چه کسانی در خطر ابتلا به زونا قرار دارند

بیماری زونا که در انگلیسی با نام های Herpes zoster یا shingles نیز شناخته می شود ، نوعی عارضه ویروسی است که موجب تحریک شدید و درناک پوست بیماران شده و به صورت تاول در سطح بدن بروز می کند . گفتنی است پیش از سروع ضایعات پوستی در این بیماری ، نشانه های اولیه و آغازین آن از جمله درد حاد و شدید همراه با سوزش در قفسه سینه گزارش شده است . در ادامه روند بیماری ، زخم ها و تاول های دردناک پوستی ظاهر شده و سطح پوست در این مناطق به شدت آسیب پذیر و تحریک می شود . در ادامه روند بیماری ، سطح تاول های فوق الذکر به تدریج خشک شده و طی دو تا سه هفته از بین می روند . در صورتی که این بیماری روند عادی خود را طی کند ، اثر این تاول ها روی پوست باقی نخواهد ماند . به گفته پزشکان ، عامل ایجاد کننده بیماری زونا در افراد بالغ  ، همان ویروس عامل ایجاد کننده آبله مرغان در کودکان بوده که ویروس ، Varicella zoster virus نام دارد . به اعتقاد پژوهشگران ، پس از ابتلای فرد به بیماری آبله مرغان در دوران کودکی و بهبود یافتن بیماری ، این ویروس توانائی باقی ماندن در سلول های عصبی نخاع را داشته و برای مدتی طولانی به صورت نهفته باقی می ماند . گاهی بر اثر اختلالات عصبی یا ضعیف شدن ساختار دفاعی بدن در افراد بالغ ، این ویروس دوباره فعال شده و به صورت زونا در بدن ظاهر می شود . نشانه های پوستی زونا بیشتر در مناطق سینه و پشت دیده شده و عمدتا در یک راستا قرار دارند . در نظر داشته باشید که این بیماری ویروسی به شدت مسری بوده و امکان انتقال ان به افراد دیگر وجود دارد .

به گفته پزشکان نکات مهمی برای اطلاع از  میزان خطر ابتلا به زونا در افراد بالغ وجود دارد که دانستن آن ها برای همه افراد مفید است .

  • اگر شما پیش از این دچار بیماری آبله مرغان شده اید ، خطر ابتلا به زونا در شما به طور بالقوه وجود دارد زیرا همانطور که گفته شد ، عامل ایجاد کننده هر دو بیماری ، یک ویروس است .
  • افرادی که بنا به هر دلیلی از ضعف ساختار سیستم ایمنی بدن خود رنج می برند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند . معمولا بیماری هائی مانند HIV ایدز یا دیابت موجب ضعف عمومی سیستم دفاعی بدن می شوند .
  • افراد بالای 50 سال ، به صورت کلی در خطر بیشتری برای ابتلا به این ویروس قرار دارند .
  • افرادی که از داروهای ضد سرطان ، استروئید ها و داروهای تجویز شده برای درمان پس از پیوند عضو استفاده می کنند ، به طور بالقوه جز گروه هایی محسوب می شوند که خطر ابتلا به زونا در ان ها بیش از افراد عادی است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا