آیا غذاهای پر چرب منجر به سرطان روده می شوند؟

احتمالا تا کنون شنیده اید که توصیه می شود ،رژیم های غذایی پر چرب را کمتر مصرف کرده و سعی کنید میزان چربی را در سفره خود به حداقل برسانید. باید اذعان داشت چربی علاوه بر ایجاد چاقی که زمینه ساز بیماری های مختلفی است، می تواند منجر به بروز سرطان های دستگاه گوارش شود.

به گزارش سیناپرس، نتایج پژوهش های جدید محققان نشان می دهد:رژیم‌ های غذایی پر چرب می‌ توانند ساختار باکتری‌ های روده و اسید های صفراوی را تغییر داده و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان های سیستم گوارش از جمله کولورکتال را افزایش دهد.

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان کولورکتال دومین عامل شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در این کشور است. بر اساس این آمارها تقریباً ۱۵۳ هزار نفر در سال ۲۰۲۳ در این کشور به سرطان روده بزرگ مبتلا خواهند شد و ۵۲۵۵۰ نفر از این افراد بر اثر آن خواهند مرد. این موضوع در حالی است که بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، افزایش ۹ درصدی در موارد سرطان روده بزرگ در گروه سنی زیر ۵۰ سال مشاهده شده است که نشانه ای بسیار خطرناک محسوب می شود.

به نظر می رسد،یکی از دلایلی که موجب رشد سریع سرطان روده در جوامع امروزی شده است، افزایش نرخ چاقی و رواج رژیم های غذایی پرچرب است.  پژوهشگران برای بررسی دقیق تر این موضوع به بررسی جنبه های مختلف و تاثیرات رژیم غذایی پر چرب در افراد مختلف پرداختند.

در این آزمایش، محققان میکروبیوم‌ و متابولوم‌ (مجموعه ‌ای از مولکول‌ های کوچک غذا و منشا میکروبی) را در دستگاه گوارش موش ‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می ‌کردند، مورد بررسی قرار دادند. نتایج این مطالعات نشان داد:اگرچه این جوندگان صفرای بیشتری در روده خود داشتند، اما این ماده تنوع کمتری داشته و حاوی تعداد بیشتری اسیدهای صفراوی اصلاح شده توسط باکتری های روده بود. محققان همچنین مشاهده کردند که این اسید های صفراوی اصلاح شده بر تکثیر سلول های بنیادی در سیستم گوارشی تأثیر می گذارد.

به گزارش سیناپرس، در حقیقت وقتی این سلول ها به طور مکرر بازسازی نمی شوند، می توانند جهش ها ی ژنتیکی را جمع آوری کنند که این جهش ها یک عامل کلیدی در تحریک رشد سرطان ها محسوب می شوند. باید توجه داشت تومورهای سرطانی معمولا از این سلول های بنیادی نشات می گیرند.

از سوی دیگر نتایج این تحقیق نشان داد :تفاوت های قابل توجهی در میکروبیوم موش هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند در مقایسه با موش های عادی وجود داشت. در حقیقت باکتری های روده موجود در دستگاه گوارش این جانوران نسبت به موش هایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه نشده بودند، تنوع کمتری داشته و حاوی باکتری های متفاوتی بودند.

محققان بر این باورند : رژیم های غذایی پرچرب ترکیب میکروبیوم روده را تغییر داده و رشد باکتری هایی مانند I.Valens و R. Gnavus را تحریک می کنند. این عامل به نوبه خود باعث افزایش سطح اسیدهای صفراوی اصلاح شده می شود که خود نقشی مهم در ابتلا به سرطان ایفا می کند. به این ترتیب شاهد شکل گیری یک چرخه معیوب هستیم که طی آن اسیدهای صفراوی محیط ملتهبی در روده ایجاد می کنند که می تواند ترکیب باکتری های روده را بیشتر تغییر دهد که این تغییر نیز به نوبه خود سرطان زا است.

به گزارش سیناپرس، دکتر تینگ فو، پژوهشگر موسسه سالک (Salk) در این رابطه توضیح می دهد: ما طی تحقیقات خود دریافتیم که چگونه یک رژیم غذایی پرچرب بر میکروبیوم روده تأثیر نا مطلوبی و ترکیب اسید صفراوی را تغییر می دهد. متاسفانه این تغییرات روده را به حالت التهابی مرتبط با بیماری سوق می دهد و شاهد شیوع بیشتر سرطان در افرادی هستیم که رژیم های غذایی پر چرب را دنبال می کنند.

در خاتمه باید توجه داشت مصرف غذاهای سرخ شده، فست فودها و انواع غذاهای فراوری شده از اصلی ترین منابع غذاهای چرب بوده و به طور کلی رژیم غذایی مدرن و غربی یک رژیم ناسالم محسوب می شود و پژوهشگران توصیه می کنند مصرف این نوع غذاها به حداقل برسد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Cell Reports منتشر شده است.

مترجم: ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا