مصرف بیش از حد قهوه برای بدن مضر است

امروزه استفاده از قهوه و سایر فرآورده های آن در سراسر دنیا بسیار رایج بوده و یکی از نوشیدنی های مورد علاقه مردم محسوب می شود که از آن ، جهت تمدد اعصاب و کسب ارامش استفاده می کنند .

پژوهش های جدید محققان نشان می دهد که مصرف بیش از حد کافئین که در قهوه وجود دارد برای سلامتی مضر بوده و در این میان برخی از محصولات قهوه مانند اسپرسو که دارای کافئین بسیار زیادی هستند ، خطرناک تر محسوب می شوند . به گفته پژوهشگران ، مصرف بیش از 5 لیوان اسپرسو در روز می تواند سلامت فرد را با مخاطراتی جدی رو به رو کند .

بر اساس گزارش مرکز رسمی امنیت غذائی اتحادیه اروپا European Food Safety Authority ، مصرف بیش از حد کافئین می تواند عوارض و مخاطراتی همچون تپش قلب ، افزایش فشار خون ، ایجاد بی نظمی در ضربان قلب ، ایجاد لرزش در بدن ، عصبانیت ، بی خوابی و اضطراب را در پی داشته باشد .  

البته باید در نظر داشت که این مساله به منزله عدم استفاده از محصولات دارای کافئین مانند قهوه و سایر فراورده های آن نبوده و در این گزارش تصریح شده است که افراد بالغ که دارای سلامت کامل هستند ، توانائی مصرف چهار صد میلی گرم کافئین به صورت روزانه را داشته و تا این میزان مصرف ، خطری برای سلامتی آن ها محسوب نمی شود .  در نظر داشته باشید که موضوع فوق برای افراد دارای شرایط ویژه مانند زنان باردار ، متفاوت بوده و بر اساس محاسبات انجام شده توسط متخصصان علوم تغذیه ، حداکثر میزان مجاز استفاده از کافئین در طول روز برای زنان باردار ، 200 میلی گرم بوده و مصرف بیش از این میزان ، می تواند در رشد جنین تاثیراتی منفی گذاشته و در روند بارداری اختلال ایجاد کند .

به باور کارشناسان ،  مصرف کافئین برای کودکان نیز در صورت رعایت میزان مجاز مصرف منعی نداشته کودکان می توانند بر اساس وزن خود از کافئین مصرف کنند . فرمول ارائه شده برای این موضوع نیز به این صورت است که میزان مصرف مجاز کافئین در کودکان به اندازه 3 میلی گرم برای هر کیلوگرم بوده و والدین با محاسبه وزن فرزند خود و ضرب آن در عدد سه می توانند میزان مجاز مصرف کافئین روزانه آن ها را بر مقیاس میلی گرم محاسبه کنند .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا