آموزش و پرورش مقصر است یا صداوسیما؟

تبلیغ بازرگانی از ابزارهای مهم بازاریابی برای ارتباط با بازار و جامعه است که زمان، هزینه و انرژی بسیار زیادی از سازمان را به خود اختصاص می دهد. در حال حاضر اختصاص دادن حجم زیادی از برنامه های تلویزیونی و تبلیغات صدا و سیما به موسسات آموزشی و مساله کنکور بر کسی پوشیده نیست.

بر همین اساس، وزیر آموزش و پرورش در توئیت جدید خود از تقدیم نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب درباره تبلیغات ناسالم موسسات و دستورات موثر مقام معظم رهبری برای اضطراب‌زدایی از کودکان و بازگرداندن شادی و نشاط به مدارس خبر داد.

سید محمد بطحایی که گویا در مبارزه با مافیای کنکور شکست خورده است، در توئیتی برای مردم نوشت: «سال گذشته یادتان هست؟ وقتی با شما از مافیایی صحبت کردم که با اضطراب فرزندانمان دلالی می‌کنند و آن روز تمام توان خود را برای مقابله با حذف آزمون‌های زائد گذاشتند. امور حجم گسترده تبلیغات آن‌ها را به بهانه کنکور می‌بینید؟» در کنار تبلیغات محیطی، آگهی‌های تلویزیونی بخش عمده‌ای از استراتژی تبلیغاتی مؤسسات کنکور را به خود اختصاص داده و صداوسیما خواسته یا ناخواسته به بخشی از جریان مافیای آموزشی تبدیل شده است. اکنون مردم می‌پرسند که تلویزیون در این بین چه نقشی دارد و چرا دوست ندارد بساط مافیای کنکور برچیده شود!

گردش مالی مؤسسات کنکور که گفته می‌شود سال گذشته از رقم ۸ هزار میلیارد تومان عبور کرده است و سفره باز این مؤسسات برای صداوسیما در مقابل حضور همیشگی برند‌های آموزشی در بخش پیام‌های بازرگانی، باعث می‌شود هر ساله خانواده‌های بیشتری برای تضمین موفقیت فرزندانشان، به فکر استفاده از موسسات کنکور بیفتند. تب و تابی که تلویزیونی برای این موسسات به راه می‌اندازد آنقدر قوی است که حتی برای دوره ابتدایی نیز آزمون طراحی شود.

این ماجرا در حالی‌است که این وزارتخانه‌ به بیش از ۱۰ مؤسسه مجوز داده تا در مدارس آزمون‌های تستی دوره پیشرفت تحصیلی برگزار شود و درصدی از این قراردادها نیز به حساب آموزش و پرورش واریز می‌شود.

در پی این اقدامات سیدمرتضی میرباقری معاون صدا و سیما با توجه به برخی انتقادات نسبت به آثار سوء حجم بالای برنامه‌های تبلیغات مؤسسات کنکوری دستور داده شبکه‌های مختلف تلویزیون مدت زمان این برنامه‌ها را به نصف کاهش دهند.

بنا بر این گزارش، همچنین آگهی‌های بازرگانی با موضوع برنامه‌های کنکوری‌ مهم تا هفتاد درصد کاهش خواهند یافت.

حال در چنین شرایطی باید دید بعد از این اقدام عملی تلویزیون، وزارت آموزش و پرورش هم تجدیدنظری در این قراردادها خواهد داشت یا خیر؟

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا