شناسایی گلوگاه‌های فناورانه ایجاد زنجیره پرورش ماهی در قفس

دفتر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با هدف برطرف کردن برخی از معضلات زیرساختی در راستای افزایش بهره‌وری صنعت شیلات و به ویژه صنعت پرورش ماهی در قفس و استفاده از توانایی‌های فنی فعالین این صنعت و دیگر مجموعه‌های فناور و دانش‌بنیان نسبت به شناسایی گلوگاه‌های فناورانه ایجاد زنجیره پرورش ماهی در قفس و تدوین طرح‌های پیشران رفع‌کننده این نیازها اقدام کرده است.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، امنیت کشورها علاوه بر حفاظت از مرزها به تأمین دائم نیازهای جمعیت نیز وابسته است. می‌توان نیاز به مواد غذایی را بنیادی‌ترین نیاز انسان دانست و به همین دلیل امنیت غذایی یکی از اساسی‌ترین وجوه امنیت یک کشور محسوب می‌شود. تأمین مواد غذایی از طریق واردات همواره در معرض خطراتی مانند تغییر سیاست‌‌های صادراتی طرف خارجی، تأمین ارز مورد نیاز واردات، تحریم‌های اقتصادی و … قرار دارد. از سوی دیگر ایران از حیث منابع داخلی به ویژه منابع آبی، با محدودیت‌های جدی روبرو است. کشت و پرورش در کشور تنها با مدیریت بهینه منابع و ایجاد تنوع در این منابع ممکن است. به همین دلیل استفاده از منابع آبی جایگزین در حفظ امنیت غذایی کشور ضرورتی غیرقابل چشم‌پوشی است. ایران با توجه به دارا بودن خطوط ساحلی طولانی در شمال و جنوب کشور می‌تواند از ظرفیت پرورش آبزیان در محیط دریا استفاده کند. استفاده از دریا برای تولید پروتئین نیاز به آب شیرین را در فرآیند پرورش تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

دفتر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به ضرورت‌های مذکور نسبت به شناسایی گلوگاه‌های فناورانه ایجاد زنجیره پرورش ماهی در قفس و تدوین طرح‌های پیشران رفع‌کننده این نیازها اقدام کرده است. بدین منظور از ابتدای تشکیل دفتر و با همکاری ذینفعان مقرر شد مطالعاتی تحت عنوان بررسی زنجیره ارزش پرورش ماهی در قفس در دستور کار قرار گیرد.

 هدف این مطالعات برطرف کردن برخی از معضلات زیرساختی در راستای افزایش بهره‌وری صنعت شیلات و به ویژه صنعت پرورش ماهی در قفس با استفاده از توانایی‌های فنی فعالان این صنعت و دیگر مجموعه‌های فناور و دانش‌بنیان است.

در چارچوب این طرح معماری کلی زنجیره ارزش پرورش ماهی در قفس بر اساس نیاز‌های زنجیره تبیین و عناوین طرح‌های پیشران پیشنهاد شده است. زنجیره ارزش پرورش ماهی در قفس برای توسعه کمی و کیفی نیازمند دسته‌ای از فناوری‌ها در زمینه‌های گوناگون است که بازده و توجیه‌پذیری این صنعت را افزایش می‌دهند. طرح توسعه زنجیره ارزش پرورش ماهی در قفس در پی جهت‌دهی و حمایت از این طرح‌ها از جنبه‌های مدیریتی، ساختاری و فناورانه است.

مجریان طرح امیدوارند نتایج این مطالعات که با تلاش‌های دفتر برنامه ملی توسعه‌ شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی، شرکت گسترش فناوری دریایی شریف به عنوان کارگزار حوزه پرورش ماهی در قفس و همکاری و همفکری جمعی از متخصصین و فعالان این حوزه انجام شده، بتواند در جهت توسعه و ارتقاء زنجیره ارزش پرورش ماهی در قفس موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا