نگاه اقتصادی به فرهنگ آن را توسعه می دهد

علیرضا دلیری؛ مشاور عالی معاون علمي و فناوري رياست جمهوري در گفتگو با خبرنگارسیناپرس با اشاره به اهمیت  توسعه دانش بنیان ها در بحث تجاری سازی صنایع فرهنگی گفت: سال های نسبتا زیادی است که دانش بنیان ها در زمینه های گوناگون فناوری فعالیت خود را به شکل مستمر آغاز کرده اند؛ اما علوم انسانی و صنایع فرهنگی حوزه ای است که تا حد زیادی مغفول مانده و توجه زیادی به آن نشده بود.

وی افزود: اکنون چند سالی می شود که بحث تجاری سازی صنایع خلاق در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری مطرح شده است؛ در این راستا علاوه بر ایجاد یک ستاد حمایتی در این مرکز، نهاده های مالی در صندوق پژوهش و فناوری هم ایجاد شد. خوشبختانه امروز پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی حامی مطمئنی برای شرکت ها و دانش بنیان ها در عرصه فرهنگی هستند. 

به گفته دلیری، کلید شروع تجاری سازی صنایع فرهنگی زده شده، اما شاید بیشتر از ده درصد آن را جلو نبرده ایم؛ درحالیکه در کشور ما صنایع خلاق فرهنگی باید توسعه یافته تر از این ها باشد؛ چراکه همواره شاهد تنوع زیادی محصولات فرهنگی در گوشه گوشه کشورمان بوده ایم. 

وی تاکید کرد: در برنامه آینده معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، فرآیندی در راستای شکل گیری بستر های حمایتی برای ایجاد زیرساخت های مناسب با هدف توسعه اقتصادی صنایع فرهنگی تدبیر شده است. 

دلیری افزود: برای اینکه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی دارای مراکز رشد در استان ها هم باشد و شرکت ها در این مرکز مستقر شوند، تدابیر حمایتی و مالی دیگری هم در نظر داریم. 

مشاورعالی معاون علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: باید همواره به این نوع فعالیت ها نگاه اقتصادی داشته باشیم و قطعا اقبال عمومی  برای استقبال از صنایع فرهنگی می تواند این انگیزه را ایجاد کند. بنابراین اگر نقشه های تجاری که برای این فعالیت ها تهیه می شود اقتصادی تر باشد؛ می تواند در ارتقای این حوزه اثر گزار باشد. نا گفته نماند که نگاه اهالی خانه دولت در این زمینه هم بسیار اهمیت دارد. 

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا