بزرگترین تلسکوپ جهان به راه‌اندازی نزدیک شد

آزمایشگاه آینه رصدخانه استیووارد دانشگاه "آریزونا" چند روزی است که کار بر روی ششمین بخش از هفت بخش آینه اصلی "تلسکوپ غول‌پیکر ماژلان"(Giant Magellan Telescope) به اختصار "GMT" را آغاز کرده است.

این آزمایشگاه در تاریخ یکم ماه مارس کوره شیشه‌ای منحصر به فرد خود را به دمای ۱۱۶۵ درجه سانتی‌گراد رساند که این کار به خودی خود یک نقطه عطف مهم در فرآیند تولید شناخته شده به عنوان ریخته‌گری چرخشی بود. ساخت این قالب حدود چهار ماه به علاوه ۹ ساعت دیگر برای پر کردن و پوشاندن آن با تقریباً ۹۰ تن شیشه بوروسیلیکات کمیاب طول کشید.

روز گذشته این کوره با سرعت تقریباً پنج دور در دقیقه شروع به چرخیدن کرد. ترکیبی از گرما و حرکت باعث می‌شود که شیشه همزمان با ذوب شدن از کناره‌های قالب بالا برود و باعث ایجاد یک سطح خمیده شود.

هنگامی که ریخته‌گری این آینه ۸.۴ متری در آخر همین هفته کامل شد، وارد یک فرآیند یک ماهه سرد شدن می‌شود که طی آن، کوره در حالی که شیشه در حال سرد شدن است، به آرامی متوقف می‌شود. این کار به گونه‌ای انجام می‌شود که آینه به طور یکنواخت و یک‌دست خنک شود و محصول نهایی را سخت و تا جای ممکن، عاری از هرگونه نقص کند.

همچنین یک ماه و نیم دیگر طول می‌کشد تا آینه به دمای اتاق برسد. در آن مرحله است که می‌توان فرآیند طولانی پرداخت آن را آغاز کرد.

ساخت یک قطعه شیشه‌ای تکمیل شده از تلسکوپ حدود چهار سال به طول می‌انجامد. دانشگاه آریزونا در سال ۲۰۱۹ کار بر روی آینه دوم "GMT" را به پایان رساند که اکنون در انبار است و منتظر است تا به شیلی، محل استقرار نهایی بزرگترین تلسکوپ دنیا منتقل شود.

با توجه به اینکه این پروژه در سال ۲۰۱۵ زمین‌گیر و متوقف شد، اتمام آن تا اواخر دهه فعلی محقق نخواهد شد، اما پس از اتمام ساخت، "GMT" می‌تواند تصاویری را ثبت و ضبط کند که ۱۰ برابر واضح‌تر از تصاویر تولید شده توسط تلسکوپ فضایی "هابل" است.