خمیر چوب به ضد آفتاب ایده آل تبدیل شد

محققان با استفاده از یک ماده موجود در چوب ضد آفتابی ابداع کرده اند که بیش از ۳ ساعت در مقابل نور خورشید و اشعه فرابنفش از پوست محافظت می‌کند.
خمیر چوب به ضد آفتاب ایده آل تبدیل شد
به گزارش سینا به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، محققان با استفاده از دی اکسید تیتانیوم و لیگنین طبیعی یک ضدآفتاب حافظ محیط زیست با عملکرد بسیار خوب ابداع کرده اند که می‌توان برای محافظت در برابر نور خورشید از آن استفاده کرد.

لیگنین یک پلیمر پیچیده به حساب می‌آید و بعد از سلولز لیگنین رایج‌ترین ترکیب در ساختار گیاهان چوبی و غیرچوبی است.

این تحقیق به رهبری «یارونگ لی» و «ژیگانگ تانگ» انجام و منتشر شده است. تحقیق مذکور نشان دهنده استفاده نوآورانه از ریز کرات لیگنین است که ۲ بار اصلاح شده و نه تنها اس پی اف ضدآفتاب را دارند بلکه رنگ این محصول را ارتقا می‌دهند و محصولی کارآمدتر و از لحاظ زیبایی جذاب‌تر فراهم می‌کنند.

لیگنین یکی از محصولات فرعی صنعت تولید خمیرکاغذ است و به دلیل قابلیت جذب اشعه فرابنفش و آنتی اکسیدان فراوان مشهور است. اما استفاده از آن در ضد آفتاب به دلیل اس پی اف (SPF) اندک و رنگ تیره ماده، محدود بود. محققان برای حل این مشکل ساختار شیمیایی و شکل فیزیکی آن را اصلاح کردند.

ضدآفتاب مذکور با محتویات اصلاح شده، اس پی اف ۴۲.۹۳ داشت که نسبت به اس پی اف ۴.۷۴ درصدی با ماده AL اصلاح نشده، نشان دهنده ارتقای بالایی است. ضد آفتاب تولیدی از مواد اصلاح شده رنگ روشن تری داشت و به همین دلیل برای مواد آرایشی مناسب‌تر است.

محققان با ابداع ریزکره‌های حاوی دی اکسید تیتانیوم تاثیرگذاری ضد آفتاب را ارتقا دادند. پس از آن محصول به اس پی اف ۶۶.۲۰ درصد ارتقا یافت و رنگ آن نیز به میزان قابل توجهی بهتر شد.

همچنین این پژوهش قابلیت مقاومت محصول در برابر نور و زیست سازگاری ضد آفتاب مبتنی بر لیگنن را اندازه گرفت. نتایج حاکی از آن بود که چنین ضد آفتابی حتی پس از ۳ ساعت قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش، قابلیت محافظت در برابر نور خورشید و رنگ خود را حفظ کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا