پای استارتاپ ها باید به دولت باز شود

سیدغلامرضا حسینی ، رئیس جهاددانشگاهی ایلام به اهمیت انتخابات 1400 و حضور مردم در پای صندوق های رای اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: انتخابات یک شاخص مهم دموکراتیک در جهان محسوب می شود از اینرو هرچقدر مردم در انتخابات شرکت کنند، در تعیین سرنوشت شان دخالت خواهند داشت.

وی افزود: حضور در انتخابات در این برهه تاریخی از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا اکنون برخی از بیگانگان با راه اندازی کمپین های مختلف و با طرح یک سری مسایل و مشکلات در شبکه های مختلف اجتماعی، قصد دارند تا مردم در انتخابات پیش رو شرکت نکنند.

این عضو هیات علمی جهاددانشگاهی اظهارداشت: واقعیت این است که ما امروزه در شرایطی قرار گرفته ایم که یک تغییر نسل در دولت و انقلاب رخ داده است. این تغییر نسل باعث می شود توجه ویژه ای به جوانان داشته باشیم تا آنها بتوانند در انتخابات شرکت کنند تا آن تحول، نگاه نو و رونق اقتصادی در کشور صورت بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه دولت آینده به مباحث علمی و پژوهشی گفت: امروزه در دنیای پر تحول، دانش، نوآوری و پژوهش اساسی ترین عامل پیشرفت در همه عرصه های اقتصادی، صنعتی و اجتماعی محسوب می شود.

به گفته وی، اقتصاد یک کشور زمانی شکوفا می شود که بستر لازم برای پژوهش و نوآوری برای حضور در رقابت های جهانی فراهم شود.
باید از مباحث غیر علمی فاصله بگیریم و یافته های پژوهشی اهمیت دهیم

حسینی تاکید کرد: مقام معظم رهبری بارها به اهمیت نقش دانش برای رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تاکید فراوان داشته اند. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی مبتنی بر دانش است یعنی هرچقدر ما توانایی تحقیقاتی، پژوهشی و مطالعه مان را بالاتر ببریم قطعا می توانیم حضورمان در رقابت های جهانی خصوصا توجه به اقتصاد دانش بنیان را بالاتر ببریم.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر دانش است. دانش نیز یکی از نیروهای بسیار موثر در تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. در واقع ما باید سعی کنیم فرصتی برای مطالعه کردن و انجام کارهای پژوهشی بگذاریم و از مباحث غیر علمی فاصله بگیریم.

رئیس جهاددانشگاهی ایلام گفت: متاسفانه هم اکنون در مباحث چالش ها، تهدیدها و فرصت ها نگاه علمی در کشور نداریم و اغلب به صورت خود رای و بر اساس ویژگی های فردی خودمان تصمیم گیری می کنیم. از سوی دیگر امروزه از ابزارها، تکنولوژی ها و یافته های علمی و پژوهشی استفاده نمی کنیم. در صورتی که یافته های پژوهشی بسیار می توانند به ما در پیشبرد اهداف و حل مشکلات مان کمک کنند؛ اگر پژوهش، نوآوری، خلاقیت و ابتکار اساس یک تصمیم گیری و شالوده حرکت باشد، قطعا می توانیم کارهای بسیار خوبی انجام دهیم.

وی بیان کرد: هم اکنون ظرفیت های بسیار خوبی در ایران وجود دارد. متاسفانه یکی از مشکلات اساسی ما این است که اعتقادی به ظرفیت ها نداریم یعنی تصور می کنیم فقط تحریم ها باعث شده اند تا چنین مشکلاتی برای ما ایجاد شوند. در صورتی که ما می توانیم با انجام کارهایی مانند پژوهش های کاربردی، این ظرفیت ها را تبدیل به ثروت کنیم.

دولت باید به ایجاد زیست بوم های فناوری توجه بیشتری کند

حسینی در ادامه به سیناپرس گفت: واقعیت این است که هم اکنون طرح هایی در شورای عتف، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطرح و مصوب شده اند و در چشم انداز بیست ساله کشور اشاره شده که باید اتکا به اقتصاد نفتی و تک محصولی بودن مان کمتر شود. منتها متاسفانه یک عده دولتمردان فقط نگاهشان به این مساله مقطعی است و تصور می کنند با فروش نفت و کسب درآمد بالا برای کشور دیگر مشکلات رفع می شود اما واقعیت این است که ما نمی توانیم تک محصولی باشیم. ما باید به ایجاد زیست بوم های فناوری در زمینه های مختلف، به مساله نانو، تکنولوژی جدید و اجرایی کردن و کاربردی بودن آنها توجه کنیم.

وی اظهارداشت: زمانی که اقتصاد ما مبتنی بر فروش نفت و مواد خام باشد، مباحث مصوب شوای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عتف، نقشه جامع علمی کشور و سند چشم انداز بیست ساله کشور تنها روی کاغذ نوشته می شوند و دیگر توجهی به نخبگان و بخش خصوصی نمی کنیم و تنها با پول نفت می خواهیم که دولت را جا به جا کنیم. این درحالی است که می توان در منابع انسانی، فناوری کشور، مباحثی مانند نانو و زیست بوم های فناوری ظرفیت سازی کرد.

وی تصریح کرد: دولت باید یک مقدار بدنه اش را سبک کند. اکنون بروکراسی حاکم بر بدنه دولت سنگین است. واقعا اگر می خواهیم برنامه های کلان شورای عتف و شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند چشم انداز بیست ساله کشور اجرایی شود باید پای استارتاپ ها را باز کنیم و نقش آنها در دولت بیشتر شود. استارتاپ ها می توانند در توسعه کشور نقش مهمی داشته باشند.

رئیس جمهور به تنهایی نمی تواند معجزه کند

رئیس جهاددانشگاهی ایلام گفت: از سوی دیگر وزیران بازوی اجرایی سیاست ها و برنامه ها هستند؛ هرچقدر برنامه ها و سیاست ها خیلی عالی باشند اما اگر بازوی اجرایی ضعیف باشند قطعا ما به اهداف مان نمی رسیم. جدا از وزیران، معاونان وزیر و منابع انسانی نقش مهمی در پیشبرد این اهداف کلان دارند.

به گفته وی، بزرگترین ثروت و منبع برای یک کشور منابع انسانی است. منابع انسانی با توجه به جایگاهی که دارد در اجرای دستورالعمل ها و قوانین می توانند خیلی موثر باشد.

وی افزود: مشکل نوع نگاه مسوولان به مسایل است. اگر نگاه علمی و به روز شود. اگر نگاهی که برای اجرای قوانین و مقررات توام با تکنولوژی و فناوری باشد و در کنار آن نگاه ها، استارتاپ ها قرار بگیرد قطعا ما می توانیم آینده بسیار خوبی داشته باشیم.

حسینی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور و حتی یک برنامه خوب به تنهایی نمی توانند معجزه ای کنند. ما باید همان اکوسیستم را فراهم کنیم یعنی در کنار رئیس جمهور باید وزیر، برنامه خوب، کارشناس ها، مباحث نوآورانه و دانش بنیان، مباحث پژوشی، تحقیقاتی و استارتاپ ها… وجود داشته باشد.

وی در پایان گفت: اگر این اکوسیستم شکل گرفت یک رئیس جمهور می تواند موفق باشد در غیر این صورت او به تنهایی حتی با داشتن برنامه هم نمی تواند به موفقیت دست پیدا کند. چه بسا در بسیاری از کلان شهرها شاهد تغییر شهردارها و استانداران بوده ایم؛ افرادی که برنامه های بسیار عالی داشته اند اما چون این اکوسیستم و یک زنجیره اجرایی شدن برنامه ها وجود نداشت، به موفقیت نرسیدند.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا