پارچه بی‌بافت نانو ایرانی با قابلیت حذف عوامل بیماری‌زا تولید شد

امیرحسین بختیاری مدیرعامل این شرکت گفت: اتفاقات اخیر و شیوع جهانی ویروس کرونا تمام شرکت‌های تولیدکننده اسپان باند را به‌سمت تولید منسوجات پزشکی و بیمارستانی سوق داده است.

وی گفت: با توجه به اینکه از دو سال و نیم قبل تحقیقات و بررسی‌های لازم برای تولید محصول با خواص آنتی‌باکتریال و ضدویروس برای مصارف پزشکی در مجموعه ما شروع شده بود، با ظهور ویروس کرونا تیم تحقیق و توسعه شرکت به فرایند موجود سرعت بیشتری داد که خوشبختانه پس از آزمایش‌ها و تلاش‌های مستمر نیروهای متخصص این شرکت، به تولید منسوج نبافته با خاصیت ضدمیکروب دست پیدا کردیم. این فناوری به نابودی درصد بالایی از میکروارگانیسم‌ها منجر می‌شود.

مدیرعامل این شرکت افزود: شرکت موفق شد تمامی استانداردها و آزمایش‌های ایمنی و اثر بخشی را با پیاده‌سازی الزامات مندرج در استاندارد پشت سر بگذارد و گواهی‌نامه‌های مربوطه را دریافت کند. ما موفق شدیم پروانه ساخت و تولید محصولاتی از قبیل ماسک جراحی نانو آنتی‌باکتریال، البسه غیر استریل نانوآنتی‌باکتریال و زیرانداز بیمار نانوآنتی‌باکتریال را از اداره کل تجهیزات پزشکی و گواهی نانومقیاس ستاد نانو دریافت کنیم.

وی ادامه داد:‌ شرکت همچنین مجوز تولید ساک دستی نانوآنتی‌باکتریال و زیرانداز مسافرتی نانوآنتی‌باکتریال و ست ملحفه و روبالشی نانوآنتی‌باکتریال را نیز دریافت کرده است و در حال حاضر تلاش و تحقیقات گروه تحقیق و توسعه ادامه دارد.

بختیاری گفت: امید است در آینده‌ نزدیک به پاس زحمات کادر درمانی کشور، منسوج نبافته‌ای که کرونا را نابود کند به جامعه پزشکی و در مرحله دوم به عموم مردم ارائه کنیم.

منسوجات بی‌بافت (Nonwoven fabrics) نوعی از پارچه است که الیاف جدا از هم به‌صورت عنکبوتی یا به‌صورت مستقیم و موازی و یا به‌صورت رندم جهت داده و در هم آمیخته می‌شوند و بر روی آن‌ها عملیات اتصال انجام می‌شود. ماسک‌ها، پادری‌ها، ایزوگام، انواع عایق‌ها و کاغذهای دیواری انواعی از منسوجات بی‌بافت هستند.

یکی از انواع پارچه بی‌بافت، اسپان باند است که از جنس پلی‌پروپیلن ساخته می‌شود و با نام پارچه یک‌بار مصرف یا بی‌بافت نیز شناخته می‌شود. این پارچه در ضخامت‌ها و وزن‌های مختلفی ساخته می‌شود و کاربردهای فراوانی مانند چای کیسه‌ای، ساک دستی پارچه‌ای، صافی‌های صنعتی، و صنایع بسته‌بندی و کاور دارد.

منسوجات تولید شده از اسپان باند، پس از مصرف دور انداخته می‌شوند و با توجه به کاربرد گسترده این منسوجات در مصارف صنعتی، امکان انتقال میکروب‌ها و آلودگی‌ها به خارج از محل مصرف توسط این نوع پارچه وجود دارد. استفاده از نانوذرات در ساختار داخلی اسپان باند منجر به ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال در آن شده و امکان استفاده در کاربردهای صنعتی و کاربردهای روزمره در تماس با میکروب‌ها را فراهم می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا