علم و فناوری بازوی حل چالش آلودگی هوا

به گزارش سیناپرس، هر ساله حوالی پاییز تا نزدیک بهار کلانشهرهای کشورمان با چالشی مزمن رو به رو هستند، چالشی که از آن با عنوان مرگ خاموش یاد می شود، چرا که عامل بسیاری از بیماری ها و مرگ و میرهاست اما فقط در فصل های سرما که زمان تشدید آن است، به یاد همه می افتد و در فصل های گرما فراموش می شود.

آلودگی هوا همان چالش بزرگ است که در روزهای تشدید آن، بیماری های تنفسی تا 60 درصد افزایش می یابد و بنا به گفته ها به‌طور متوسط سبب کاهش ۵ سال از پایتخت نشین ها شده است. اما این چالش هم راهکار دارد ولی باید با یک همت جمعی به فکر بود و راهکارها را یافت و اجرا کرد.

در کشورهای دیگر جهان از علم و فناوری برای مقابله با آلودگی هوا بهره بردند و معضل تاثیر آلودگی هوا بر سلامت مردم را تا حدودی حل کرده اند.
در کشور ما نیز با توجه به پیشرفت علم و فناوری، راهکارهایی برای رفع این چالش ارائه شده که در این زمینه سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: محققان کشورمان در حوزه نانوفناوری برای مقابله با آلودگی هوا دست به کار شده و دستگاه هایی را برای تجزیه ذرات آلوده هوا با پلاسما ساخته اند که این دستگاه ها در حال حاضر آماده بهره برداری است، به طوریکه تست های استاندارد هم بر روی این دستگاه ها انجام شده است.

وی افزود: می توانیم این دستگاه ها را در نقاط پر آلودگی مانند ترمینال جنوب نصب کنیم تا هوای آلوده را جذب و تجزیه کند.

سرکار درباره چرایی عدم بهره گیری از این دستگاه ها اظهار داشت: در حال حاضر منتظر ورود شهرداری به این مقوله هستیم تا در صورت نیاز برای انبوه سازی آن اقدام کنیم.

خودروهای دیزلی عامل اصلی ذرات معلق تهران است

بهزاد اشجعی با بیان اینکه علم و فناوری یکی از پایه های حل مساله آلودگی هواست، گفت: در فرایند حل مساله آلودگی هوا در دنیا بخشی به نام تحقیق و توسعه وجود دارد که پایه آن راهکارهای علمی و فناوری است، در داخل کشور نیز این تجربه را داشتیم و واردی در این زمینه انجام شده که نتیجه بخش هم بوده است.

وی افزود: در بحث آلایندگی خودروهای دیزلی که عامل اصلی ذرات معلق تهران است، در سال های 92 و 93 راهکارهایی برای جذب ذرات معلق ارائه و فیلترهایی برای این منظور ساخته شد، اما مورد استقبال قرار نگرفت.

عضو سابق کارگروه ملی کاهش الودگی هوا با اشاره به ساختار این فیلترها گفت: این فیلترها روی کیفیت سوخت حساسیت بالایی دارند و به دلیل کیفیت پایین سوخت در کشور امکان به کار گیری آن نبود اما با بهره گیری از علم و فناوری، فیلترها به نحوی تغییر کرد که با کیفیت سوخت مشکلی نداشته باشند،

وی ادامه داد: در بحث تولید وسایل نقلیه نیز استانداردهایی برای خودروها در نظر گرفته شده که خودروها ملزم به رعایت آن هستند، که این مساله نیز از طریق علم و فناوری صورت گرفته و به طور کلی با بهره گیری از علم و فناوری در صدد هستیم تا راهکارهایی با هزینه کم و کارایی بالا ارائه دهیم و مسائل لاینحل را حل کنیم.

عضو سابق کارگروه ملی کاهش الودگی هوا علم و فناوری را بازوی حل تمام مشکلات برشمرد و گفت: اتفاقا با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، ما باید بیشتر از علم و فناوری برای حل تمام مشکلات بخصوص چالش آلودگی هوا بهره بگیریم تا راه حل های کم هزینه و با کارایی بالاتر ارائه دهیم.

به گزارش سیناپرس،طبق محاسبات انجام شده، بعد از فشارخون، مصرف دخانیات و رژیم غذایی، چهارمین عامل مرگ و میر زودرس آلودگی هوا است.

گفتگو:مرضیه حسن پور

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا