از محاسبه با چرتگه تا مدارس سمپاد

روح الله مخبریان، رییس مجموعه «کودکان هوشمند خلاق» در گفتگو با سیناپرس درباره ماهیت و فعالیت های مهم این مجموعه گفت: سال  1391 مجموعه «کودکان هوشمند خلاق» با هدف پرورش ذهن کودکان و افزایش عملکرد نیمکره های مغز، در راستای ارائه آموزش های مرتبط آغاز به کار کرد. جامعه هدف ما کودکان سه تا نونهالان پانزده ساله هستند چراکه در این دوره مهمترین بازه برای رشد مغز است. 

وی افزود: با توجه به اینکه در سیستم آموزشی کشورمان و در حوزه های پرورش ذهن و مغز فعالیت های مفید چندانی انجام نمی شد؛ مجموعه «کودکان هوشمند خلاق» تلاش می کند از طریق محاسبات آموزش ذهنی با چرتگه که قدمت آن در دنیا به بیش از  دویست سال می رسد؛ در راستای ارتقای مهارت های ذهنی کودکان به فعالیت های گسترده تری بپردازد. 

مخبریان گفت: چنین فعالیت هایی چند سالی می شود که در دنیا هم شکل گرفته است. در حقیقت کشورهای اطراف ایران هم تقریبا در همان سالی که ما آغاز به کار کردیم آن ها هم شروع به فعالیت کردند. اهداف دیگر ما علاوه بر پرورش ذهنی کودکان، پرورش مربیان و در نهایت شبکه سازی در کل کشور بود که تا کنون نتایج قابل قبولی حاصل شده است.

این کارآفرین با اشاره به روند فعالیت های مجموعه «کودکان هوشمند خلاق» گفت: سالانه جشنواره ای با عنوان «کودکان هوشمند» برگزار می کنیم که به نفرات برتر این جشنواره جواز حضور در مسابقات ملی را دریافت می کنند. گفتنی است؛ نخستین جشنواره در سال 92 در تهران آغاز شد و هفتمین سری آن در سال 98 پیش از شیوع ویروس کرونا برگزار شد. 

به گفته مخبریان؛ مجموعه «کودکان هوشمند خلاق» از سال 2016 موفق شد به عضویت انجمن بین المللی «پاما» دربیاید که این مقر آن در کشور تایوان است. پاما سه وظیفه اصلی دارد؛ تربیت مربی و ارائه گواهینامه های بین المللی به کودکان و سوم، و برگزاری مسابقات سالانه. خوشبختانه کشورمان از سال 2016 جواز شرکت در مسابقات را دریافت کرد.

وی ادامه داد؛ از زمان حضور در مسابقات در هر دوره ای که کودکان ایرانی در این جشنواره ها شرکت می کردند، ایران موفق به مقام قهرمانی می شد. بنابراین امسال میزبانی مسبقات را به کشورمان دادند که به دلیل پاندمی کرونا هیچ مسابقه ای در این زمینه برگزار نشد. به احتمال زیاد در بهمن ماه سال جاری به صورت آنلاین برگزار خواهیم کرد. خوشبختانه در سال 2021 میزبان مسابقات جهانی پاما به صورت حضوری خواهیم بود.

مخبریان درباره اهمیت پرورش مغز کودکان  در این مجموعه  گفت: دنیای مغز دنیای جذابی است و فعالیت ما هم بر اساس این جذابیت هاست. محاسبات ذهنی دارای ابزار های مختلفی است و دلیلی اصلی ما برای انتخاب چرتگه برای محاسبات ذهنی و پرورش مغز این بود که وقتی کودکان با چرتگه به محاسبه می پردازند، از تکنیک تصویرسازی استفاده می کنند. آن ها مانند افراد عادی برای محاسبات اعداد منطقی تنها از نیمکره چپ مغزشان استفاده نمی کنند. در حقیقت کودکانی که محاسبات ذهنی را با چرتگه انجام می دهند به دلیل تصویرسازی که دارند از نیمکره راست مغز هم بهره می گیرند. در این شرایط است که عملکرد مغز بسیار توسعه پیدا می کند 

رییس مجموعه «کودکان هوشمند خلاق»  خاطرنشان کرد: از آنجایی که نود و پنج در صد مردم دنیا نیمکره غالب آن ها چپ است و افرادی که از نیمکره راست بهره می گیرند می توانند توانمند تر و شاید از توان ذهنی بالاتری برخوردار باشند. گفتنی است، آموزش محاسبات ذهنی با چرتگه دارای دو خاصیت محسوس و غیر محسوس است که ما اغلب دنبال رسیدن به هدف غیر محسوس آن هستیم که خوشبختانه به تازگی شاهد خروجی آن هستیم. 

وی افزود: خاصیت محسوس این آموزش سرعت زیاد در محاسبات و اعمال ریاضی کودکان بعد از چند ماه است و این به راحتی مشهود است. اما اثر نا محسوس آن بالا رفتن اعتماد به نفس کودکان و اینکه اغلب آنان در یادیگیری دروس دیگر هم موفق عمل می کنند. همچنین تمرکز بالا و حافظه قوی باعث می شود که کودک از لحاظ توانایی مغزی و ضریب هوشی شرایط بسیار مطلئبی را تجربه کند. 

به گفته مخبریان؛ اغلب افرادی که در کودکی چنین آموزش هایی را دیدند،  در مدارس سمپاد یا تیزهوشان قبول شدند. در حقیقت ابن آموزش ها در یادیگیری دروسی که دارای روابط هستند، بسیار موثر خواهد بود؛ مانند شیمی، فیزیک، ریاضی و حتی دروس حفظ کردنی و غیره. 

وی با اشاره به دیگر خدمات و فعالیت های این مجموعه گفت: یکی دیگر از فعالیت های مجموعه «کودکان هوشمند خلاق» علاوه بر موارد گفته شده، ارائه بسته هوش طلایی است که کودکان با بازی و ابزارهایی که دارند مسائل داخل کتاب آموزشی را حل می کنند که این روند باعث رشد تفکر انتقادی آن ها می شود. بسته های آموزشی تورنج از دیگر خدمات این مجموعه برای کودکان و دانش آموزان است که با همکاری پارک ملی علوم و فناروی های نرم و صنایع فرهنگی انجام شده است. 

مخبریان گفت: همچنین در راستای عدالت آموزشی بسته های آموزشی دروس ریاضی، علوم و فارسی  را از اول تا ششم ابتدایی با گرافیک بالا و یک آموزش دو طرفه استاندارد ظبط کردیم که در بستر آفلاین تولید شده است. در حال حاضر این بسته در حال توزیع برای کودکانی است که شرایط دسترسی به اینترنت را ندارند. یکی دیگر از برنامه های آینده این مجموعه که با همکاری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی قرار است انجام شود، جایزه ملی خاتون است که در این جشنواره برای نخستین بار از مادران خلاق و کار آفرین تجلیل خواهیم کرد.

به گفته رییس مجموعه «کودکان هوشمند خلاق»  برگزاری دوره های ام بی ای برای کوردکان در رده های سنی مختلف هم از دیگر فعالیت های مهم و در دست اجرای این مجموعه است. 

وی در این باره گفت: آشنایی با مفاهیم کسب و کار برای کودکان در این دوره هدف اصلی ما است که حتی وقتی کودکان تحصیلات مدرسه ای را به اتمام رساندند بتوانند یک مدیر تمام عیار برای اسازمان های کوچک باشد این دوره بر اساس نیاز کشور در سال های آتی در نظر گرفته شده است.
گفتگو:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا