آقای خواننده! بدون فکر نخوان؛ هنر نیست
به گزارش سیناپرس، نشست رسانهای کنسرت ارکستر «نوای آفتاب» به رهبری امین سالمی و خوانندگی امیر رفعتی امروز دوشنبه ۱۵ آبانماه در سالن دهلوی بنیاد رودکی با حضور دیگر دستاندرکاران برگزاری این کنسرت از جمله فیروز ویسانلو، ناصر طاهریان و داریوش حجازی برگزار شد.
در ابتدای این برنامه، امین سالمی (آهنگساز و رهبر ارکستر) گفت: کنسرت پیش روی «ارکستر نوای آفتاب» یکشنبه ۲۱ آبانماه در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ روی صحنه میرود. قرار است در این کنسرت آثار موسیقی عاشقانه قبل از انقلاب با تنظیم جدید بازخوانی شود. در همین راستا طی دو ماه گذشته دفتر موسیقی با ما همکاریهایی داشت و توانستیم از بین ۱۷ قطعهای که در رپرتوار داشتیم، برای ۱۵ قطعه مجوز اجرا بگیریم؛ البته در این بین سه قطعه داشتیم که مجوز آنها رد شد و برای آنها سه جایگزین دیگر پیدا کردیم. شاید هم به زودی امکان اجرای سه قطعه رد شده را داشته باشیم ولی اگر همچنان اجرای این قطعات ممنوع باشد، همان سه قطعه جایگزین را اجرا میکنیم.
او درباره چگونگی شکلگیری ایده برگزاری این کنسرت گفت: چند ماه پیش زمانی که با آقای طاهریان صحبت میکردم و از دغدغه خود برای این کنسرت گفتم، به من لطف و اعتماد کرد و گفت که کار را با هم بریم جلو ببریم که این حرف او دل من را قرص کرد. در همین راستا ارکستر «نوای آفتاب» را امسال تأسیس کردیم که نخستین بار در تابستان به مدت شش شب روی صحنه رفت. این ارکستر هم میتواند آثار کلاسیک را اجرا کند، هم پاپ و هم ایرانی. حمایت مالی ما از طرف هیچ ارگان دولتی نیست و تمام کارها را آقای طاهریان انجام میدهد.
این هنرمند درباره قطعاتی که قرار است، اجرا شود توضیح داد: قرار نیست صرفا قطعات را بازخوانی کنیم و پیش از هر کاری بررسی کردهایم که از بین قطعات انتخابی، کدام یک از آنها با صدای خواننده همخوانی دارد که با حس جدید و صدای آقای رفعتی شنیده شود و در عین حال به اصل اثر وفادار بود. حال براین اساس قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا شود، شامل «سلام عاشقانه»، «قصه دلها»، «بیسرانجام»، «ساغر هستی»، «گل سرخ»، «شکوفه میرقصد» و … میشود که محتوای تمام آنها عاشقانه است. ممکن است اگر در کنسرتهای آینده از قطعات قدیمیتر و یا جدیدتر هم استفاده کنیم.
تلاش کردیم کپی رایت را رعایت کنیم
او همچنین درباره نحوه رعایت کپی رایت در اجرای این آثار گفت: سعی کردهایم از قطعاتی استفاده کنیم که آهنگساز یا خواننده اجازه استفاده عمومی داده است و یا اینکه از صاحب اثر اجازه گرفتهایم.
این هنرمند درباره برگزاری این کنسرت در شهرستانها گفت: فعلا با تهران شروع کردهایم و برنامهای برای شهرستانها نداریم.
سالمی همچنین درباره هدف از برگزاری این کنسرت گفت: در این اجرا تلاش داریم موسیقی دهه ۵۰ و ۶۰ را به نسل جدید معرفی کنیم؛ زیرا وضع به گونهای است که حتی برخی از نوازندگان هم این قطعات را نشنیدهاند و وقتی از این آثار نام میبریم، نمیدانند از چه حرف میزنیم. هدف ما این است نسل جدید موسیقی سالم را بشنود نه موسیقی که با کامپیوتر و پلیبک اجرا میشود و صدای خوبی هم ندارد. درحقیقت میخواهیم گنجینهای که در گذشته داشتیم را به گوش مخاطب برسانیم.
او درباره علت انتخاب سالن اسپیناس پالاس برای اجرای این کنسرت گفت: متاسفانه در حال حاضر تعداد سالنهای برگزاری کنسرت محدود است که همگی یک رنج قیمت و اجاره نزدیک به هم دارند. ما نیز باتوجه به وقت خالی سالنها، توانستیم سالن اسپیناس را اجاره کنیم. هزینه بلیتها نیز از ۲۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان است؛ البته که دوست داشتیم قیمتها پایینتر باشد ولی در آن سود مالی نخواهیم داشت. هرچند که قیمتگذاری با ما نیست و اگر قیمت را پایین بیاوریم با بازخورد منفی از همکاران خود مواجه میشویم.
همچنین از این هنرمند سوال شد که چرا در تالار وحدت روی صحنه نمیروند که توضیح داد: به ما اجازه اجرا در تالار وحدت را ندادند و گفتند این اجرا در تالار وحدت ممنوع است؛ زیرا قطعات اجرایی متعلق به قبل از انقلاب اسلامی است.
سالمی در پی پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در نشست درباره سرنوشت ارکستر «آکادمیک تهران»، بیان کرد: ارکستر «آکادمیک تهران» در سال ۸۷ تاسیس شد و تعریف آن کاملا ارکستر ملی بود. حتی یک بار سعی کردیم اجرای پاپ برگزار کنیم که کار بسیار دشواری بود. همچنین خواننده ثابت آن ارکستر آقای حمید خزاعی بود که در این اجرا حضور ندارد. ارکستر «آکادمیک تهران» تعطیل نشد ولی از سال ۹۲ غیر فعال شد ولی مجوز آن فعال است و اگر بخواهیم میتوانیم با آن اجرا کنیم.
او همچنین درباره تولیدات جدید خود توضیح داد: دو آلبوم آماده انتشار با همکاری آقای رفعتی تولید کردهایم اما منتظر یک شرایط مناسب برای انتشار هستیم تا شنیده شوند.
نمیدانم برخی از آهنگها چگونه مجوز میگیرند؟
فیروز ویسانلو (نوازنده) هم طی سخنانی گفت: وضع بسیار نامناسب موسیقی باعث شده گوش جوانان ما آلوده شود. برایم جای تعجب است که چگونه برخی از آهنگها که اجرای زندهشان هم پلی بک است و شعرهای سخیف دارند، مجوز میگیرند. جای خوشحالی است که این ارکستر قرار است روی صحنه برود و آثاری اجرا کند که برای اجداد ماست و حداقل اینگونه آثار خوب را به گوش جوانها می رساند که بعداً نگویند، نشنیدهایم!
او که تنظیم قطعات اجرایی این کنسرت را برعهده دارد، درباره این امر توضیح داد: پیش از هر چیزی آثاری که در نظر گرفته بودیم را به دفتر موسیقی اعلام کردیم که اشعار آنها تأیید شد. در ادامه نتنویسی این آثار را انجام دادیم و در قالب فایل تصویری تحویل دادیم که در زمان بازبینی پنج قطعه تأیید نشد و این امر باعث شد کار ما سختتر شود، چراکه از همان ابتدا میتوانستند، اعلام کنند.
این کنسرت برایم یک چالش است
امیر رفعتی (خواننده) نیز در سخنان کوتاهی بیان کرد: خیلی خوشحالم در این اجرا به عنوان خواننده حضور دارم؛ زیرا از کرونا به بعد خیلی شرایط اجرا نداشتم. اگرچه که با وجود شرایط موجود همیشه تلاش کردم فعالیتم را ادامه دهم حتی اگر در قالب تک آهنگ بوده باشد. در این کنسرت دو قطعه خودم را به نام «پیام عاشقانه» و «چشم سخنگو» خواهم خواند. جنس صدای من مینور است که باتوجه به فضای کنسرت و نوع آثار، خواندن آنها برایم چالش است؛ زیرا برای جنس صدای من نیست.
قصد معرفی هنرمندان جدید را داریم
در پایان این برنامه داریوش حجازی (نوازنده ویلن) بیان کرد: برای بخش زهی نوازندگانی انتخاب کردهام که خوب و جوان هستند تا اینگونه بتوان آنها را به جامعه موسیقی معرفی کرد؛ البته این نوازندگان در ارگانهای دولتی حضور ندارند؛ زیرا اصولا برای پروژههای مختلف از نوازندگان ارکسترهای سمفونیک، ملی و صدا و سیما انتخاب میشود که در زمانبندی به مشکل میخورند.