پلها منبع جدید انرژی های تجدیدپذیر

این طرح توسط گروهی از محققان اروپایی مطرح شده است که می تواند در نهایت منجر به ثبت قوانینی جدید در ساخت پل ها شود.پل دره ای جانکال در جزایر قناری نمونه ای از پل هایی است که محققان اسپانیایی و انگلیسی قصد دارند از وزش باد بین ستون های پل، توربین های بادی را به حرکت در بیاورند و انرژی تولید کنند.

این مطالعه بر پایه شبیه سازی مدل و مدلسازی کامپیوتری توسط اسکار سوتو Oscar Soto ، محقق انگلیسی از دانشگاه کینگستون صورت گرفته است. محققان با تغییر شکل توربین های بادی و محاسبه مقاومت هوا به دنبال بهترین حالت قرار گیری توربین های بادی در میان ستون های پل هستند.

سوتو در ارتباط با نحوه چیدمان توربین ها می گوید:به طور طبیعی هر چه قدر میزان سطح در حال چرخش پره ها بیشتر باشد، انرژی بیشتری می توان تولید کرد و همچنین در توربین های کوچک مورد استفاده نیز می توان مشاهده کرد که به ازای هر متر مربع، مقدار انرژی بیشتر تولید می کنند.

وی افزود: برای استفاده از بیشترین فضا برای تولید انرژی ابتدا دو نوع توربین در پلها در نظر گرفته شد.در نوع اول کل فضا توسط یک توربین بزرگ پوشش داده می شود و در دیگری از یک شبکه 24 تایی توربین های کوچک استفاده می شود .اما در نهایت به دلیل ماندگاری بیشتر، نصب دو توربین در اندازه متوسط انتخاب شد.

در حالت کلی، هر یک از پل های موجود دره ای شرایط جوی متفاوت و ظرفیت منحصر بفردی برای تولید انرژی دارند. در پروژه پل دره ای جانکال، انرژی الکتریکی تولیدی هر توربین 0.25 مگاوات تخمین زده شده است که در مجموع پل دره ای جانکال با ظرفیت تولید 0.5 مگاوات در دسته تولید متوسط برق قرار می گیرد.

سوتو اضافه کرد: با این مقدار انرژی الکتریکی می توان مصرف برق 450 تا 500 خانه را تامین کرد و همچنین با نصب این توربین ها از آزاد شدن 140 تن کربن دی اکسید در سال جلوگیری می شود.

این مطالعه در مجله انرژی های تجدید پذیر و پایدار به چاپ رسیده و توسط شرکت عمومی PAINPER آماده بهره برداری شده است. شرکت PAINPER از شرکت های مبتکری است که با بهره گیری از ایده های جدید امیدوار است زمین و ساکنین آن را در مقابل خطرات احتمالی حفظ کند.

منبع      

 
 
 
 
 
 
 
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا