قدرت علمی ایران در دانشگاه ها نهفته است

سینا پرس: دکتر مظفر سعادت سرمدی، استادیار دانشگاه بیرمنگام  و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ ، مدرک دکترای خود را در زمینه اتوماسیون صنعتی از دانشگاه دورهام دریافت کرده است. وی سالها تجربه مشاوره در زمینه فناوری تولید در صنایع  را در کارنامه خود دارد و پیش از پیوستن به دانشگاه بیرمنگام ، دارای کرسی تدریس در دانشگاه ساندرلند بوده است.

حوزه اصلی پژوهش و تدریس این استاد دانشگاه بیرمنگام، در زمینه اتوماسیون، روباتیک و مهندسی تولید است. دکتر سعادت در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز دوره های آموزش از راه دور به تدریس مشغول است.عضویت در هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ بهانه ای شد تا با دکتر مظفر سعادت سرمدی به گفت وگوی اختصاصی بپردازیم .

چطور شد که به رشته مهندسی مکانیک علاقه مند شدید ؟

بیشتر این علاقه مندی از دوران آخر دبیرستان شروع شد ،به دروسی مثل ریاضی و فیزیک علاقه بسیاری داشتم وتصمیم گرفتم به رشته مهندسی ورود پیدا کنم. بعد از آن به دنبال رشته ای از شاخه مهندسی بودم که بتواند تقریبا تمام علوم مهندسی را در خود جای دهد. زمانی که رشته مکانیک را انتخاب کردم متوجه شدم این رشته جز رشته های مادر است که تقریبا تمامی علوم مانند برق،فیزیک ،شیمی،ریاضی ،صنایع و …..را پوشش می دهد و از آنجا بود که علاقه ام به این رشته و انگیزه ام برای ادامه تحصیل در این رشته دو چندان شد.

اما در باره مشوق هایم در انتخاب این رشته باید بگویم چیزی نبود جز هواپیمایی که در آسمان پرواز می کرد ، قطاری که روی ریل  در حرکت  بود و خودروهایی که طراحی های مختلفی داشتند. در حقیقت مشوق ها اصلی من محصولات حاصل این رشته بود که برایم جذابیت زیادی داشتند.

اگر به دوران دبیرستان برگردید و فرصت دوباره ای به شما داده شود تا مجددا انتخاب رشته کنید باز هم وارد این رشته می شوید؟

وقتی به یک سنی می رسیم دیگر تمایلی به تغییر وجود ندارد، اماواقعا اگر برگردم این رشته را انتخاب می کنم و البته درکنار آن در زمینه حقوق نیز ادامه تحصیل می دهم .البته درمورد علاقه مندی ام به حقوق بعدها متوجه شدم که اگر دراین زمینه ادامه تحصیل می دادم  هم حتما موفق می شدم.ناگفته نماند جامع بودن رشته مهندسی و ارتباط آن با تمامی رشته ها توانسته این نیاز را تا حدی برطرف کند.

این امکان وجود دارد که ادامه تحصیل در رشته حقوق را شروع کنید ؟

نه ،دوست دارم در رشته خودم و حوزه تخصصی ام فعالیت بیشتری داشته باشم و در مطالعات آزادم به علاقه مندی هایم برسم.

چه علاقه مندی هایی به جز فعالیت در رشته مهندسی مکانیک دارید و در اوقات فراغت به چه کارهایی می پردازید؟

به تاریخ به خصوص تاریخ ایران علاقه زیادی دارم و در این زمینه بسیار زیاد مطالعه می کنم و همانطور که گفتم به مطالعه کتب حقوقی نیز می پردازم.اما سعی می کنم بیشتر در کنار فرزندانم باشم و به امور آنها رسیدگی کنم. تشویق فرزندانم به فوتبال که ورزش مود علاقه شان است و هماهنگی و تنظیم برنامه های ورزشی آنها که خود نوعی مهندسی به حساب می آید ،از کارهایی است که در زمان فراغت  انجام می دهم.

به عنوان یک استاد ایرانی با تجربه نقاط قوت و ضعف علمی ایران را در چه چیزهایی می بینید؟

همانطور که همه دنیا می داند از نقاط قوت بارز علمی ایران وجود استعدادهای برتر و درخشان دانشجویان این مرز وبوم دردانشگاه هاست که خودشان را خیلی خوب نشان داده اند و واقعا کارایی بالایی دارند.در نتیجه می توان گفت نقاط قوت ایران در حوزه علمی در دانشگاه ها هستند.

اما در مورد نقاط ضعف باید گفت: مدیریت صحیح و همسو کردن این استعداد ها و سرمایه ها با نیاز جامعه در هر صنعتی از مهندسی تا گردشگری .در هرحال می توان از سرمایه های این مملکت برای صنایع و بودجه های تحقیقاتی استفاده کرد.

آینده علمی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

مطمئنا در توان ونیروی جوانان ایران هست که رتبه علمی ایران را در تمامی رشته ها بالاتر ببرند و جامعه علمی را سربلند کنند.جوانان ایران، این سرمایه هایی که در دانشگاه ها هستند اگر خوب پرورش داده شوند و درست سمت و سوق بگیرند ایران را در بهترین جایگاه علمی قرار می دهند.

 

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا