اینترنت اشیا متحول کننده جوامع

پیش بینی می شود تا سال 2020 بالغ بر 50 میلیارد دستگاه متصل به هم در قالب شبکه، بازارهای جهانی را در تسخیر خود بگیرند. مفهوم نوینی که از این طریق شکل گرفته یعنی اینترنت اشیا (IoT) گرفته که بر این اساس انبوهی از تجهیزات پسیو (Passive) قابلیت برقراری ارتباط با سایر دستگاهها، دروازه ها و ابرهای محاسباتی را دارند. کارشناسان معتقدند پیدایش اینترنت اشیا تأثیر متحول کننده ای بر جوامع مختلف خواهد داشت. این نوع ارتباط اینترنتی، دستگاههای به کار گرفته شده در آنها را هوشمندسازی می کند. بدین ترتیب دستگاههایی که توسط اینترنت اشیا با یکدیگر در ارتباطند همواره دنیای اطرافشان را رصد می کنند. آنها اطلاعاتی را جمع آوری و پرداش می کنند که از آنها می توان برای هوشمندسازی خانه ها و شبکه ها استفاده کرد.

البته برقراری اینترنت اشیا فرآیندی است که مستلزم تحقق شروطی است. برای این منظور باید برخی مشکلات فنی شناسایی و برطرف شود. لزوم به کارگیری فناوریهای نوین هم در بخش سخت افزار و هم نرم افزار از جمله این الزامات محسوب می شود که باید به تحقق همزمان آنها توجه کرد.

دستگاهها و تجهیزاتی که در مقوله اینترنت اشیا می گنجند طیف وسیعی را شامل می شوند. از حسگرهای پوشیدنی گرفته تا تلفنهای همراه هوشمند و خودروهای هوشمند، انبوهی از دستگاهها و سیستمها ساختار کلی شبکه ای را تشکیل می دهند که مفهوم اینترنت اشیا پیوند دهنده تمامی آنها به شمار می آید.

اگرچه اینترنت اشیا قابلیت آن را دارد که خدمات جدیدتری ارایه کرده و ارتباطات موجود میان افراد و تجهیزات را تسهیل کند اما نباید از چالشها و برخی نگرانی های مربوط به آن نیز غافل شد. در این مقوله همواره این نگرانی وجود دارد که حریم شخصی افراد در معرض خطر افتد. به عنوان مثال، سیستم هوشمند مراقب پزشکی را در نظر بگیرید که طی آن اطلاعات پزشکی افراد به سرور یک مرکز درمانی در نقطه ای دیگر از جهان ارسال می شود. در این مسیر ممکن است داده های مورد نظر از شبکه دیگری سردرآورده و در اختیار خرابکاران و مجرمان اینترنتی قرار گیرد. در این صورت هرگونه سوء استفاده از این اطلاعات دور از ذهن نخواهد بود. البته در سالهای اخیر پروتکلهای امنیتی مختلفی برای افزایش ایمنی توسعه اینترنت اشیا ارایه شده است.

مفاهیم مختلفی در بحث اینترنت اشیا به میان می آید که آگاهی از آنها به درک بهتر از این دگرگونی فناورانه کمک زیادی می کند. در دنیای اینترنت اشیا انبوهی از تجهیزات به کار گرفته می شوند که قابلیت کنترل آنها از راه دور وجود دارد. در اینترنت اشیا نه تنها افراد عادی به عنوان مشتریان مد نظر هستند بلکه پای دولتها و بنگاههای اقتصادی نیز باز می شود. توسعه و استقرار اینترنت اشیا وابستگی زیادی به سخت افزارهایی دارد که از آن جمله می توان به حسگرها و فاکتورهای تشکیل دهنده شبکه ها اشاره کرد. مفهومی در اینترنت اشیا تحت عنوان «لایه شبکه» وجود دارد که می توان نقش بسیار مهمی برای آن ترسیم کرد. در واقع این لایه مسؤول تبدیل داده های جمع آوری شده به لایه های مختلف است. ذخیره سازی داده ها نیز بخش مهم دیگری از اینترنت اشیا است که بدون آن عملا نمی توان به این مفهوم فکر کرد.

هم اکنون شرکتهای مطرح زیادی در سراسر جهان خود را با اینترنت اشیا پیوند زده اند. نامهایی همچون گوگل، آمازون، اپل و آی بی ام هر یک برای خود در دنیای فناوریهای نوظهور اعتبار خاصی دارند اما آنها هم با اینترنت اشیا پیوند خورده اند.

برای دسترسی به جدیدترین شماره IEEE Micro فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا