آزمایشگاه خاک‌شناسی دانشگاه سمنان معتمد محیط‌زیست شد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان از انتخاب آزمایشگاه خاک‌شناسی این دانشگاه به عنوان آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست خبر داد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه سمنان، محمدحسین احسانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، با اعلام این خبر گفت: آزمایشگاه خاک‌شناسی دانشکده کویرشناسی دانشگاه سمنان با هدف سامان‌دهی امکانات و تجهیزات مورد نیاز گروه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی، بهره‌وری بهینه از امکانات، ایجاد ارتباط بیشتر میان پژوهشگران و فناوران و با در نظر گرفتن فرصت‌ها برای پاسخ‌دهی به نیاز متقاضیان منطقه‌ای و ملی، موفق به دریافت گواهی‌نامه معتمد محیط‌زیست شد.

این آزمایشگاه در سال 1393 برای انجام آزمایش‌های پایه­‌ای خاک‌شناسی، آزمایش‌های نفوذپذیری و تعیین خصوصیات هیدرولیکی خاک، تاسیس و  راه‌اندازی شده و  در حال حاضر در دو بخش تعیین خصوصیات شیمیایی و فیزیکی خاک فعال است.

در این آزمایشگاه خصوصیات فیزیکی خاک از قبیل توزیع اندازه ذرات خاک، هدایت هیدرولیکی خاک، نفوذپذیری خاک، منحنی رطوبتی خاک، جرم مخصوص ظاهری و حقیقی خاک تعیین می‌شود. همچنین خصوصیات شیمیایی خاک از قبیل: pH، EC، سدیم، کلسیم، منیزیم محلول و تبادلی خاک، ازت کل ، فسفر قابل جذب و بسیاری دیگر از خصوصیات شمیایی آب و خاک که در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی اهمیت دارند انداز‌ه‌گیری می‌شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا