علت وقوع دو زلزله بزرگ در مکزیک چیست؟

مکزیک طی دو هفته گذشته شاهد وقوع 2 زمین لرزه بزرگ بود. نخستین زلزله به قدرت 8.1 ریشتر در چیاپاس (Chiapas) روی داد و باعث کشته و زخمی شدن شماری از مردم و تخریب ساختمان های زیادی شد. در کمتر از دو هفته، ساکنان پوئبلا (Puebla) نیز شاهد وقوع زلزله دیگری به قدرت 7.1 ریشتر بودند که باعث مرگ 200 نفر شد.

مکزیک از لحاظ وقوع زمین لرزه، منطقه فعالی محسوب می شود، اما حوادث اخیر باعث حیرت دانشمندان شده است. سوالات زیادی درخصوص عامل وقوع این دو زلزله بزرگ، تأثیرگذاری زلزله اول بر وقوع زمین لرزه دوم، و احتمال وقوع زمین لرزه های بعدی در آینده نزدیک مطرح شده است.

امیلی برادسکی (Emily Brodsky) متخصص زمین شناسی در دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز تأکید کرد: این وظیفه ماست که ارتباط بین این دو زمین لرزه را بفهمیم.

برادسکی نسبت به این موضوع که این زلزله ها می توانند در ارتباط با فعالیت در بخشی از صفحه تکنتونیکی موسوم به sweet spot باشند (مستعد وقوع "زمین لرزه های آرام") اظهار شگفتی کرد. زمین لرزه های آرام همانطور که از نامشان پیداست، در فرکانس های پایین یا دوره های طولانی تر زمانی، به صفحات استرس وارد می کنند و شاید زلزله پوئبلا از همین نوع باشد.

(تصویر: AFP)

زلزله دوم در منطقه ای روی داد که 32 سال قبل نیز شاهد وقوع یک زلزله بود؛ این زلزله منجر به تخریب هزاران ساختمان و مرگ نزدیک به 10 هزار نفر شد. زمین لرزه سال 1985 ناشی از حرکت صفحه تکتونیکی Cocos بود که تحت حرکت کشویی صفحه آمریکای شمالی (North American) است؛ اما دو زمین لرزه اخیر درون خود صفحه فرعی روی دادند.

نمونه هایی از اثرگذاری یک زلزله بر وقوع زلزله بعدی در جهان وجود دارد؛ در سال 2012، وقوع زمین لرزه در اندونزی باعث وقوع زمین لرزه هایی در نقاط دیگر جهان شد که در عرض چند روز یا چند هفته به وقوع پیوستند.

راس استین (Ross Stein) مدیرعامل شرکت Temblor.net و سازنده اپلیکیشن جهانی برای آگاهی بخشی به مردم در خصوص خطرات زمین لرزه گفت: دو زمین لرزه مکزیک 12 روز باهم فاصله داشتند. داده های لرزه نگاری هیچ نشانه ای از افزایش استرس در مناطق اطراف زمین لرزه دوم (پس از وقوع زلزله اول) را نشان نمی دهد. درحقیقت، جایی که زمین لرزه پوئبلا در آن روی داد، در زمان بین دو زلزله، به طور غیرعادی آرام بود.

استین حدس می زند که صفحه Cocos در وضعیتی که "رویداد خم شدگی ناگهانی" گفته می شود، پایین کشیده شده است و "وقوع زلزله تنها یک موضوع فرعی" در این بین محسوب می شود.

بررسی داده های لرزه نگاری و تهیه مدل های پیچیده از امواج لرزه ای تولید شده توسط این دو زمین لرزه می تواند به دانشمندان برای تعیین وضعیت منطقه طی هفته ها و ماه های آینده کمک کند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع:   nature / livescience

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا