افزایش امید برای ساخت واکسن دائمی آنفولانزا

پژوهش های جدید آکادمیک در استرالیا منجر به کشف نوعی ویژه از سلول ها شد که قادر به نابودی و کشتن عامل ایجاد کننده بیماری آنفولانزا هستند . این سلول ها برنامه نابودی  ویروس های مختلفی را در حافظه خود داشته و موضوع فوق سبب شده است تا پژوهشگران امیدوار باشند با استفاده از این ویژگی ، ساخت واکسن دائمی آنفولانزا امکان پذیر شود .

این لینفوسایت ها  که نوعی از گویچه های سفید خون با یک هسته  محسوب می شوند ، از سوی پژوهشگران   Lymphocyte T CD8 cells نامگذاری شده اند . 

در همین زمینه کاترین کتزیرسکا Katherine Kedzierska سرپرست این تیم پژوهشی در دانشگاه ملبورن Melbourne University ، اعلام کرد : "  سلول های کشف شده ،  در بدن انسان فعال بوده و می توانند به صورت جدی ؛ ویروس های عامل بیماری آنفولانزا را از بین ببرند . "

عامل بیماری زای آنفولانزا نوعی ویروس از شاخه   Orthomyxoviridae است که به شدت واگیر داشته و سبب ایجاد عفونت در گلو و دستگاه تنفسی می شود . این ویروس در سه گروه کلی   A ، B  و C  طبقه بندی شده و بیشتر در ماه های  سرد سال و به ویژه زمستان ها رایج می شود . ویروس های عامل آنفولانزا از از طریق تماس های مستقیم و غیر مستقیم بین بیمار و افراد سالم قابل انتقال است . این بیماری به دلیل ضعیف کردن ساختار عمومی بدن و سیستم تنفسی و دفاعی انسان ، شرایط را برای فعالیت سایر عوامل بیماری زا فراهم می کند . طول دوره فعالیت این ویروس در مدت زمان ایجاد بیماری در بدن انسان ، سه تا چهار روز است . 

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا