کد خبر : 1164 جمعه 14 آذر 1393 - 01:29:12
پایان-موفقیت-آمیز-سفر-اوریون-به-فضا

پایان موفقیت آمیز سفر اوریون به فضا

سیناپرس: فضاپیمای اوریون با موفقیت به فضا رفت و فرودی بی نقص را در اقیانوس تجربه کرد تا همگان روز تلخ و کلافه کننده تعویق پرتاب در روز پنجشنبه را فراموش کنند.

سیناپرس: نسل جدید فضاپیماهای سرنشین دار ناسا که قرار است تا کمتر از ۱۵ سال آینده انسان را به ماه و مریخ برساند ساعاتی پیش از مرکز پرتابهای فضایی کیپ کاناورال ناسا در فلوریدا به فضا پرتاب شد و تنها ۴ دقیقه زودتر از برنامه دقیق از پیش تعیین شده یعنی پس از سپری کردن سفر ۴ ساعت و ۲۴ دقیقه‌ای با موفقیت در اقیانوس آرام فرود آمد.

حالا دانشمندان ناسا می‌توانند ناکامی‌هایی همچون انفجار راکت آنتارس (متعلق به بخش خصوصی که قرار بود تجهیزات ارزشمندی را راهی ایستگاه فضایی بیبن‌المللی کند) را فراموش کرده و با امید به آینده نگاه کنند. فضاپیمای اوریون در دو دهه پیش رو در خدمت توسعه برنامه‌های اکتشافاتی ناسا خواهد بود.
ناسا که پنجشنبه و به علل مختلف (پرسه زدن قایق ناشناس در اطراف مرکز پرتابهای فضایی کندی، وزش شدید باد در محل پرتاب و بسته نشدن دو شیر راکت بالابرنده) نتوانست اوریون را راهی گردش از پیش مشخص شده به دور زمین کند، روز جمعه لحظات تاریخی را پشت سر گذاشت. فضاپیما بدون کوچکترین نقصی پرتاب و در محل مشخص شده نیز فرود آرامی را با چتر انجام داد. اوریون در حین فرود در آب تنها ۳۲ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت حال آنکه در حین ورود به جو ضمن تجربه دمای ۲۲۰۰ درجه‌ای تقریبا گداخته شده بود.
اوریون در این پرتاب آزمایشی که خبری از حضور فضانوردان در آن نبود دو بار به دور زمین چرخید و در بیشترین فاصله از زمین تا ارتفاع ۵۸۰۰ کیلومتری نیز رسید، ارتفاعی که تقریبا ۱۵ برابر فاصله زمین تا ایستگاه فضایی بین‌المللی است.
با ثبت این موفقیت ناسا حالا خود را برای گامهای بعدی سفر به مریخ آماده می‌کند.

گزارش ویدئوئی از ماموریت فضاپیمای اوریون را در اینجا ببینید