نکاتی برای حفظ سلامتی بدن در ماه رمضان ؛

روزه داری سالم همراه با علم

کد خبر : 116159 شنبه 28 فروردین 1400 - 09:17:40

ماه مبارک رمضان ماهی خاص برای مسلمانان در سراسر جهان است که مسلمانان با خدای خود ارتباط عمیق تری پیدا کرده، در مورد خود تأمل نموده و به گروه فقیر جامعه خود توجه می کنند. در این گزارش به بررسی مواردی برای روزه داری سالم می پردازیم.

به گزارش سیناپرس؛ در مذاهب مختلف اسلام شاید مراسم، سنت ها و قوانین مختلف باشد اما آداب روزه داری تقریبا در همه آنها یکسان بوده و به نخوردن یا نیاشامیدن آب بین طلوع و غروب آفتاب در کل ماه تاکید دارد. 

ماه رمضان فرصتی برای یادگیری و درک بهتر و بیشتر از دین و خود انسان فراهم می کند و نیازمند انجام تکالیف شرعی و دینی مانند خواندن نماز، تعهد به امور خیرخواهانه و اراده در هنگام روزه داری است. 

با توجه به این مسئله که ماه رمضان اهداف معنوی مهمی را دنبال می کند اما می تواند از نظر جسمی نیز انسان را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین مسلمانان با انرژی زیادی روزه داری را آغاز می کنند، برای اینکه بتوانند سلامتی خود را هنگام روزه داری حفظ کرده و مسوولیت های روزمره خود را انجام دهند، نیازمند نکات و راهکارهای عملی برای تامین و حفظ سلامت خود هستند. 

در اینجا به این نکات مهم و کاربردی اشاره می کنیم؛

خوردن سحری را حذف نکنید

افراد روزه دار نباید خوردن سحری را نادیده گیرند. انتخاب های غذایی که در سحری خورده می شود و بر سطح انرژی شما در طول روز تأثیر می گذارد، نیز دارای اهمیت بسیاری است. بسیاری از اوقات مردم برای خوردن سحری به کربوهیدرات های ساده روی می آورند اما کربوهیدرات های ساده انرژی طولانی مدت را تأمین نمی کنند. در عوض، توصیه می شود که غلات کامل همراه با چربی ها و پروتئین های سالم و همچنین میوه ها و سبزیجات در این وعده گنجانده شود.

اهمیت تامین آب بدن

نوشیدن آب از اهمیت حیاتی برای بدن انسان برخوردار است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. عدم نوشیدن آب کافی می تواند علاوه بر به خطر انداختن سلامتی، منجر به تغییر خلق و خوی و بداخلاقی و احساس خستگی شدید شود. به گزارش سیناپرس،  کمبود آب بدن می تواند سطح انرژی و حافظه را نیز تحت تاثیر قرار دهد و تامین آن در پیشگیری از سردرد، میگرن، سنگ کلیه، یبوست و همچنین فشار خون نقش دارد. در ضمن برخی شواهد نشان می دهد که هیدراته ماندن یا تامین آب کافی بدن، باعث کاهش اشتها می شود. این نکته به ویژه در هنگام ماه رمضان که خوردن غذا در کل روز ممنوع است، مفید خواهد بود.
حال این سوال مطرح می شود که چگونه در ماه رمضان بدن خود را هیدراته (تامین آب مورد نیاز بدن) نگه بداریم؟

از زمان افطار تا پیش از طلوع آفتاب که خوردن و آشامیدن امکان پذیر است، باید به عنوان فرصتی برای تأمین آب توصیه شده بدن استفاده کرد بنابراین بهتر است یک بطری آب را در طول شب نزدیک خود نگه داشته و هر وقت ممکن است از آن بنوشید تا بتوانید آب مورد نیاز بدن خود را از این طریق تامین کنید.
علاوه بر این، غذاهایی که در ماه رمضان مورد استفاده قرار می گیرند نیز در تامین آب بدن روزه دار از اهمیت بالایی برخورار است. گرچه شیرینی ها در دوره می توانند بسیار وسوسه انگیز باشند، اما بهتر است سعی کنید به جای آن ،غذاهایی که دارای آب زیاد هستند مانند سوپ ها و آش ها را در افطاری خود بگنجانید.
استفاده از میوه ها و سبزیجات پر آب در وعده سحری نیز بسیار مهم است. خوردن توت فرنگی، هندوانه، طالبی و استفاده از سالادهایی مملو از خیار، کدو سبز، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی می تواند در تامین آب بدن روزه دار مفید باشد. 

پرهیز از خوردن غذاهای سنگین و روغنی

برای حفظ سلامت بدن در طول ماه رمضان، باید توجه داشت که غذاهای سنگین و پر روغن می تواند با ایجاد حس سنگینی در روزه دار، وی را از خوردن میوه ها و سبزیجات مفید و نوشیدن مایعات کافی در طول شب منع کند. 
در ضمن معمولا اقوام مختلف غذاهای سنتی خاصی برای ماه رمضان دارند که در بیشتر مواقع این غذاها سنگین و روغنی هستند. بهتر است از این نوع غذاها کمتر استفاده شود. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، بعد از یک روز کامل نخوردن و احساس گرسنگی، ممکن است فرد به پرخوری روی آورد که این مسئله نیز می تواند احسان سنگینی را در فرد ایجاد کند و در روز بعد باعث احساس خستگی شود. در صورت تداوم پرخوری فرد دچار اضافه زن خواهد شد. 

باز کردن روزه با خوردن قندهای طبیعی

توصیه می شود تا روزه دار با خوردن خرما که از قند طبیعی تشکیل شده، روزه خود را باز کند و سپس مقداری آب بنوشد. در ضمن برای حفظ سلامت بدن، در زمان افطار باید از خوردن سریع انواع غذاها خودداری کرد. پس از باز کردن روزه، بهتر است فاصله ای بین افطار و خوردن غذا قرار دهیم. 
خوردن قندهایی طبیعی باعث می شود تا روزه دار کمتر احساس گرسنگی کرده و از پرخوری که سلامت را به خطر می اندازد، بپرهیزد. 
بهتر است برای صرف شام از یک تقسیم بندی مناسب استفاده کنید. نیمی از ظرف یا بشقاب خود را به سالاد اختصاص دهید، به اندازه یک چهارم بشقاب خود از کربوهیدرات ها استفاده کنید و یک چهارم بشقاب را هم برای پروتئین خالی نگه دارید.

در نظر گرفتن بیماری ها و امکان روزه داری

به گزارش سیناپرس، برخی پزشکان اعلام کردند که داشتن یک بیماری مزمن به این معنی نیست که شما قادر به روزه داری نیستید. این مساله بدان معناست که برنامه ریزی از قبل و انجام تنظیمات لازم بسیار ضروری است. در برخی بیماری ها مصرف داروها از اهمیت بالایی برخوردار هستند بنابراین در صورتی که پزشک خوردن داروها را می تواند در زمان بندی دوره مجاز از افطار تا سحر بگنجاند، فرد می تواند روزه بگیرد  اما در غیر این صورت و با به خطر افتادن سلامتی، باید از گرفتن روزه خودداری کرد. در ضمن اگر روزه داری وضعیت پزشکی فرد بیمار را حتی پس از اصلاح برنامه داروها، بدتر کند، نباید روزه گرفت.  بیماری هایی مانند دیابت که نیاز به تأمین مداوم غذا و نوشیدنی برای مدیریت قند خون دارد و برخی سرطان ها شامل این مساله می شوند.
بیمارانی که پس از اصلاح برنامه داروها بتوانند بیماری خود را تحت کنترل داشته و از شدت آن جلوگیری کنند، می توانند روزه بگیرند. به گزارش سیناپرس،اما باید به افرادی که به دلیل به خطر افتادن سلامتیشان، امکان روزه داری ندارند، این اطمینان را داد که در صورت به دست آوردن سلامتیشان می توانند قضای روزه خود را ادا کنند یا از طریق خیرات از دین خود خارج شوند. 

گزارش: احسان محمدحسینی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
نظرات شما

نظرات شما

متن *

[کد امنیتی جدید]