معرفی بهترینهای صوت و تصویر در نمایشگاه رصتا
به گزارش سیناپرس، نشست خبری دومین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) صبح امروز دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ با حضور سعید مقیسه رییس، محمدصادق افراسیابی معاون تنظیمگری اجتماعی ساترا و رضا نوابی دبیر نمایشگاه برگزار شد.
در ابتدای این نشست رییس ساترا درباره اهداف این دوره از نمایشگاه رصتا بیان کرد: هدف ما، ایجاد همگرایی و همافزایی بین فعالین و ذینفعان و حمایت کنندگان رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است. حمایت مادی و معنوی از این رسانهها نیز هدف دیگری است که دنبال خواهد شد. ایجاد فرصت برای توسعه رسانههای مربوطه، انتقال تجربه بین سکوها، برقراری امکان ارتباط مستقیم مخاطبان با مسئولان و متخصصان رسانهها از دیگر اهداف این دوره است.
وی درباره زمان و برگزاری دومین نمایشگاه ملی رصتا اظهار داشت: امسال دومین جشنواره رصتا را برگزار خواهیم کرد؛ رصتا مخفف رسانههای صوت و تصویر ایران است. نمایشگاه سال نخست در سال ۱۴۰۱ برگزار شد و امسال دومین نمایشگاه از ۱۰ تا ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ را در مصلی امام خمینی(ره) خواهیم داشت. سکوهای دارای مجوز و واحدهای سازمان صداوسیما در این دوره حضور خواهند داشت. افتتاحیه این دوره ساعت ۱۰ صبح ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و اختتامیه آن نیز ساعت ۱۵ روز ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
جریان سازی برای تولید و توسعه محتوای سالم و مفید
از بین سکوهای دارای شرایط ۱۳۵ سکو ثبتنام کرده اند و که این ارقام نسبت به سال گذشته تعداد بیشتری استمقیسه افزود: جلب حمایتهای دولتی و شناسایی ظرفیتهای بالقوه و بالفعل فعالان زنجیره ارزش آفرینی رسانهها، انتقال تجربه و اطلاعرسانی از آخرین دستاوردهای حوزه رسانه، جریانسازی و بسترسازی برای تولید و توسعه محتوای سالم و مفید و ایمن، ایجاد فضای رقابت رسانهای بین تولیدکنندگان، توزیعکنندگان خدمات محتوای رسانهای در جهت ارتقای کیفی، تبیین و تنویر افکار عمومی نسبت به حقوق کاربران و خانوادهها و بازاریابی، بازارسازی و عرضه اقتصادی تولیدات به نفع تولیدکنندگان و مشاغل مرتبط با نمایش خانگی از جمله اهداف دومین نمایشگاه ملی صوت و تصویر فراگیر ایران است.
رییس سازمان تنظیم و مقرارات رسانههای فراگیر خاطرنشان کرد: از بین ۴۲۳ سکوی دارای مجوز از ساترا، تعدادی حائز شرایط شرکت در نمایشگاه نیستند چون فعالیتشان باید از یک حدی بیشتر باشد. اما از بین سکوهای دارای شرایط ۱۳۵ سکو ثبتنام کرده اند و شاهدید که این ارقام نسبت به سال گذشته تعداد بیشتری است. همچنین حدود ۸۰ شرکتی که به صنایع مرتبط با رسانههای صوت و تصویر فراگیر مرتبط هستند، واحدهای سازمان صداوسیما، مراکز استانها، شرکتهای وابسته به صداوسیما، واحدهای مختلف ساتر و برخی نهادها و دستگاه های مرتبط از جمله شرکتکنندکان این دوره هستند.
مقیسه افزود: در کنار بازدید از غرفه ها رویدادهایی نیز برقرار میشود و به موضوعات دیگر نیز میپردازیم. برنامههای جانبی رصتا شامل نشستهای تخصصی برای همکاران ساترا و فعالان صنعت برپا میشود همچنین کارگاههای آموزشی برای مردم داریم که معمولا بین ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ برپا میشود. با توجه به پیشرفت فزاینده اخیر هوش مصنوعی ، تالار هوش مصنوعی را خواهیم داشت که در آن مسابقاتی برگزار میشود.
مقیسه تاکید کرد: در نمایشگاه رصتا شاهد گفتگوی صنفی خواهیم بود. رویدادهای دیگری همچون افتتاحیه مرکز خدمات رسانه و تست گویندگی را نیز خواهیم داشت.
برپایی نخستین جشنواره رصتا
وی از برپایی نخستین جشنواره رصتا همزمان با برگزاری دومین دوره نمایشگاه رصتا خبر داد و گفت: این جشنواره چند برگزیده خواهد داشت که بر اساس شاخصههای متفاوت مثل شاخص سلامت محتوا و خدمات فنی انتخاب میشوند. همچنین بهترین سکوی دارای کنترل والدین؛ جایزه دیگری را به خود اختصاص میدهد. بهترین غرفه نمایشگاه نیز معرفی خواهد شد.
مقیسه در پاسخ به سوالی درباره غیبت سکوهای اصلی در سال گذشته بیان کرد: اگر منظور از سکوی اصلی، سکویی باشد که با مخاطبان تعامل بیشتری دارند باید گفت پلتفرمهای نماوا، فیلم نت، تماشاخانه و روبیکا تا کنون در دومین دوره این جشنواره ثبت نام کردهاند. اما پلتفرم فیلمیو ثبت نام نکرده است که ما دلیلش را نمیدانیم و باید از خودشان بپرسید.
دومین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) از ۱۰ تا ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ در محل مصلی امام خمینی(ره) تهران برپا میشود.