نگاهی به سومین دوره نمایشگاه دستاوردها و ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان و خلاق
از حمایت مسئولان تا حضور جوانان خلاق، کارآفرینی و نوآوری در قلب ایران
سومین نمایشگاه دستاوردها و ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان و خلاق، که به همت پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد، بهعنوان یک رخداد مهم در معرفی توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان و صنایع خلاق کشور با حضور گسترده مسئولان فرهنگی، هنری و کارشناسان صنعت برگزار گردید.
به گزارش خبرگزاری سینا، این نمایشگاه در سه حوزه اصلی فناوریهای نرم، صنایع فرهنگی و خلاق برگزارش شد و در مبحث جذب سرمایه برای توسعه این صنایع، بهویژه در بخشهای هنری و جوانان، موفقیتهای چشمگیری را به نمایش گذاشت.
حضور پررنگ مسئولان و ایجاد فضای همکاری
محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی، ضمن اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد، بیان کرد: «سومین نمایشگاه دستاوردها و ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان و خلاق توانست با حضور حداکثری مسئولان فرهنگی زمینه جذب سرمایه و اعتماد به شرکتهای دانش بنیان را فراهم کند.»
وی ادامه داد: «این نمایشگاه، با نمایش توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان و صنایع خلاق، توانست گامی مهم و رو به جلو نسبت به سالهای گذشته بردارد. مسئولان فرهنگی و مخاطبان، این دوره را بهعنوان یک پیشرفت ملموس ارزیابی کردند.»
در این میان، مسئولان مختلف دولتی و فرهنگی از نمایشگاه بازدید کردند و قول همکاری در جهت رفع موانع و توسعه این صنایع را دادند.
سید رضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه به نقش هوش مصنوعی اشاره کرد: « مسئله صنایع فرهنگی و اقتصاد فرهنگ جزو نیازهای عاجل توسعه کشور است. امروز توسعه بدون فناوری بیمعنا است و در فرآیند توسعه فناوری، هوش مصنوعی نقش مهمی دارد. مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ دولت است که در هر وزارتخانه باید ساختاری برای هوش مصنوعی شکل گیرد.»
محمدرضا نوروزپور، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این رویداد با تاکید بر اهمیت فناوریهای نرم و نوین گفت: « همواره اعتقاد داشتهام که دنیای آینده دنیای فناوریهای نوین است و خوشبختانه این دنیا خیلی زود از راه رسید و خوشبختانه جوانان ما در حوزه فناوریهای نوین جلوتر از دولت و حاکمیت حرکت میکنند و ضروری است مسئولان در جهت رفع موانع این حوزه کوشا باشند»
در این رویداد توجه ویژه به بانوان در فناوریهای نرم و صنایع خلاق و توانمندسازی بانوان در حوزه فناوریهای نرم و صنایع خلاق نیز مورد توجه قرار گرفت. خدیجه جدا، مشاور امور بانوان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، بر ضرورت شبکهسازی برای توانمندسازی بانوان در این عرصه تأکید کرد که شبکهسازی برای معرفی و توانمندسازی بانوان در حوزه فناوریهای نرم و صنایع خلاق امری ضروری است. وی با اشاره به رشد چشمگیر حضور بانوان در حوزههای فرهنگی و هنر، افزود که برای شکوفایی بیشتر زنان در این عرصهها باید موانع موجود برداشته شود. جدا همچنین بر لزوم ارتباط و همکاری بین وزارتخانهها و معاونت علمی برای تسهیل شبکهسازی و ارتقای توانمندی بانوان در این زمینهها تاکید کرد.
سخنان عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب در افتتاحیه و بازدید از غرفههای مختلف، بر لزوم توجه به تأثیرات فرهنگی و اجتماعی فناوریهای نوین و صنایع خلاق تاکید کرد. وی گفت: «این نمایشگاه نمادی از همکاری میان علم، فناوری و فرهنگ است و ما باید بتوانیم از ظرفیتهای بومی برای پیشرفت در این عرصهها بهرهبرداری کنیم. تحول دیجیتال در صنایع فرهنگی میتواند به تقویت هویت ملی کمک کند.»
وی همچنین بر اهمیت همافزایی بین نهادهای دولتی و خصوصی برای توسعه صنایع خلاق و فناوریهای نرم تاکید کرد و افزود: «در صورتی که بتوانیم این همکاریها را گسترش دهیم، نه تنها به توسعه اقتصادی کشور کمک خواهیم کرد، بلکه زمینهساز رشد فرهنگی و اجتماعی نیز خواهیم بود.
نادره رضایی، معاون هنری وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با اشاره به بودجه فرهنگ گفت: «تنها 46 صدم بودجه متعلق به حوزه فرهنگ است که این عدد گویای شرایط ما در شرایط فعلی اقتصادی است و در این راستا دولت به تنهایی نمی تواند راهگشا باشد و اگر می خواهیم در حوزه فرهنگ اتفاقی بیافتد باید در حوزه اقتصاد خلاق فعالیت کنیم.»
حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی هم با اشاره به برکات برگزاری این نمایشگاه گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد دانش بنیان و انقلابی در همه امور با پیوست فرهنگی پیش رفته است و به این امر مفتخر است.
همچنین فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت با اشاره به حضور مسئولان در افتتاحیه نمایشگاه به اهمیت موضع فناوری نرم و صنایع فرهنگی اشاره کرد: فرهنگ از موضوعات هویت ساز است و تداوم امور فرهنگی همواره برای مقوله هویت سازی مهم بوده است و اگر این هویت وجود نداشته باشیم از دنیا عقب میافتیم و یا به عبارت بهتر در آن حل میشویم. بنابراین فناوریهای نرم و صنایع خلاق هویت ساز هستند و موجب تاب آوری و فرهنگسازی در دوره های مختلف تاریخی می شود.
جذب سرمایه و توسعه شهر جهانی نوآوری
یکی از مهمترین دستاوردهای این نمایشگاه، تأکید بر جذب سرمایه برای توسعه فناوریهای نرم و صنایع خلاق بود. محمدرضا ایمانی خوشخو در پاسخ به این سوال که آیا فناوریهای نرم و صنایع خلاق قابلیت جذب سرمایه را دارند، گفت: «در حوزه فرهنگ نه تنها مزیت نسبی وجود دارد بلکه در بسیاری از شاخهها مزیت مطلق نیز وجود دارد. از همین رو عدهای تمایل دارند در راهاندازی و توسعه شهر جهانی نوآوری صنایع خلاق فرهنگی سرمایهگذاری کنند.
وی ادامه داد: «این نمایشگاه توانسته است زمینه مناسبی برای شناسایی پتانسیلهای بالفعل کشور در این حوزهها ایجاد کند. به محض اینکه شرایط فراهم شود، این پتانسیلها به سرمایهگذاریهای بالقوه تبدیل خواهند شد.
همچنین تفاهمنامههایی با نمایندگان آلمان در زمینه فناوریهای نرم و صنایع خلاق امضا شد. ایمانی خوشخو خاطرنشان کرد: «در همین راستا با نماینده آلمان تفاهمنامهای امضا شد تا در زمینه فناوریهای نرم و صنایع خلاق همکاری دو جانبه داشته باشیم.
محمدرضا نوروزپور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره راه اندازی «شهر خلاق راهاندازی شهر جهانی نوآوری و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور» گفت: هرحرکتی در این مسیر مثبت است و اگر برنامه ریزی دقیق صورت گیرد می توان به دستاوردهای قابل تاملی دست یافت. اما آنچه اولویت دارد برداشتن موانع پیش روی شرکتهای دانش بنیاد و جوانان فعال در این عرصه است.
حمایت از شرکتهای دانشبنیان و جلوگیری از مهاجرت جوانان خلاق
غلامرضا کاظمی دینان، استاد دانشگاه و چهره ماندگار روابط عمومی، در حاشیه سومین نمایشگاه دستاوردهای شرکتهای دانشبنیان و خلاق، به اهمیت حمایت از جوانان در حوزه فناوریهای نرم و صنایع خلاق اشاره کرد. وی معتقد است که جوانان اگر حمایت شوند، در کشور خود میمانند و برای ایران افتخارآفرینی خواهند کرد. وی همچنین افزود که مشکلات مهاجرت جوانان مستعد به دلیل نبود موقعیتهای مناسب شغلی و توجه کافی در کشور است. کاظمی دینان شبکهسازی و معرفی افراد توانمند به سازمانهای دولتی را یکی از راهکارهای کلیدی برای جلوگیری از مهاجرت و پیشرفت کشور دانست.
امضای تفاهمنامههای همکاری در رویداد
در سومین نمایشگاه دستاوردها و ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان و خلاق، تفاهمنامههای همکاری مهمی در حوزههای آموزشی و اقتصادی میان پارک ملّی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی و مجموعههای مختلف امضا شد.
یکی از این تفاهمنامهها با انجمن صنفی زنان مدیرکل کارآفرین بود که به منظور ارتقای سهم زنان در اقتصاد دانشبنیان و صنایع خلاق امضا شد. این تفاهمنامه بر توسعه زیستبوم نوآوری، برگزاری دورههای آموزشی ویژه بانوان و ایجاد ظرفیت در صنایع فرهنگی و خلاق تأکید دار.
همچنین، چهار تفاهمنامه دیگر در بخشهای اقتصادی و آموزشی با موسسات فرهنگی و هنری مختلف مانند هنرمندان مشرق زمین، تار و پود و نسل اندیشه سبز به امضا رسید. این تفاهمنامهها به همکاریهای مشترک در زمینه برگزاری کارگاههای آموزشی، تدوین محتوا و برنامهریزی برای توسعه فناوریهای نرم و صنایع خلاق اختصاص دارد.
در راستای توسعه روابط بینالمللی، تفاهمنامهای نیز با انجمن کارگزاری آلمان به امضا رسید که هدف آن، تسهیل همکاری در حوزه صنایع فرهنگی و فناوریهای نرم در کشورهای در حال توسعه است. این همکاریها به منظور ارتقای حضور ایران در عرصه جهانی و تقویت همکاریهای بینالمللی در زمینههای فرهنگی و فناوریهای نرم انجام میشود.
کارگاههای تخصصی برای حل مشکلات
در سه روز رویداد ۷ کارگاههای تخصصی نمایشگاه دستاوردها و ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان و خلاق برگزار شد.
در روز اول: تولید محتوا و جهانی شدن فناوریهای نرم در نخستین روز نمایشگاه، دو کارگاه مهم در حوزه صنایع خلاق برگزار شد. کارگاه «راهکارهای تولید محتوا (محتوای ویروسی)» به رهبری حمیدرضا محمودی (مدیرعامل فست کلیک) برگزار شد. وی بر اهمیت برندسازی، ویژگیهای منحصربهفرد محصول، و ارائه کیفیت بالا برای کسب اعتبار اجتماعی تأکید کرد. این کارگاه با استقبال گستردهای از سوی متخصصان و صاحبان مشاغل همراه بود. کارگاه دوم با عنوان «فناوریهای نرم در مسیر جهانی شدن» برگزار شد. در این نشست، مهرداد جلالیپور با اشاره به فرصتهای همکاری با کشور صربستان، بر اهمیت نگاه تجاری خاص به کشورهای شرق اروپا تأکید کرد. وی همچنین از برنامههای صنعتی صربستان و فرصتهای مناسب برای شرکتهای دانشبنیان ایرانی سخن گفت. عبدالرضا جزایری نیز با تأکید بر چالشهای جهانی شدن، ورود به بازارهای بینالمللی را تنها راه اشتغالزایی پایدار برای این شرکتها دانست.
در روز دوم: حکمرانی مالی و معافیتهای مالیاتی روز دوم به بررسی مسائل مالی شرکتهای فناور اختصاص داشت .کارگاه «نظام حکمرانی مالی در بنگاههای فناور» با مدیریت خلیل جلیلی برگزار شد. در این کارگاه، الگوهای مالی سنتی و چالشهای پیشروی این نظام بررسی شد و پیشنهادهایی برای اصلاح مسیر ارائه شد. در کارگاه «معافیتها و تکالیف مالیاتی شرکتهای فناور» نیز بهرام دوستدار به بررسی قوانین مالیاتی و روشهای بهرهمندی از معافیتهای مالیاتی پرداخت. این نشستها به جذب مشارکت نمایندگان بخش خصوصی و دولتی کمک شایانی کرد.
در روز سوم: هوش مصنوعی و منابع انسانی روز پایانی نمایشگاه به فناوریهای نوین اختصاص داشت. کارگاه «انسان در عصر هوش مصنوعی» با حضور مهدی حاج محمود عطار، فرهنگ پارسیکیا، و حسین شیخالاسلام برگزار شد. حاج محمود عطار با بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر خانواده و زبان، لزوم برخورد آگاهانه با این فناوری را یادآور شد. پارسیکیا به نقش هوش مصنوعی در نظامهای دیجیتال و آینده این فناوری پرداخت، و شیخالاسلام درباره چالش عاملیت انسان در مواجهه با ماشینهای هوشمند سخن گفت. کارگاه «چالشهای منابع انسانی در استارتآپها» نیز به بررسی موضوعاتی چون جذب نیروی متخصص، انتظارات کارکنان، و اهمیت برندسازی سازمانی اختصاص یافت. این کارگاهها نشان دادند که حضور فناوریهای نوین چالشها و فرصتهای جدیدی را برای صنایع خلاق و شرکتهای دانشبنیان فراهم میکند.
همچنین کتاب «اپلیکیشن در برابر بانک» نوشته پاول ریس مرکادو با ترجمه شیوا توکلی در این دوره جنمایشگاه رونمایی شد.
استقبال گسترده از نمایشگاه
سومین نمایشگاه دستاوردها و ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان و خلاق توانست بهعنوان یک نقطه عطف در ارتباطات فرهنگی و فناوریهای نوین عمل کند. با تاکید بر حمایت از جوانان، هنر، و دانش بنیانها، این نمایشگاه بستری مناسب برای جذب سرمایه و همکاریهای بینالمللی فراهم کرد.
ابراهیم نبیونی، مدیرفنارویهای این پارک و مسئول سومین نمایشگاه دستاوردها و ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان و خلاق در ارزیابی درباره میزان بازدید از این دوره نمایشگاه گفت: واقعیت این است که استقبال از این نمایشگاه نسبت به آنچه پیش بینی میشد بالاتر بود و این مهم حکایت از آن دارد که بخش خصوصی و دولتی به حوزه فناوریهای نرم و صنایع خلاق نگاه ویژهتری دارند که گواه اهمیت این موضوع هم حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سخنگوی دولت، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نمایشگاه و بازدید از این رویداد فرهنگی است.
وی ادامه داد: در بخش خصوصی نیز از صندوق ها و شرکت های سرمایه گذاری و سازمان ها و نهادهایی در حوزه رسانه مانند سروش رسانه و شرکت های نفتی بازدید به عمل آمد.
.