طراحی و ساخت دستگاه شات مانيتورينگ صنایع فلزی و خودروسازی

هدف از انجام اين طرح، ساخت دستگاه شات مانيتورينگ جهت استفاده در دستگاه‌های تزریق دایکاست (یکی از روش‌های توليد قطعات فلزي و پلاستيكي) است.مهندس فرشید طرزدار، مدیر عامل شرکت صنایع راژمان پرداز در تشریح انواع روش‌های تولید قطعات گفت: در كارخانه‌های توليد قطعات فلزي و پلاستيكي از روش‌هاي گوناگوني جهت ساخت قطعات استفاده مي‌شود که مي‌توان به روش ريخته‌گري فلزات، تزريق پلاستيك، متالوژي پودر و ريخته‌گري تحت فشار (دايكاست) اشاره کرد.

وی افزود: با مكانيزه شدن انواع سيستم‌ها، روش‌هاي توليد بسيار بهينه شده و اشكالات توليد قطعات کاهش یافته و در نهایت كيفيت توليد هم بالا رفته است. بدين منظور لزوم بومي‌سازي و مكانيزه كردن سيستم‌هاي موجود به خصوص سيستم‌هاي در حال كار و قديمي كه فاقد اين الزامات هستند، ضروري است.

مدیر عامل شرکت صنایع راژمان پرداز با اشاره به اینکه توليد قطعات فلزي و پلاستيكي از طريق سيستم ريخته‌گري تحت فشار (دايكاست)، بخش بزرگي از توليد را شامل مي‌شوند، تصریح کرد: ماشين‌هاي دايكاست به وفور در كارخانجات توليدي در ايران موجودند و سهم به سزايي در توليد قطعات دارند. همچنین اين محصولات مصرف گسترده‌اي دارند كه مي‌توان به مصارف خانگي نظير رادياتورهاي سيستم گرمايي، مصارف صنعتي مثل قطعات مورد استفاده در ساخت ماشين‌آلات، استفاده در صنايع خودرو سازي و صنايع نظامي و غیره اشاره کرد.

مهندس طرزدار در خصوص مزایای روش دایکاست خاطرنشان کرد: از مزاياي توليد به روش دايكاست نسبت به سایر روش‌ها، بالا بودن كيفيت و دقت قطعه خروجي است. در اين روش قطعات با ابعاد دقيق توليد مي‌شود و پروسه نهايي توليد بسيار كمتر از روش‌هاي ديگر است، به اين دليل در صنايع، مصارف چشمگيري دارد. به دليل اينكه مصرف كنندگان از اين قطعات انتظار دقت بسيار بالايي دارند، قطعات توليد شده بايد در محدوده اعداد و ارقام استاندارد باشند و قطعات غير قابل قبول از چرخه توليد حذف مي‌شوند و جهت ذوب به كوره ريخته مي‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه سیستم شات مانتورینگ تا به حال در كشور ساخته نشده و به دليل قيمت بسيار بالاي نمونه خارجي بسياري از كارخانجات توانايي خريد اين دستگاه را ندارند، گفت: براي افزايش راندمان توليد و اصلاح قطعات بايد اندازه‌گيري دقيقي از پارامترهای ضرب قطعه داشته باشيم و بتوانيم به صورت نمودار به نمايش در بياوريم. اين فرايند توسط دستگاه شات مانيتورينگ قابل اجرا خواهد بود.

مهندس طرزدار افزود: اين دستگاه به وسيله اندازه‌گيري دقيق و نمايش آن‌ها به صورت رسم نمودار و چك كردن مقادير با مقادير مطلوب و انتشار سيگنال‌هاي خطا در صورت لزوم و نيز اعمال خروجي‌هاي كنترلي به دستگاه تزريق، كمك زیادی در يكنواختي محصول خروجي دستگاه می‌کند.

مدیرعامل شرکت صنایع راژمان‌پرداز خاطرنشان کرد: به طور کلی دستگاه شات مانيتورينگ عبارت است از سيستمي كه توانايي اندازه‌گيري بر خط سرعت پيستون و فشار مواد مذاب را در قالب داراست و اين مقادير را به صورت نمودار نمايش مي‌دهد و همچنين خروجي‌هاي رله را جهت استارت فازهاي دوم و سوم تحريك مي‌كند و نيز توانايي بروز دادن آلارم براي مقادير خارج از محدوده مجاز را نیز دارد.

به گفته وی، كارخانه‌هایي كه از دستگاه دايكاست جدید استفاده مي‌كنند عموما داراي دستگاه شات مانيتورينگ  روي دستگاه خود هستند و اين باعث كيفيت مطلوب در توليدات آن‌ها مي‌شود اما دستگاه‌های قدیمی که فاقد این سیستم هستند، مقادیر پارامترها صرفا بر روی گیج‌های دستگاه قابل رویت خواهد بود. به دليل قيمت بسيار بالاي نمونه‌هاي خارجي دستگاه شات مانيتورينگ، دارندگان دستگاه‌های دایکاست قدیمی، تمايلي براي خريد اين دستگاه از خود نشان نمي‌دهند.

وی دانش کاملا بومی‌سازی شده و تولید CKD، عدم وجود تولیدکننده داخلی دیگر در این موضوع و کاهش ضایعات تزریق به دلیل بهبود فرآیند‌های تزریق را از مزایای رقابتی اجرای این طرح عنوان کرد.

مهندس طرزدار در پایان تصریح کرد: شرکت صنایع راژمان‌پرداز با حمایت صحا توانسته در بازه زمانی کمتری دستگاه شات مانیتورینگ را نمونه‌سازی کرده و به تولید تجاری برساند. همچنین تاکنون چند نمونه از این سیستم را به مجموعه‌های خودروسازی به فروش رسانده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا