کشف شهر باستانی فراعنه در مصر

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان مصری در روزهای اخیر موفق به شناسایی شهری باستانی متعلق به عصر فراعنه شده اند که گفته می شود بزرگترین سکونتگاه باستانی مصر محسوب می شود. این شهر که اتن (Aten) نام دارد در نزدیکی اقصر واقع شده و پیشینه آن به زمان آمنهوتپ سوم، یکی از قدرتمندترین فراعنه مصر بر می گردد که در فاصله سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۵۳ پیش از میلاد بر این سرزمین باستانی حکومت می کرد.
این سایت به قدری وسیع است که انتظار می رود کاوش های باستان شناسی در آن برای ماه ها ادامه داشته باشد. دکتر زاهی هواس، مصرشناس مشهور، آن را یک شهر طلایی گمشده توصیف کرد که پس از گمانه های باستان شناسان در سال گذشته، شناسایی شد.
این مصرشناس برجسته در بیانیه ای مرتبط با شهر باستانی اتن گفت: در کمال شگفتی، باستان شناسان در عرض چند هفته، سازه های آجری و گلی در همه جهات این سایت شناسایی کردند و آن چه به دست آمده است، یک شهر بزرگ در شرایط خوب حفاظتی، با دیوارهای تقریباً کامل و اتاق هایی پر از وسایل زندگی روزمره را نشان می دهد.
قطعا در گزارش های بعدی، جزئیات بیشتری از این شهر باستانی منتشر خواهد شد، اما در اینجا پنج مورد از جالب ترین، غیر منتظره ترین و فریبنده ترین آثار کشف شده در این سایت باستانی معرفی می شود:

کشف یک اسکلت غیرمعمول

یافتن بقایای حاکمان باستانی و رعایای آنها در مصر امری غیرمعمول نیست اما اسکلتی که در این شهر باستانی کشف شد، باستان شناسان را متحیر ساخته است. این اسکلت، در حالی که دستانش کشیده شده و با طناب به دور زانوهایش بسته شده بود، پیدا شده و این تیم هنوز در حال بررسی علت و چگونگی مرگ این شخص است. در بخش دیگری از این شهر باستانی، یک گورستان کامل و همچنین مقبره های سنگی مطابق با آنچه پیش از این در دره پادشاهان یافت شده، واقع شده است. این گورستان هنوز حفاری نشده و باستان شناسان در روزهای آینده به بررسی بیشتر این محوطه قبرستانی خواهند پرداخت.

یک دیوار حفاظتی با امنیت بالا

یکی از سازه های غیرمعمول که در این مکان باستانی کشف شده، یک دیوار زیگزاگی است که نمونه آن در کاوش های مصر کمتر دیده شده و به نوعی یک اثر غیر معمول است. این دیوار فقط یک ورودی دارد که باعث می شود محققان حدس بزنند که مرتبط با محوطه ای به شدت محافظت شده بوده و یا حداقل برای کنترل ورود و خروج به یک مجتمع اداری و مسکونی که در پشت آن قرار داشت، ساخته شده بود.

ظرفی پر از گوشت

به نظر شما ساختار گوشت خوراکی پس از گذشت ۳ هزار و ۵۰۰ سال، چگونه خواهد بود؟ یکی از یافته های بسیار جالب این حفاری، ظرفی پر از ماده ای است که باستان شناسان معتقدند گوشت آب پز یا خشک است. نکته جالب توجه درباره این ظرف گوشت، وجود برچسب اطلاعات، تاریخ تولید و مرکز تولید کننده آن است که بسیار جالب توجه محسوب می شود. روی این ظرف نوشته شده است:  سال ۳۷، گوشت تهیه شده برای سومین جشنواره Heb Sed از کشتارگاه حیوانات خانگی Kha ساخته شده توسط قصاب لووی (luwy).

دکتر هواس در این رابطه گفت: این اطلاعات ارزشمند، نه تنها نام دو نفر را که در این شهر زندگی و کار می کردند، تایید کرده و مشخص می کند که این شهر در زمان پادشاه آمنهوتپ سوم و پسرش آخناتن شهری زنده و مهم بوده است. 

کشف بقایای یک نانوایی

باستان شناسان در حفاری های خود در شهر باستانی اتن، ساختاری دست نخورده و کاملاً سالم از یک کارگاه پخت و پز و تهیه غذا، با اجاق ها و ظروف سفالی ذخیره غذا پیدا کرده اند. دکتر هواس در این رابطه گفت: از نظر اندازه، می توانیم بگوییم که این مطبخ و آشپزخانه، پذیرای تعداد زیادی از کارگران و کارمندان بوده است. البته برخی ابزارهای مرتبط با ریسندگی و بافندگی نیز در این سایت کشف شده است.

شناسایی هفت محله مختلف 

شاید باورنکردنی ترین نکته در مورد شهر باستانی اتن، این باشد که وضعیت چشمگیر حفاظت از آن به این معنی است که باستان شناسان در مورد آن چیزهای زیادی می دانند. آنها هفت محله مسکونی مختلف و همچنین مراکز صنعتی و اداری مختلفی را شناسایی کرده اند. در این بخش ها، شواهدی از فلزکاری و شیشه سازی و موارد زیادی در مورد فرهنگ و اقتصاد شهر به دست آمده است. گفتنی است برای پژوهشگران هنوز مشخص نیست که چرا این شهر مهم و شلوغ، متروکه شده است.

تصور می شود فرعون آخناتن و ملکه نفرتیتی، پایتخت امپراتوری خود را به شهر آمارنا منتقل کرده و این شهر را از رونق انداخته باشند. به هر حال هنوز دلیل قطعی متروکه شدن شهر اتن شناسایی نشده و شاید کاوش های بعدی دلیل آن را مشخص کند.
مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا