سهم اندک صنایع فرهنگی در برنامه نامزدهای ریاست جمهوری
بهزاد رشیدی:بااینکه همواره موضوع اقتصاد در گفتهها و برنامههای نامزدهای انتخابات جزو اولویت های اساسی بوده، اما سهم فناوری های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی در این عرصه تقریبا مغفول مانده و تاکنون هیچ یک از کاندیداها نه در میزگردهای اقتصادی و نه در مناظره، به این موضوع نپرداخته اند.
در سال 2020، ارزش صادرات جهانی کالاها و خدمات خلاق و فرهنگی 524 میلیارد دلار رسید؛ این یعنی 8.6 درصد از 17.8 تریلیون دلارِ صادرات جهانی را، کالاها و خدمات خلاق و فرهنگی به خود اختصاص داده اند. در همین سال کشور چین به عنوان بزرگترین صادرکننده کالاهای خلاق، مبلغ 169 میلیارد دلار کسب کرده و بعد از آن ایالات متحده آمریکا، ایتالیا و آلمان به ترتیب با 32، 27 و 26 میلیارد دلار در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند و صنایع خلاق و فرهنگی 50 میلیون شغل را در سراسر جهان به خود اختصاص دادهاند.
گزارش جهانی اقتصاد در صنایع خلاق و فرهنگی در سال 2014 نشان می دهد که 9 کشور برتر صادرکننده کالا و خدمات صنایع خلاق و فرهنگی با 401 میلیارد دلار صادرات، بیشترین تعداد آثار فرهنگی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو را در سال 2021 به خود اختصاص دادهاند. این در حالی است که ایران که در سال 2021 با 26 آثار فرهنگی و طبیعی ثبت شده، رتبه 10 جهانی را به خود اختصاص داده و از ظرفیت بالقوه 19.5 میلیارد دلار صادرات صنایع خلاق و فرهنگی خود در سال 2014، فقط به رقم 2.5 میلیاد دلار بسنده کرده است!
این یعی یک شکاف صادراتی 17 میلیارد دلاری وجود دارد که با یک برنامه منسجم و هدفمند می توان آنرا پر کرده و هم سهم صنایع فرهنگی را در سبد درآمدی کشور افزایش داد و هم از این طریق به رشد اقتصادی کشور، اشتغالزایی ناشی از آن و همچنین افزایش قدرت نرم در سطح جهانی به عنوان یکی از اولویت های اصلی ایران، کمک کرد.
از طرف دیگر با توجه به رشد متوسط 3 درصدی GDP جهانی در سالهای گذشته، اگر پیش بینی کارشناسان درمورد ظرفیت بالقوه و بالفعل صادرات صنایع خلاق و فرهنگی ایران در سال 2023 به ترتیب 3.2 و 25.5 میلیارد دلار می رسد، را درنظر بگیریم، شکاف صادراتی به مبلغ 22.3 میلیارد دلار رسیده و اهمیت و اولویت صنایع خلاق و فرهنگی بسیار بیشتر می شود.
بااینکه همواره موضوع اقتصاد در گفتهها و برنامههای نامزدهای انتخابات جزو اولویت های اساسی بوده، اما سهم فناوری های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی در این عرصه تقریبا مغفول مانده و تاکنون هیچ یک از کاندیداها نه در میزگردهای اقتصادی و نه در مناظره، به این موضوع نپرداخته اند.
این موضوع باعث شده تا پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی، به عنوان اولین و تخصصیترین پارک حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق، طی نامه ای از نامزدهای انتخاباتِ ریاست جمهوری، از ایشان برای حضور در این پارک و گفت و گو و پاسخ به سوالات فعالان صنایع خلاق و فرهنگی دعوت کند.
این پارک اعلام کرده که راه پیشرفتِ ایران اسلامی، از مسیرِ رونق و توسعه تولیدات و خدماتِ دانشبنیان میگذرد و امروز که علیرغم انواع تحریمها، جامعه علمی کشور و جوانانِ خلاق ایرانی، در میدان کوششِ دانش بنیان پایمردی کرده و با نوآوری و خلاقیت، برای رشد و پیشرفت ایرانِ عزیز میکوشند، از نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نیز انتظار میرود هم این موضوع را در بیانِ مطالب و نظرات خود در اولویت قرارداده و هم برنامه ها و راهبردهای مشخصی در این عرصه داشته باشند.
اینک فرصت انتخابات، به عنوان اصلی ترین راه بیان مطالبات و مظهر اراده ملت در مسیر آینده ایرانِ اسلامی پیش روی ماست و می توان از آن برای شنیدن نظرات و مطالبات فعالان صنایع خلاق و فناوریهای نرم بهره برد.
پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در دعوتنامه خود تاکید کرده: با عنایت به اهمیت و ضرورت توجه به حوزه مهم و راهبردی فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در ایران و جایگاه و سهم ویژه اقتصاد خلاق در تولید ناخالص ملی، این پارک، از شما نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دعوت میشود در جمع شرکت های خلاق و دانش بنیان عرصه علوم انسانی و فرهنگ و هنر حضور یافته و ضمن تشریح برنامه ها و سیاستهای فناوری و فرهنگیِ خود، در برنامه ای ویژه با مدیران و خبرگان این عرصه گفتوگو داشته باشند.
اکنون این فرصت را باید غنیمت شمرد و نشان داد که سهم و جایگاه اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی در بیان و برنامه 6 نامزد ریاست جمهوری چگونه قابل ارزیابی است.