل خواهد کرد.

دم‌کرده گل گاوزبان را به همراه کمی لیمو عمانی، یک دمنوش مناسب برای مقابله با سرماخوردگی است. این دمنوش به شرط ترش نبودن به خصوص در ابتدای شروع علائم سرماخوردگی، یک نوشیدنی مناسب برای بهبود حال بیمار است.

گل گاوزبان در درمان سرفه‌های مزمن، وقفه‌های تنفسی و آسم‌های خفیف نیز موثر است. در درمان سرفه‌های خشک می‌توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل‌الطیب، گل شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی ۳-۲ بار بنوشید.

فواید گل گاو زبان برای پوست، مو و ناخن

جوشانده گل گاو زبان برای بهبود وضعیت مو، ناخن و پوست تاثیر فراوانی دارد.

عُصاره برگ گل گاوزبان به عنوان ترکیبی نرم کننده برای پوست خشک و برطرف کردن خارش‌های پوستی به کار می‌رود.

افشره برگ گل گاوزبان را می‌توان با مقدار مساوی آب رقیق نمود و برای خشکی و یا خارش پوست و همینطور جوش‌های عصبی روی پوست مالید.

مصرف گل گاو زبان در بارداری، شیردهی و در کودکان

زنان باردار بایستی از مصرف گل گاو زبان در ایام حاملگی خودداری نمایند. چرا که به علت داشتن آلکالوئید‌ها ممکن است باعث آسیب به جنین شود.
بسیاری تصور می‌کنند مصرف دارو‌های گیاهی برخلاف دارو‌های شیمیایی کاملاً بی ضرر و بدون عوارض است؛ در حالی که امروزه ثابت شده عوارض دارو‌های گیاهی دست کمی از دارو‌های شیمیایی ندارد. این مسئله به خصوص در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد و زنان حامله بایستی از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده‌ها یا دم کرده‌های گیاهی در بارداری خودداری کنند.

همچنین گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان شیرده و کودکان نیز مضر است، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.

گل گاوزبان فشارخون را بالا می‌برد

بومی سازی کشت نشایی گل گاوزبان در دامنه سبلاندارو‌های گیاهی مانند دارو‌های شیمیایی دارای عوارض هستند، به طور مثال گل گاوزبان فشارخون را افزایش می‌دهد و نباید مبتلایان فشارخون از آن استفاده کنند. اگر مبتلایان به فشارخون می‌خواهند گل گاوزبان مصرف کنند باید از مصلح آن یعنی لیمو هم استفاده کنند.

مصلح به ماده غذایی یا گیاه دارویی اطلاق می‌شود که عوارض گیاهان دارویی را از بین می‌برد و آن را تعدیل می‌کند. همان طور که می‌دانید به اغلب مبتلایان به فشارخون که دچار ناراحتی اعصاب می‌شوند توصیه می‌شود گل گاوزبان مصرف کنند درحالی‌که این بیماران با خوردن آن دچار عوارض می‌شوند. پس دارو‌های گیاهی حتماً باید از سوی متخصصان مربوطه تجویز شوند.
گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان حامله و شیرده مضر است.

خاصیت گیاه گل گاوزبان

مصرف بیش از ۵ روز مداوم این گیاه ممکن است باعث عادت شود؛ بنابراین پس از ۵ روز استفاده از آن در صورت نیاز، ۳ روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

نکته‌ دیگری که باید متذکر شد این است که معمولاً با گل گاوزبان، سنبل‌الطیب نیز مصرف می‌شود باید بدانید که مصرف زیاد سنبل‌الطیب، در کنار خاصیت آرام بخشی، می‌تواند باعث مسمومیت شود. مقدار زیاد این داروی گیاهی، علائمی مثل خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی به دنبال دارد و مصرف آن همراه با دارو‌های سیستم عصبی مرکزی مثل ضد افسردگی‌ها، ضد اضطراب‌ها، آرام‌بخش‌ها، خواب‌آور‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

 

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا