رشد اشتغال دو برابری در واحدهای فناور

حبیب ابراهیم پور، رییس پارک علم و  فناوری اردبیل در گفتگو با سیناپرس می گوید: از دی ماه سال 93 با موافقت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، پارک علم و فناوری را در اردبیل راه اندازی کردیم. با توجه به این که اولویت کار پارک صنایع کشاورزی و گردشگری بود، از ابتدا در این حوزه ها فعالیت خود را آغاز کرده و در کنار آن سعی کردیم در حوزه هایی که پتانسیل کار داشتند نیز فعالیت هایی داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر، این پارک با شناسایی اجزای مؤثر در اکوسیستم کسب و کارهای خلاقانه و دانش محور و تعریف مدل تأثیرگذاری و نیز توسعه زیرساخت های لازم به دنبال ارائه خدمت است. همچنین در راستای بهبود روند کار، مرکز رشد جامع در نزدیکی پارک احداث شده و قرار است در شهرستان های پارس آباد، مشگین شهر و خلخال هم مراکز رشد دیگری تأسیس شود.

وی همچنین بااشاره به راه اندازی مرکز نوآوری این پارک با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: مرکز نوآوری انیمیشن، رسانه و بازی های رایانه ای به مرحله افتتاح رسیده است. اعتبار اولیه ای که برای شروع فعالیت های عمرانی پارک علم و فناوری اردبیل در سال 97 تعلق گرفت چیزی بالغ بر 15 میلیارد ریال برآورد شده که به دنبال مسیر الزامات قانون بودجه همان سال، بالغ بر 11 میلیارد و 250 میلیون ریال رسید که حدود 5 میلیارد ریال از آن تحت عنوان اسناد خزانه اسلامی تخصیص یافت.

ابراهیم پور در ادامه از دریافت حمایت های مالی پارک برای توسعه اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: مسوولان پارک علم و فناوری اردبیل قراردادی 5 میلیارد ریالی را برای توسعه پارک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضاء کردند که تا سال 97 حدود 3 میلیارد و 600 میلیون ریال جذب کرده اند.

وی اظهار کرد: ما در پارک علم و فناوری اردبیل اقدامات زیادی را در توسعه مراکز رشد فناوری انجام داده ایم که از آن میان می توان به تأسیس مرکز رشد جامع واحدهای فناوری پارک علم و فناوری استان اردبیل؛ تأسیس مرکز رشد تخصصی واحدهای فناوری کشاورزی؛ تأسیس مرکز رشد واحدهای فناوری شهرستان گرمی؛ اخذ مجوز پردیس فناوری شهرستان پارس آباد؛ تأسیس کانون شکوفایی خلاقیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ تأسیس کانون شکوفایی خلاقیت دانشگاه پیام نور شهرستان گرامی؛ تأسیس کانون شکوفایی خلاقیت دانشگاه پیام نور شهرستان پارس آباد؛ اخذ مجوز مبادی شرکت های خلاق و اخذ مجوز مراکز نوآوری از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد.

رییس پارک علم و فناوری اردبیل به سیناپرس گفت: ما در این مرکز تاکنون موفق به راه اندازی واحدها و هسته های فناور متعددی شده ایم. تا 6 ماهه سال 99 موفق به پذیرش و استقرار 136 واحد فناور، 185 هسته فناور و 68 واحد فناور در مرکز رشد جامع واحدهای فناوری شده ایم که در مجموع به 255 هسته و واحد فناور رسیده است.

وی در ادامه عنوان کرد: علاوه بر این، در این سال ها توانسته ایم 30 شرکت خدمات تجاری سازی ئر حوزه های مختلف را به منظور ارائه خدمات به شرکت های فناور و دانش بنیان و تشکیل اکوسیستم توسعه فناوری مستقر کرده ایم. همچنین، 15 هسته فناور در مرکز رشد واحدهای فناوری تخصصی کشاورزی مستقر کرده ایم.

ابراهیم پور با اشاره به اختراعات و تولیداتی که در مرکز پارک به ثبت رسیده، عنوان می کند: ما در پارک علم و فناوری اردبیل در سال 95 توانستیم مجوز مرجع مالکیت معنوی، استعلام و ارزیابی اختراعات را دریافت کنیم.

همچنین از سال 96، با بهره گیری از ظرفیت متخصصان حرفه ای شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و نخبگان استان تا پایان سال 97 توانستیم حدود 140 طرح اختراع توسط سامانه ثبت اختراعات جهت ارزیابی به این پارک را ارجاع دهیم. علاوه بر این، 81 طرح اختراع در سال 98 و 56 طرح اختراع در 6 ماهه نخست سال 99 به ثبت رسانده ایم.

رئیس پارک علم و فناوری اردبیل با اشاره به یکی از اقدامات این پارک در راستای توسعه فناوری استان تأکید می کند: ما در این پارک تلاش کرده ایم با برگزاری رویدادهای شتاب در محوریت های مختلف از جمله روستا، زمستان بیدار، کمیته امداد، صنعت برق، کشاورزی، صنعت ورزش، صنعت فرش و نیز برگزاری جلسات و همایش ها و کارگاه های متنوع به توسعه فناوری در استان دست یابیم.

از دیگر اقدامات پارک باید به توسعه ارتباطات بین المللی با اولویت کشورهای همسایه و اخذ موافقت از کشور جمهوری آذربایجان به منظور تأسیس تکنوپارک در نزدیکی دانشگاه دولتی باکو و آکادمی ملی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در پارک علم و فناوری اردبیل کارگاه های آموزشی مختلفی با موضاعات مفاهیم تیم سازی و کارگروهی، اصول بازاریابی محتوا، ورود به بازار دیجیتال و آنلاین، کلیات ثبت مالکیت معنو، جایگاه صندوق های پژوهشی و فناوری کشور در توسعه شرکت های فناور و دانش بنیان برگزار می کنیم و نیز در کنار دوره های مختلفی که داریم، دوره ارتقای توانمندی های کارآفرینانه دانشجویان (توانا) و دوره های مختلف دیگر را هم اجرایی کرده ایم.

ابراهیم پور در ادامه گفتگو با سیناپرس می گوید: ما از سال 93 تا 6 ماهه نخست سال 99 حدود 114 واحد فناور مستقر و 20 واحد فناور مستقر دارای مجوز دانش بنیان داشته ایم. با اقداماتی که در این مدت در پارک انجام داده ایم، طی سال های 98 و 6 ماهه نخست سال 99، حدود 570 نفر در واحدهای فناور مشغول به کار شده اند که از نظر ایجاد اشتغال گام مؤثری در استان به شمار می رود. میزان اشتغال واحدهای فناور در سال 97 حدود 290 نفر بوده که طی دو سال اخیر شاهد رشد اشتغال بیش از دو برابر بوده است.

در این میان، تعداد واحدهای فناور غیرمستقر در 6 ماهه نخست 99 به حدود 81 واحد رسیده است که در مقایسه با 31 واحد غیرمستقر در سال 98 رشد قابل توجهی را نشان می دهد.

 

گفتگو: ندا اظهری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا