میان‌ وعده‌های پروتئینی، کلید کنترل وزن و سلامت

علاوه بر این که خوردن وعده های غذایی با پروتئین بالا در بزرگسالان می تواند منجر به کنترل اشتها شود، اطلاعاتی توسط دانشمندان منتشر شده است که والدین را درباره مفید ترین وعده های غذایی برای نوجوانانشان راهنمایی می کند. اکنون محققان به این نتیجه رسیدند که خوردن عصرانه، مخصوصا غذاهایی که پروتئین سویای بالایی دارند، اشتهای فرد را کاهش داده، غدا خوردن متعاقب آن را به تاخیر می اندازد و موجب کاهش خوردن عصرانه های غیرسالم در نوجوانان می شود.

هیلر لیدی، متخصص تغذیه و تمرینات فیزیکی، در این باره بیان کرد: «مطالعه ما نشان داد که خوردن عصرانه های با پروتئین بالا به نوجوانان کمک می کند تا رژیم های غذایی خود را بهبود بخشند و در عین حال نیز اشتهای خود را کنترل کنند. افراد حاضر در سنین نوجوانی گرایش کم تری برای مصرف وعده های غذایی استاندارد دارند و این امر به خصوص در میان وعده هایی که آنها در بعد از ظهر تا پایان غروب مصرف می کنند بیشتر نمایان می شود. بسیاری از میان وعده های حاضری که  نوجوانان مصرف می کنند در خود میزان بالایی از چربی و شکر دارند. زمانی که نوجوانان در بعد از ظهر میان وعده های  با پروتئین بالا مصرف می کنند در باقی مانده روز تمایل کمتری به خوردن غذاهای ناسالم خواهد داشت و این امر برای نوجوانانی که می خواهند از چاق شدن جلوگیری کنند بسیار مهم است.»

برای این مطالعه از دختران و پسران نوجوان واقع در سنین 13 تا 19 سالگی استفاده شد و این نوجوانان به دو گروه با وزن طبیعی و با اضافه وزن تقسیم شدند. محققان چگونگی تاثیر خوردن وعده های غذایی در بعد از ظهر را بر روی اشتهای نوجوانان، تمایل به خوردن و انتخاب های غذایی آنها در باقیمانده روز را ارزیابی کردند همچنین آنها بررسی کردند که آیا این موارد زمانی که نوجوانان کلا از مصرف میان وعده های غذایی صرف نظر می کنند تغییر می کند یا خیر. در ادامه این محققان تاثیر میان وعده های غذایی بعد از ظهر را بر روی عملکرد شناختی و خلق و خوی نوجوانان را اندازه گیری کردند.

دکتر لیدی در ادامه گفت: «ما دریافتیم که زمانی که نوجوانان میان وعده های پر پروتئین مصرف می کنند از مصرف غذاهای پر چرب در طول روز خود داری می کنند.بنابراین اضافه کردن میان وعده های پروتئینی در عصرانه آنها می تواند استراتژی خوبی برای کسانی باشد که سعی دارند روزانه پروتئین بیش تری مصرف کنند. ما همچنین به این نتیجه رسیدیم که میان وعده های پروتئینی موجب ارتقا جنبه های مشخصی از خلق و خو و عملکرد شناختی افراد می شود.»

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا