آیا ارسال پیام به فضا عاقلانه است؟

آیا شما در آن جا حضور دارید؟ ما از زمین با شما تماس می گیریم….. این متن پیامی رادیویی بود که به تازگی ستاره شناسان به یکی از منظومه های مجاور منظومه شمسی فرستادند. به نظر می رسد این منظومه دارای سیاراتی با قابلیت حیات بوده و پیش بینی می شود در صورتی که این پیام با پاسخی از سوی موجودات بیگانه مواجه شود، بیست پنج سال بعد امواج آن به زمین برسد.

این پیام با اطلاعات مربوط به شمارش، محاسبات، هندسه و مثلثات آغاز شده و شامل توضیحات امواج رادیویی است که پیام را حمل می کنند . علاوه بر آن همچنین  توضیحات آموزش در مورد ساعت ها و نگهداری زمان برای بررسی  این مساله  که آیا شرایط بالقوه  GJ 273b  قابل درک و مشابه با شرایط زمین است یا نه، در این پیام مخابره شده است.

 در همین رابطه داگلاس واکوچ (Douglas Vakoch) مدیر  مرکز بین المللی ارسال پیام از زمین (Messaging Extraterrestrial Intelligence) اعلام کرد: «احتمال دریافت پاسخ از این پیام اندک است اما ما امیدواریم که این پاسخ احتمالی، خوشایند باشد.»

ستاره هدف که پیام فوق به آن ارسال شده است، GJ 273 نام داشته و با نام لویتن (Luyten) نیز شناخته می شود. این ستاره در حقیقت یک کوتوله سرخ رنگ در شمال صور فلکی Canis Minor است که در فاصله 12 سال نوری از زمین قرار دارد. در ماه مارس سال جاری، وجود دو سیاره با ویژگی های مناسب برای  قابلیت سکونیت در این محل کشف شده و یکی از این دو سیاره GJ 273b نام دارد که در مدار قابل سکونت ستاره ای واقع شده و به طور بالقوه امکان وجود آب و حیات در آن وجود دارد.

این پیام ارسالی به مناسبت سالگرد ارسال پیام رادیویی Arecibo message ارسالی از زمین در سال 1974 فرستاده شد که در آن اطلاعاتی درباره زمین، سیارات منظومه شمسی، ساختار دی ان ای و عکسی از انسان ها به فضا مخابره شده بود.

پیام رادیویی جدید از یک آنتن مخابرات فضایی در کشور نروژ ارسال شده و متن آن کاملا ساده و قابل درک است. این پیام با اطلاعات مربوط به شمارش، محاسبات، هندسه و مثلثات آغاز شده و شامل توضیحات امواج رادیویی است که پیام را حمل می کنند . علاوه بر آن همچنین  توضیحات آموزش در مورد ساعت ها و نگهداری زمان برای بررسی  این مساله  که آیا شرایط بالقوه  GJ 273b  قابل درک و مشابه با شرایط زمین است یا نه، در این پیام مخابره شده است.

ایده ارسال عمدی پیام به فضا همواره بحث برانگیز بوده و مخالفان زیادی داردیکی از مهمترین موارد مطرح شده این است که آیا اساس این موضوع سبب ایجاد خطر برای انسان ها نخواهد شد؟

برخی فیزیکدانان از قبیل استیفن هاوکینگ پیش از این درباره عواقب احتمالی برخورد با تمدن بیگانه هشدار داده اند و اشاره می کنند که چنین تمدنی تقریبا قطعا قدیمی تر و از لحاظ تکنولوژی پیشرفته تر از خود ما است. بیش از 98 درصد ستاره شناسان اعتقاد دارند ارسال پیام به فضا کار عاقلانه ای نبوده و مشابه این شرایط است که شما در جنگلی پر از حیوانات وحشی، فریاد زده و آن ها را به سمت خود جذب کنید.

منبع: newscientist

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا