ناسا طی روزهای آینده ۵۰۰ موجود میکروسکوپی به فضا می فرستد

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا درنظر دارد محموله ای بزرگ از جانوران عجیب را به ایستگاه بین المللی فضایی ارسال کند. بر این اساس اعلام شد ایستگاه فضایی بین المللی این هفته بیش از ۵ هزار جانور و موجود میکروسکوپی را تحویل می گیرد تا به کمک آزمایش های انجام شده روی ان ها، تأثیر جاذبه صفر و سفر طولانی مدت فضایی بر بدن انسان را بررسی کند.

این محموله روی راکت فضاپیمای فالکون ۹ که توسط اسپیس ایکس طراحی و شاخته شده است (SpaceX’s Falcon 9)  شامل ۱۲۸ ماهی مرکب دم کوتاه (bobtail) و ۵ هزار خرس آبی یا خوکچه خزه‌ای خواهد بود.

گفتنی است پیش از این در سال ۲۰۰۷ در یک آزمایش فضایی، این جانور به فضا فرستاده شده و پس از ده روز زندگی در خلا، مجددا به صورت زنده به زمین بازگردانده شد.

توماس بوسبای (Thomas Boothby) ، استادیار زیست شناسی مولکولی در دانشگاه وایومینگ که رهبری این آزمایش را بر عهده دارد ، در این رابطه گفت: این جانوران می توانند در شرایط دشوار زنده بمانند. خوکچه خزه ای دارای توانایی سازگاری در زیستگاه های مختلفی از نوع بسیار خشک تا کاملا مرطوب بوده و از کوه های هیمالیا تا مناطق استوایی مشاهده شده است.

حداکثر طول این جانور یک و نیم میلی متر بوده و سرعت حرکتی بسیار کمی دارد. به گزارش سیناپرس، خرس‌های آبی می ‌توانند در شرایط مختلف حرارتی دوام اورده و در برابر دمایی از صفر مطلق (صفر کلوین) تا دمای نقطه جوش آب زنده بمانند. این جانور همچنین در برابر پرتوهای خورشیدی، پرتوی گاما یا پرتو یونی که برای انسان کشنده است نیز دوام آورد. علاوه بر موارد فوق، خرس ‌های آبی می ‌توانند بدون آب و غذا تا ده سال زنده مانده و ۹۷ درصد آب بدنشان را از دست بدهند.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: آنها می توانند تابش های مضر را تا حد هزاران برابر بیشتر از میزان تحمل انسان، تجربه کرده و زنده بمانند و ههمچنین فته ها با اکسیژن کم یا بدون اکسیژن زندگی کنند.

بررسی های پیشین نشان داده است که آنها در حین پرواز فضایی زنده مانده و تولید مثل می کنند . دانشمندان امیدوارند که درس های آموخته شده در رابطه با این جانوران در مورد فضانوردان قابل استفاده باشد.

به گزارش سیناپرس، موارد فوق  بخشی از آزمایش هایی هستند که بر روی واکنش میکروبهای حیاتی برای یک سیستم گوارشی سالم با بافت انسانی در فضا متمرکز است.  ماهی مرکب دم کوتاه ، به طول فقط سه میلی متر ، در تاریکی می درخشد و ردیابی تأثیر باکتری ها بر روی بدن را آسان می کند.

جیمی فاستر ، که مسئولیت انجام این  آزمایش ها را بر عهده دارد در این مورد گفت: حیوانات مختلف  از جمله انسان برای داشتن سیستم گوارشی سالم به باکتری ها نیاز دارند. ما به طور کامل نمی دانیم که چگونه پرواز فضایی این تعاملات مفید را تغییر می دهد. آزمایش های فوق می تواند به ما کمک کند تا این موضوع را بررسی کنیم.

منبع: The age