انیمیشنی برای رفع اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی، شایع  ترین اختلال روانی در کودکان تلقی می  شود که شیوع آن در افراد زیر 18 سال بین 8 تا 27 درصد است. اصلی  ترین مشخصه این اختلال، ترس یا اضطراب شدید در خصوص جدایی از والدین یا مراقب اصلی است که بیش از انتظار رشدی است.

به  علاوه، ممکن است کودک به  شدت نگران آسیب رسیدن به والد هنگام جدایی باشد که این نگرانی منجر به ناراحتی مفرط و گاهی کابوس  های شبانه وی می  شود. کودکان مبتلابه این اختلال رفتارهای چسبندگی و اجتناب زیاد و اغلب مخالفت جویانه دارند.

به گزارش سیناپرس، این  گونه اضطراب  ها به اعتقاد محققان چنان شدید و وخیم است که کودک را از انجام فعالیت  های روزمره بازداشته و می  تواند در جنبه  های مختلف زندگی ازجمله در عملکرد تحصیلی یا اجتماعی نابسامانی شدید به وجود آورد.

برخی مطالعات طولی نشان داده  اند اضطراب جدایی در دوران کودکی می  تواند عامل خطری برای ابتلا به اختلالات وحشت  زدگی، اختلالات افسردگی و وابستگی به مواد و اضطراب در نوجوانی و جوانی باشد. این اختلال درواقع، نسخه کودکانه اختلال وحشت  زدگی و هراس از مکان  های باز بوده و مسیرهای سبب  شناختی مشترکی با آن  ها دارد.
به منظور بررسی این مشکل روان شناختی و ارائه راه حل برای آن، پژوهشگرانی از دانشگاه شیراز، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی کاویان مشهد و دانشگاه شهید بهشتی، مطالعه ای را انجام داده  اند که در آن اثربخشی فیلم درمانی با تکیه بر یک فیلم انیمیشن بر اضطراب جدایی کودکان بررسی شده است.
به گزارش سیناپرس، در این پژوهش تعدادی از دختران 11-12 ساله مبتلابه اضطراب جدایی شهر مشهد که با شکایت اضطراب جدایی به کلینیک احیا مراجعه کرده بودند و توسط روان  پزشک تشخیص داده شده بودند، مشارکت داشتند.
محققان پس از بررسی وضعیت این کودکان، از یک فیلم انیمیشن به نام Inside Out که به فارسی، «درون و برون» ترجمه شده و در زمان انتشار و حتی بعد از آن، با استقبال زیادی نیز مواجه شده است، برای تعدیل اضطراب جدایی در کودکان فوق استفاده کرده و نتایج را مورد ارزیابی علمی قرار دادند.
بنا بر نتایج به دست آمده از این مطالعه، مشاهده فیلم «درون و برون» به کودکان کمک می  کند تا تجارب اضطراب  آور خود را مرور کرده و همراه با قهرمان داستان بعد از روبه  رو شدن با هیجانات منفی ناشی از این تجارب، آن  ها را پذیرفته و اثراتشان را بر خود کاهش دهند.

در این رابطه، سعید شاه  حسینی تازیک، محقق دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز و همکارانش می گویند: دیدن فیلم و همانندسازی با قهرمان داستان می  تواند کاهش علائم اضطراب در کودکان را به همراه داشته باشد. این همراهی و همانندسازی در چهار مرحله تجربه واقعی، بازتاب، مفهوم  سازی و تفکر انتزاعی و کاربردی اتفاق می  افتد.
به بیان آن  ها، افراد تحت مطالعه با مشاهده فیلم، تجربه  های گذشته خود را مرور می  کنند و طی این اقدام، با قهرمان داستان همانندسازی کرده و به  مرور تجربه  های اضطراب زا گذشته خود می  پردازند و در مرحله بعد همراه با قهرمان داستان در خلال تعامل  های بین فردی، پذیرش، پالایش، کاهش اثرات رنج  آور و تجربه هیجانی تصحیح  شده را تجربه خواهند کرد.
به گزارش سیناپرس ، طبق یافته های این تحقیق که در فصل نامه «علوم پزشکی پارس» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی جهرم منتشر شده  اند، اثربخشی فیلم «درون و برون» را می  توان در مواردی همچون در هم شکستن مقاومت کودک، ارتباط، لیاقت و توانایی، تفکر خالق، پالایش، همانندسازی با شخصیت اصلی داستان، خیال  پردازی، آموزش نمادین، ایجاد رابطه و دلبستگی، ارتقای رابطه، شناخت پنچ هیجان اصلی خود، غلبه بر ترس  ها، شناخت زبان بدن، تحلیل رؤیا و غلبه بر خود مرکز بینی خلاصه کرد.
گفتنی است، فیلم انیمیشن سینمایی «درون و برون» ساخته سال 2015 شرکت پیکسار است و موفق به دریافت جایزه اسکار برای بهترین انیمیشن بلند شده است.
گزارش: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا