جهش ژنتیکی عامل رنگ زرد خرچنگ نادر

به گزارش دیلی میل، این خرچنگ که نام آن را Banana (موز) گذاشته اند، برخلاف دیگر خرچنگ ها بدنی کاملا زرد رنگ دارد که محققان معتقدند به دلیل جهش ژنتیکی در پروتئین های متصل به رنگدانه های پوسته، پوست بدن این خرچنگ زرد شده است.

این موجود دریایی که به خرچنگ کریستالی معروف است، با شرایطی موسوم به «لوسیسم» متولد شده که منجر به سفید، رنگ پریده یا بی رنگ شدن پوست می شود. در حال حاضر، گروهی تحقیقاتی از این مرکز دریایی با کمک مالی 860 هزار دلاری اداره منابع دریایی «ماین» و سازمان های دیگر، به بررسی تأثیر گرم شدن آب خلیج «ماین» روی لاروهای خرچنگ دریایی و موفقیت آنها در رسیدن به سن بلوغ و بزرگسالی می پردازند.

این حرکت در حالی آغاز می شود که تحقیقات جدید در سال 2019 نشان داد که گرم شدن آب اقیانوس و تفاوت های محلی ایجاد شده در اقیانوس شناسی، روی جمعیت خرچنگ ها در منطقه نیوانگلند جنوبی تا آتلانتیک کانادا تأثیر می گذارد. آنها بر این باورند که زرد شدن پوسته خارجی بدن این خرچنگ ممکن است نتیجه تغییرات آب و هوایی زیستگاه این جانور باشد.

به گزارش سیناپرس، وزن این خرچنگ بین 440 تا 460 گرم است و به دلیل رنگ زرد روشنی که دارد بسیار سریع نظر شکارچیان را به خود جلب می کند و به همین دلیل شانس زنده ماندن این گونه در طبیعت بسیار کم تر است.

محققان تصمیمی برای برگرداندن این خرچنگ به حیت وحش ندارند و قرار است از آن نگهداری کنند. محققان دانشگاه «ماین» با انتشار دو مقاله از سال 2019 دریافتند که گرم شدن اقیانوس ها جمعیت خرچنگ ها را بالا و پایین می کند.

یکی از این مقالات، شکل گیری «موج تاجی» و تأثیر آن در استقرار لارو خرچنگ ها و دمای اقیانوسی است که تغییر در شکار خرچنگ آمریکایی را پیش بینی می کند. این فرضیه ها بیانگر آن است که طی یک دهه آینده، تعداد خرچنگ ها در خلیج «ماین» کاهش می یابد بدون این که روند تولید آنها در منطقه جنوبی بهبود یابد.

مقاله دوم درباره تغییرات آب و هوایی و چگونگی تأثیر اقیانوس شناسی محلی است که باعث رشد جمعیت خرچنگ ها در خلیج «ماین» شده است. در این مقاله، محققان تعامل گرم شدن اقیانوس، ترکیب جزر و مد و رفتار لاروی را بررسی کردند که وجه روشن تری از تغییرات آب و هوایی را نشان می دهد.

طبق این مقاله، آب های منطقه جنوبی خلیج «ماین» گرم شده که به همین دلیل تنها مناطق متوسط رشد لارو را گسترش داده است. آب گرم تر تنها در امتداد سطح آب اقیانوسی باقی می ماند بنابراین، رشد لاروها در داخل اقیانوس اتفاق می افتد که آب سرد وجود دارد و به همین دلیل مانع از زنده ماندن آنها می شود.

مترجم:ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا