با همکاری ستاد توسعه فناوریهای کوانتوم، لیزر و فوتونیک رقم خورد؛
چهارمین کارسوق کشوری لیزر و فوتونیک ویژه دانشآموزان به کار خود پایان داد

چهارمین کارسوق دانشآموزی لیزر و فوتونیک با مشارکت بیش از 5 هزار دانش آموز سمپادی از مقاطع هفتم تا یازدهم پس از گذشت یک سال به ایستگاه پایانی رسید. این کارسوق با همکاری ستاد توسعه فناوریهای کوانتوم، لیزر و فوتونیک و سازمان استعدادهای درخشان به میزبانی استان البرز و با تجلیل از 18 طرح برگزیده از 11 استان به کار خود خاتمه داد.
به گزارش خبرگزاری سینا، چهارمین کارسوق کشوری لیزر و فوتونیک با هدف آموزش علوم و فناوریهای نوین لیزر، فوتونیک و اپتیک و شناسایی استعدادهای برتر با همکاری ستاد توسعه فناوریهای کوانتوم، لیزر و فوتونیک معاونت علمی و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان(سمپاد) در بهمن ماه 1403 کار خود را آغاز کرد.
این کارسوق ویژه دانشآموزان علاقمند از مقاطع هفتم تا یازدهم سمپاد برگزار شد که با اتمام مدت زمان ثبتنام، تمامی شرکتکنندگان از محتواهای آموزشی تهیه شده بهرهمند شدند و پس از شرکت در آزمون تدارک دیده شده افرادی که حد نصاب لازم را کسب کردند مجاز به ارائه طرحهای پیشنهادی خود با محوریت لیزر و فوتونیک شدند.
در این دوره از کارسوق که با مشارکت مدارس 28 استان و بالغ بر 5 هزار دانش آموزی همراه بود تعداد 330 طرح به دبیرخانه علمی ارسال و پس از داوری تعداد 18 طرح از 11 استان موفق به کسب عنوان طرح برگزیده و تعداد 35 طرح از 28 استان به عنوان طرح شایسته تقدیر شدند.
گفتنی است آیین اختتامیه این کارسوق با حضور عبدالحسن بهرامی، رییس مرکز راهبری ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی، وحید جان نثاری سرپرست ستاد توسعه فناوریهای کوانتوم، لیزر و فوتونیک، خانم یاوری معاون وزیر آموزش و پرورش و ریاست سمپاد برگزار شد.

در این اختتامیه پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردها و طرحهای دانشآموزان برگزیده، بهرامی در سخنرانی خود ضمن تشکر از تمامی دستاندرکاران این کارسوق گفت: کارسوق لیزر و فوتونیک صرفاً یک رویداد علمی نیست، بلکه سرمایهگذاری راهبردی بر آینده علمی و فناورانه کشور است و این برنامهها میتوانند الهامبخش نسل تازهای از پژوهشگران، فناوران و مهندسان باشند که در توسعهیفناوریهای نوری و فوتونیکی نقشآفرین خواهند بود.
وی در ادامه با اشاره اهمیت برگزاری چنین کارسوقهایی افزود: ایجاد علاقه به علوم پایه و فناوری نوین، پرورش مهارتهای پژوهشی و تفکر علمی در میان دانشآموزان، آشنایی با کاربردهای فناوری لیزر و فوتونیک در صنعت، توسعه کارگروهی و مهارتهای ارتباطی پروژههای گروهی کارسوق ها، شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان علمی از مهمترین اهداف حمایت معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان از برگزاری چنین کارسوقهایی در حوزه دانشآموزی است.
او در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد و توجه ویژه به مهارتمحوری و فعالیتهای عملی در آموزش مدارس که نشاندهنده تغییرنگرش از صرفاً آزمونمحور شدن به آموزش مبتنی بر فناوری است، میتواند تحول آفرین باشد.





