مصرف روغن ماهی اضطراب را کم می کند

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران بریتانیایی در مطالعات اخیر خود دریافتند مصرف روغن ماهی علاوه بر نقش مفید در سلامت قلب و عروق، موجب کاهش سطح اضطراب شده و می تواند برای کنترل استرس استفاده شود.

الساندرا بورسینی سرپرست این تیم پژوهشی و پژوهشگر دوره فوق دکترا علوم اعصاب در کینگ کالج لندن در این رابطه گفت: با بهره بردن ترکیبی از تحقیقات آزمایشگاهی و مطالعه بالینی بیماران، پژوهش های ما اطلاعات جدیدی  را در مورد چگونگی ایجاد اسیدهای چرب امگا ۳ در ایجاد اثرات ضد التهابی ارائه می کند که باعث بهبود افسردگی می شود.

گفتنی است پیش از این پژوهشگران دریافته بودند که اسیدهای چرب اشباع نشده امگا ۳ دارای اثرات ضد افسردگی و ضد التهابی هستند ، اما نحوه دقیق این امر مشخص نبود.
بورسینی در این رابطه گفت:یافته های ما کمک کرده است تا مکانیسم های مولکولی موجود در این رابطه روشن شود. این یافته ها می توانند منجر به توسعه درمان های بالقوه جدید افسردگی با استفاده از  روغن ماهی شود که حاوی امگا ۳ PUFA است.

به گزارش سیناپرس، مطالعات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به افسردگی اساسی سطح التهاب بالایی دارند ، اما متاسفانه هیچ درمان ضد التهابی اثبات شده ای برای افسردگی وجود ندارد. در این مطالعه ۲۲ فرد دارای افسردگی تائید شده مورد مطالعه قرار گرفته و به آن ها به مدت ۱۲ هفته و یک بار در روز ، ۳ گرم از   یکی از دو نوع اسید چرب اشباع نشده امگا PUFAs  یا  اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA)  یا یک و نیم گرم اسید دوکوزاهگزانوئیک یا DHA داده شد. شایان ذکر است که هر سه نوع اسیدهای چرب اشباع نشده فوق در ماهی های روغنی یافت می شوند.
در ادامه میزان این اسیدهای چرب در خون بیماران قبل و بعد از درمان اندازه گیری و علائم افسردگی آنها ارزیابی شد.

نتایج به دست آمده نشان می دهد درمان با هر دو نوع امگا ۳  با بهبود قابل توجهی در افسردگی همراه بود و پژوهشگران شاهد کاهش ۶۴ درصدی علائم افسردگی برای گروه مصرف کننده EPA و بهبود ۷۱ درصدی گروه مصرف کننده  DHA بودند.
به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Molecular Psychiatry منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: upi

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا