نقش مواد قندی بر بروز اوتیسم

نتایج این مطالعه که در مجله Molecular Psychiatry به چاپ رسیده است، نشان می دهد که این شاخص می تواند نشانه ای از بروز اختلالات پیچیده عصبی نظیر اوتیسم باشد.

کربوهیدرات‌ها از لحاظ مقدار قندی که پس از مصرف در واحد زمان در بدن آزاد می‌کنند متفاوت هستند و بر این اساس شاخصی به نام گلوکز اندکس (شاخص گلوکز) تعریف و از ۱ تا ۱۰۰ درجه بندی شده است. وقتی گلوکز اندکس یک کربوهیدرات بالا می‌باشد به این معنی است که آن کربوهیدرات پس از مصرف، قند خون را در مدت کمی به مقدار زیادی بالا می‌برد یا به عبارت دیگر قند خود را فوری در بدن آزاد می‌کند واین باعث می‌شود که بلافاصله پس از مصرف این ماده، انسولین در بدن آزاد شود. عکس آن، وقتی می گوئیم شاخص گلوکز یک کربوهیدرات کم است یعنی آن کربوهیدرات قند خود را به طور ملایم و تدریجاً و در مدت زمانی طولانی آزاد کرده و در اختیار بدن انسان قرار می‌دهد .در نتیجه باعث می‌شود یک سطح ثابت، یکنواخت و ملایم از انسولین در بدن آزاد شود.

برای سلامتی بیشتر بایستی تا حد ممکن از کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلوکز کمتر از ۵۰ استفاده کنیم و مصرف کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلوکز بالای ۵۰ را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنیم . اشخاصی که عادت به استفاده کربوهیدرات‌ های شاخص گلوکز بالا دارند در عمل بدنشان در یک دوره معیوب قرار می‌گیرد زیرا از طرفی سریع تر از حالت عادی گرسنه می‌شوند و مجبور به غذا خوردن می‌شوند و از سوی دیگر به دلیل سطح بالای انسولین در خون ،دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند.هدف کلی رژیم های غذایی بر پایه شاخص گلوکز شامل کاهش وزن، کنترل بهتر قند خون و سلامت قلب می شود.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا