در هفتمین رویداد ملی «سیکاپ» مطرح شد؛
تاکید بر خلاقیت، نوآوری و نقش کلیدی فناوری در آموزش/جایزه ملی کارآفرینان نوجوانان پایه گذاری می‌شود

 

هفتمین دوره رویداد ملی «سیکاپ» با موضوع محوری خلاقیت و نوآوری در آموزش برگزار شد.

 

میترا سعیدی‌کیا: هفتمین دوره رویداد ملی «سیکاپ» با موضوع محوری خلاقیت و نوآوری در آموزش، با هدف تکریم‌ آموزش با فناوری، تقدیر از برگزیدگان این دوره و همزمان با پانزدهمین سالگرد مرکز نواوری راه ابریشم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سینا، در این رویداد، دکتر سیدمالک حسینی، معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: محور اصلی اینجا نوآوری و توجه به نوجوانان و کودکان است.

وی با بیان اینکه خلاقیت به معنای برهم زدن ساختارهای موجود، اندیشیدن به شیوه‌ای متفاوت و توانایی کار تیمی است، گفت: اگر این تیم‌ها گسترش یابند، می‌توانند به شرکت‌های بزرگ و ثروتمند تبدیل شوند. من این قابلیت را در هر یک از دانش آموزان می‌بینم و تأکید می‌کنم که این راه را با قدرت ادامه بدهند و ایده‌های خود را با ما در میان بگذارند تا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

وی همچنین از طراحی «جایزه ملی کارآفرینی نوجوانان» در چارچوب راه ابریشم در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: این جایزه با هدف شناسایی استعدادهای برتر کشور طراحی خواهد شد و امیدوارم شاهد حضور پررنگ شما در عرصه‌های بالاتر باشم.

 

نقش کلیدی مادران در پرورش نوجوانان خلاق و نوآور

در ادامه، دکتر نرجس ابوالقاسمی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری، با نگاه ویژه به نقش خانواده اظهار داشت: خانواده نخستین مدرسه‌ای است که در آن می‌آموزیم چگونه بیندیشیم و چگونه به جهان بنگریم. پرسشگری از درون خانواده آغاز می‌شود و مادران نقش کلیدی در پرورش نوجوانان خلاق و نوآور دارند.

ابوالقاسمی افزود: خانواده تنها یک پناهگاه عاطفی نیست، بلکه بستری برای رشد فردی و در نتیجه، پیشرفت اجتماعی و ملی است. ما از طریق خانواده می‌توانیم پایه‌های ایرانِ توسعه‌یافته و دوست‌داشتنی را بسازیم. تجربه جهانی نشان داده که تحولات بزرگ از همین بستر سرچشمه می‌گیرند.

 

نقش فناوری‌های نوین در آموزش

در ادامه دکتر احمدرضا علائی طباطبایی، عضو هیئت‌مدیره مرکز نوآوری راه ابریشم، نیز به نقش فناوری‌های نوین در آموزش اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد دانش‌آموزان جهان از ابزارهای دیجیتال برای یادگیری استفاده می‌کنند. حوزه «فناوری آموزشی» یا EdTech به‌ویژه در آموزش آنلاین، در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و می‌تواند به گسترش عدالت آموزشی کمک کند.

وی هوش مصنوعی را نیز یکی از عوامل تأثیرگذار در آموزش دانست و افزود: هوش مصنوعی عمق یادگیری را افزایش داده و تسهیل‌گر فراگیری ابزارهای جدید است. همچنین باید بتوانیم زمان استفاده کودکان از ابزارهای الکترونیکی را به فرصتی آموزشی تبدیل کنیم.

علائی به فناوری‌هایی مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، بلاکچین و امنیت دیجیتال به عنوان ظرفیت‌های مکمل در آموزش اشاره کرد و گفت: اگرچه چالش‌هایی مانند مقاومت در برابر فناوری یا نابرابری دسترسی به اینترنت وجود دارد، اما فرصت‌های بسیاری برای تبدیل آموزش به یک مزیت رقابتی و حتی صادرات خدمات آموزشی فراهم است.

وی در پایان تأکید کرد: به کارگیری فناوری در آموزش، می‌تواند منجر به آموزش مادام‌العمر، کاهش هزینه‌ها و فراگیری بیشتر شود. در مرکز نوآوری راه ابریشم، این موضوع در دستور کار قرار گرفته و نمونه‌هایی از محصولات مرتبط نیز ارائه شده است. آینده آموزش در دست فناورانی است که در این عرصه سرمایه‌گذاری و innovation می‌آفرینند.

در پایان این مراسم از برگزیدگان رویداد تقدیر شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا