شرکت کنندکان درک درستی از خلاقیت و کارآفرینی نداشتند

به گزارش سینا پرس آیین داوری جشنواره «جایزه ملی خلاقیت ذهن کارآفرین کودکان ثروت ساز» (یاقوت ٢٠٢١) روز چهارشنبه 26خرداد ماه سال جاری در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم دکتر علی رنجبر، مدیر عامل موسسه کودکان ثروت ساز؛ دکتر ابراهیم نبیونی، معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و جمعی از نماینگان نهادهای معاونت علمی ریاست جمهوری و کمیته امداد امام خمینی (ره) به بحث و تبادل نظر پرداختند؛ گفتنی است داوری این جشنواره از سوی شرکت کنندگان در بستر مجازی و از طریق اپلیکیشن این جشنواره صورت گرفت.

رنجبر در ابتدای این مراسم با اشاره به اهمیت تربیت کودکان برای نسلی برتر در آینده گفت : امیدواریم بتوانیم از نسل کوچک امروز آینده سازان خوبی برای کشور بسازیم تا در آینده ای نزدیک کمتر شاهد معضلاتی چون بیکاری باشیم.

وی ادامه داد: این جشنواره با کمک نهادهای گوناگون از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد و نزدیک به ده هزار اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال شد. از این میزان سه هزار شرکت کننده تحت پوشش این کمیته بودند که حضور در جشنواره از سوی این شرکت کنندگان با یاری بخش فرهنگی این نهاد زمینه سازی شد. همچنین نزدیک به صد اثر به عنوان داوری نهایی انتخاب شدند که امروز تنها بیست و یک نفر به عنوان راه یافتگان نهایی، برگزیده و انتخاب می شوند.

گفتنی است، بخشی از این جشنواره را کودکان داوری می کردند که حد اکثر امتیازی که از سوی  آنان به شرکت کندگان داده می شد ده و امتیاز  داوران حاضر در جلسه20  بود. در خلال این مراسم دیگر داوران به ارائه  نظراتشان نسبت به این جشنواره پرداختند و پیشنهاداتی را برای سال های آتی ارائه دادند.

لازم به یادآوری است که این جشنواره در هفت محور به عناوین پژوهش های پزشکی، فعالیت های ادبی، آزمایشگاه و اختراع، گردشگری و بوم گردی، دست سازه ها و ایده های جذاب کارآفرینی و دلنوشته های مربوط به سردار سلیمانی برگزار شد و داوری هم در این هفت محور انجام شد.

در نهایت، پس از چند نمونه داوری و نمایش آثار شرکت کنندگان و در اثنای این فرآیند، داوران حاضر در جلسه به این نتیجه رسیدند که ابتدا باید شرکت کنندگان با اهداف جشنواره به نگرش واحدی برسند؛ چراکه نگرش شرکت کنندگان با اهداف جشنواره همخوانی ندارد و بهتر است که ابتدا به این اتحاد نظر برسند.

آن ها معتقد بودند؛ باید خلاقیت و کارآفرینی دو بحث جدا از یک دیگر در نظر گرفته شود تا بتوان داوری بهتری کرد. به همین دلیل از انتقادات مطرح شده در این مراسم آموزش و تفهیم موضوع کارآفرینی برای کودکان بود؛ اینکه شرکت کنندگان نگرش‌ واحدی از کارآفرینی نداشتند و همین امر موجب شده موضوع خلاقیت با کارآفرینی از سوی آنان به درستی درک نشود. در واقع داوران در این جلسه معتقد به بازنگری مجدد در انتخاب افراد راه یافته به مرحله داوری بودند. 

از بحث های مطرح شده در این جلسه این بود که از آنحایی که محوریت جشنواره کسب و کار است، باید کودکان آموزش های لازم را در بحث کسب و کار و کارآفرینی ببینند تا در نهایت بتوانیم به ثروت سازی برسیم. به اعتقاد این داوران؛ ابتدا باید یک داوری داخلی انجام می شد و بعد این جلسه شکل می‌گرفت و تعداد کمتری از ایده ها بالا می آمد.

نبیونی با اشاره به تغییر در روند آثار راه یافته به مرحله نیمه نهایی گفت: از آنجایی که دور نخست جشنواره برگزار می شود، به طور طبیعی خالی از ایراد نیست و با توجه به نظرات داوران پس از مشاهده آثار راه یافته باید دو روند اصلی را پیگیری کرد؛ ابتدا چون نگرش خلاقانه اصلی ترین رویکرد این جشنواره است. باید در ارزیابی شاخص ها ریزبینانه تر عمل کنیم و دوم اینکه گزینه های انتخابی برای داوران در اپلیکیشن جشنواره باید تغییر کند.

وی ادامه داد: همچنین دو بحث خلاقیت و کارآفرینی باید مرز مشخصی در این جشنواره پیدا کند به اعتقاد من از این میان تنها پنجاه الی شصت اثر به مرحله داوری از سوی نماینگان نهادهای گوناگون برسد، کفایت می کند. 

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا