عایق بندی سازه ها به کمک رزین طبیعی پلی اورتان

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، از این رزین می توان برای عایق بندی ساختمان های شهر ونیز در دوره موسوم به 'acqua alta' استفاده کرد که به طور سالانه پدیدار شده و همراه با وقوع سیل و افزایش سطح آب در شهر است. این ماده همچنین می تواند سبب استحکام بیشتر دیواره ها و پی ابنیه شهر شده و از تخریب و اسیب دیدن سازه های مختلف ونیز و به ویژه آثار تاریخی جلوگیری کند.

این ماده از پلی اورتان polyurethane ساخته شده و پس از اسپری شدن به سازه ها در مجاورت رطوبت به شکل جامد درآمده و نقش عایق را ایفا می کند.

فناوری فوق از این نظر دارای اهمیت است که در پی بروز روند تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین ، شاهد سرعت گرفتن ذوب یخ های قطبی هستیم که این موضوع افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس های جهان را در پی دارد. بالا آمدن سطح اب دریاها نیز به نوبه خود می تواند موجب بروز مشکلاتی عدیده در برخی شهرهای ساحلی و کم ارتفاع باشد که پژوهشگران در این رابطه هشدار داده اند که با ادامه روند فعلی ،  احتمال غرق شدن برخی از مناطق ساحلی در سراسر دنیا و شهرهای متعددی وجود دارد. یکی از این شهرها، شهر مشهور ونیز در کشور ایتالیا است که در سال های اخیر ساکنان آن شاهد بالا آمدن سطح اب دریا و اختلال در زندگی روزمره شان شده اند.

 البته استفاده از این رزین طبیعی تنها شامل ابنیه شهر ونیز نبوده و مهندسان و معماران می توانند از آن در ساخت و طراحی تونل ها، خطوط راه آهن ، سدها و ابنیه مشابه استفاده کرده و مانع از نفوذ آب در این ساختمان ها شوند.

روبرتو پادوان سازنده این رزین طبیعی که بیش از ده سال در حوزه فعالیت های زیر آب در سازه های بندر ونیز مشغول فعالیت بوده ، درباره کاربرد آن می گوید: این ماده از پلی اورتان polyurethane ساخته شده و پس از اسپری شدن به سازه ها در مجاورت رطوبت به شکل جامد درآمده و نقش عایق را ایفا می کند.

گفتنی است ایده اولیه ساخت این عایق زمانی به ذهن روبرتو پادوان رسید که وی به همراه تیمی از مهندسین ایتالیائی طی پروژه ای ویژه در حال لایروبی و خارج کردن خاک، ماسه و رسوبات از پی بناهای شهر ونیز بودند.

به گفته این مخترع، رزین فوق می تواند خلل و فرج بخش های زیر آب در ساختمان های شهر را پر کرده و از نفوذ آب به داخل آن ها جلوگیری کند. در سال های گذشته محافظت از شهر ونیز در برابر افزایش سطح آب دریاها به یکی از دغدغه های اصلی مسئولان این شهر تبدیل شده و چندی پیش  پژوهشگران ایتالیائی، روبات های ویژه دریائی را ساختند که با بررسی و مطالعه شرایط دریا،  از شهر ونیز در برابر افزایش سطح آب دریا و مواجهه با جریان های تند آبی محافظت می کنند.

منبع: ansa

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا