برگزاری مراسم ترحیم از نوعی دیگر!

البته شاید خیلی از کارهایی که در حال حاضر در برگزاری مراسم ترحیم صورت می‌گیرد، تا چند سال پیش همین وضعیت غیرمرسوم را داشته است.

از این موضوع که بگذریم، آنچه که جالب توجه است این است که در دنیای امروز به قدری تکنولوژی در زندگی انسان ها رسوخ پیدا کرده که دیگر حتی مراسم ختم هم در فضای مجازی و به صورت آنلاین برگزار می شود.

دکتر اسماعیل قدیمی، کارشناس ارتباطات و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس پیرامون این موضوع گفت: یکی از مهمترین دلایلی که افراد را به استفاده از فضای مجازی ترغیب می کند، میل به نوجویی و هیجان‌خواهی و تمایل به محبوبیت است.

وی ادامه داد: ویژگی اصلی شبکه‌های اجتماعی، ایجاد محیطی شخصی، آزادی در بیان نظرات، حس کنترل شخصی و خاص بودن استفاده از آن است. البته این آزادی عمل و حس کنترل، از اصلی‌ترین دلایل گرایش افراد به شبکه‌های اجتماعی است.

قدیمی تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی مجازی پدیده‌ای جدید و نوظهور هستند که قابلیت‌های مکرر و بعضاً پرهیجان را به کاربران خود ارائه می‌دهند. یکی از مقوله های طرح موضوع‌های شگفت‌انگیز و پرتحرک، خلق صحنه‌های اعجاب‌آور و ارائه‌ اطلاعات جدید است که به نظر می رسد این پدیده عجیب و نوظهور برگزاری مراسم ترحیم در فضای مجازی نیز مصداق همین موضوع باشد.

افراد با استفاده مکرر و زیاد از اینترنت دچار اعتیاد اینترنتی می‌شوند، ممکن است پدیده نوظهور برگزاری مراسم ختم بصورت آنلاین هم ناشی از اعتیاد بیش از اندازه افراد به فضای مجازی باشد.

این کارشناس ارتباطات در ادامه اظهار کرد: همانطور که برخی از کارشناسان و محققان معتقدند افراد با استفاده مکرر و زیاد از اینترنت دچار اعتیاد اینترنتی می‌شوند، ممکن است این پدیده نوظهور هم ناشی از اعتیاد بیش از اندازه افراد به فضای مجازی باشد.

وی تاکید کرد: البته نمی توان بدون بررسی های لازم و انجام پژوهش های مربوطه در رابطه با مثبت یا منفی بودن این پدیده اظهارنظر کرد اما به هرحال، این موضوع هم مانند بسیاری از موارد دیگر ناشی از شیوع بسیار گسترده استفاده از فضای مجازی در زندگی شخصی و اجتماعی افراد است. در هر صورت، اکثر فعالان و محققان به این مساله اذعان دارند که شبکه‌های اجتماعی، به‌طورکلی مشکلات و معضلاتی را به وجود آورده اند.

قدیمی بیان کرد: با این ‌حال اگر این موضوع را یک مشکل و معضل قلمداد کنیم، واقعیت این است که برای رفع یک مساله و مشکل باید عوامل اصلی به وجود آمدن آن بررسی شود تا سپس بتوانیم برای تصحیح، هدایت و جهت‌دهی آن اقدام مناسب انجام دهیم.

در هرحال، شاید بعد از برگزاری مراسم ها آنچنانی ویژه ترحیم که از کیک گرفته تا کلیپ برای آن ساخته می شد که کم از مراسم های عروسی افراد متمول نداشت و بسیاری برچسب اسراف و چشم و هم چشمی به آن زده بودند، برگزاری مراسم ترحیم در فضای مجازی شکل دیگری از این نوع مراسم باشد.

 

گفت و گو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا