شیردهی مانع بازگشت مادر به سیگار

در حالی که تعداد زیادی از زنان به محض تشخیص بارداری مصرف دخانیات را قطع کرده و یا کاهش می‌دهند، بسیاری از آنها پس از تولد نوزاد، دوباره به مصرف آن روی می‌آورند. تحقیقات قبلی نشان داده بود که 70 درصد از زنان در سال اول تولد نوزاد به سوی مصرف دوباره دخانیات برمی‌گردند، از این تعداد حدود 67 درصد طی سه ماه و حدود 90 درصد طی شش ماه اول شروع به مصرف سیگار و امثال آن می‌کنند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد تنها عامل قابل توجهی که می‌تواند تغییر در عادات مصرف دخانیات را در دوران بارداری پیش‌بینی کند، تغذیه با شیر مادر است. مصرف دخانیات در زنانی که حداقل 90 روز به نوزاد خود شیر می‌دهند کمتر از کسانی است که دوره کوتاه تری به نوزاد شیر داده‌اند و یا اصلا به نوزاد خود شیر نمی‌دهند.

در این مطالعه پژوهشگران 168 زن را که در دوران بارداری سیگار می‌کشیدند مورد بررسی قرار دادند. آنها به منظور شناسایی عوامل تغییر در عادت مصرف دخانیات مواردی از قبیل شیردهی با شیر مادر، استفاده از مواد غذایی دیگر به جای شیر مادر و سیگاری بودن یا نبودن شوهران این زنان را تحت نظر گرفتند.

پژوهشگران دریافتند زنان طی 9 ماه پس از تولد نوزاد به بیش از نیمی از سطح مصرف خود از دخانیات برمی‌گردند. اگرچه آنها در دوران بارداری مصرف دخانیات را کاهش می‌دهند، اما بعد از این دوره مصرف آنها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

افزایش مصرف دخانیات پس از وضع حمل، اثرات زیانباری بر مادر و به ویژه نوزاد دارد. به نظر می‌رسد تغذیه با شیر مادر مانند یک عامل حفاظت کننده در برابر افزایش مصرف سیگار و امثال آن عمل می‌کند. بنابراین لازم است در رابطه با اهمیت تغذیه با شیر مادر به زنان آموزش داده شود. حمایت از مادران تا حداقل سه ماه از دوران شیردهی می‌تواند مزایای طولانی مدت در کاهش مصرف دخانیات داشته باشد. 

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا