آغاز آزمایش بالینی واکسن دیابت نوع 1

دیابت نوع 1، کاهش توانایی برای تولید انسولین مورد استفاده توسط سلول های بدن برای جذب گلوکز از خون است. این کاهش تولید انسولین، نتیجه عملکرد بافت لوزالمعده موسوم به سلول های بتا (beta cells) است که در سال های نخست زندگی توسط سیستم ایمنی بدن از بین می روند.

اما چرا سیستم ایمنی بدن، سلول های بتا را به عنوان یک عامل خارجی شناسایی کرده و آنها را از بین می برد؟  

هیکی هیوتی (Heikki Hyoty) ویروس شناس دانشگاه تامپر (فنلاند)، یکی از دلایل این مسأله را عفونت ناشی از نوعی انترو ویروس (enterovirus) می داند.

پس از دو دهه تحقیق، محققان به شواهدی دست یافتند که حاکی از ارتباط میان نوعی از ویروس موسوم به coxsackievirusB1 با واکنش خودایمنی است که باعث می شود بدن، سلول های موجود در لوزالمعده را نابود کند.

در سال 2014، هیوتی و تیم تحقیقاتی وی، از مجموعه مطالعات صورت گرفته بر روی کودکان فنلاندی مبتلا به دیابت نوع 1 برای نشان دادن ارتباط یکی از 6 ویروس در گروه B از coxsackievirus  با بیماری دیابت نوع 1 استفاده کردند.

براساس گزارش مراکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC)، انترو ویروس ها در نوزادان بسیار شایع هستند و حدود یک چهارم از 444 عفونت شناخته شده انترو ویروس در آمریکا در سال 2007 ناشی از coxsackievirus B1 بود.

در مطالعه ای که سال 2014 منتشر شد، محققان عنوان کردند که کمتر از 5 درصد از کودکان دچار عفونت CVB1 به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند.

واکسن آزمایشی که توسط محققان دانشگاه تامپر تولید شده است، می تواند ارتباط میان coxsackievirusB1 با واکنش خودایمنی که منجر به نابودی سلول های موجود در لوزالمعده می شود را متوقف کند؛ همچنین می تواند به کاهش سایر عفونت های انترو ویروس کمک کند.

این واکسن بر روی موش ها، موثر و ایمن بوده است. آزمایشات پیش بالینی نخستین گام محسوب می شود؛ در فاز بعدی، آزمایش واکسن بر روی افراد بزرگسال سالم برای آگاهی از هرگونه عوارض احتمالی انجام خواهد شد.

محققان تأکید می کنند که این واکسن، درمان دیابت نبوده و به طور کامل باعث ریشه کنی این بیماری نخواهد شد، اما انتظار می رود که این واکسن بتواند ایمنی مناسبی در برابر ویروس ایجاد کرده و باعث کاهش قابل توجه موارد ابتلا به دیابت در هر سال شود.

نتایج این مطالعه در مجله Vaccine منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا