داشتن فرزند مانعی برای پژوهش‌های علمی نیست

به‌تازگی ۴۶ دانشمند که خود در کنار فعالیت‌های علمی، نقش پدری و مادری را برای فرزندان خود ایفا می‌کنند در بیانیه‌ای اعلام کردند که کنفرانس‌های علمی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که پژوهشگرانی که دارای فرزندان خردسال هستند به‌گونه‌ای راحت‌تر و بهتر در آن‌ها حاضر شوند.

قوانین منع حضور کودکان در کنفرانس و عدم ارائه مجوز برای اسکان کودکان به‌طور غیرعمدی موجب کاهش حضور محققان می‌شود که این موضوع به‌طور خاص برای مادرانی که به‌تازگی فرزند خود را به دنیا آورده‌اند عاملی بازدارنده محسوب شده و سبب می‌شود گروه زیادی از دانشمندان و پژوهشگران فرصت حضور در کنفرانس ها و سمینارهای علمی را از دست بدهند.

ربکا کالیسی (Rebecca Calisi) متخصص عصب‌شناسی رفتاری در دانشگاه کالیفرنیا با همکاری تیمی از پژوهشگران طرحی جدید  و مناسب  برای بهبود تجربه شرکت‌کنندگان ارائه کرده‌اند. در حقیقت به اعتقاد این پژوهشگران، قوانین منع حضور کودکان در کنفرانس و عدم ارائه مجوز برای اسکان کودکان به‌طور غیرعمدی موجب کاهش حضور محققان می‌شود که این موضوع به‌طور خاص برای مادرانی که به‌تازگی فرزند خود را به دنیا آورده‌اند عاملی بازدارنده محسوب شده و سبب می‌شود گروه زیادی از دانشمندان و پژوهشگران فرصت حضور در کنفرانس ها و سمینارهای علمی را از دست بدهند.

کالیسی در این رابطه می‌گوید: « یکی از بخش مای ترویج علم،  تنوع حمایت از زنان دارای فرزند و کودکان است. متأسفانه به نظر می‌رسد قوانین مربوط به کودکان از کنفرانس به کنفرانس دیگر و حتی از ساعتی به ساعت دیگر تغییر کرده و تابع هیچ قانون یکپارچه‌ای نیست. از سوی دیگر تجربه نشان می‌دهد که معمولاً محققانی که دارای فرزند کوچک و یا نوزاد هستند از حضور در سمینار‌های گروهی‌ها حتی به‌صورت ارائه پوستر منع می‌شوند و این اتفاق در نوامبر سال گذشته رخ داد درحالی‌که بر اساس قوانین کنفرانس فوق، حضور کودکان در منطقه نمایشگاه کنفرانس منعی نداشت.

به اعتقاد پژوهشگران اقدامات حمایتی مانند تعبیه فضاهای مخصوص بازی کودکان و شیردهی مادران به نوزادان در  کنفرانس مای علمی می‌تواند موجب حضور گروه بیشتری از محققان در این رویدادهای علمی شده و به‌این‌ترتیب داشتن فرزند به‌عنوان مانعی برای فعالیت‌های علمی محسوب نخواهد شد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: nature.com

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا